• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Husbil i Polen

Tommy

Aktiv medlem
Medlem
Vi funderar på att köra till Tyskland och Polen i sommar. Har en bil som är 7,77 lång och har en totalvikt på 5 ton.
Nu är jag inte riktigt uppdaterad på vad som gäller för tunga fordon i dessa länder.
Har ett miljözons-märke från Decra på rutan.
Behöver vi andra märken, boxar etc?
Vilka hastighetsgränser gäller i Polen?
Annat som är bra att veta?
/Tommy

Polen är kanske inte är ett semestermål som är aktuellt denna sommar, med tanke på närheten till ryssland och spänningarna i kaliningrad. Bäst att vänta ut kriget först.

I Tyskland är det inga konstigheter. I Polen har man förbättrat vägnätet avsevärt det senaste decenniet och samtidigt introducerat det elektroniska vägtullsystemet viaTOLL för bilar, som i ditt fall, väger över 3,5 ton.

Hittade en informativ sida om priser, vägtullar och inte minst om viaTOLL;

Trevlig semester.

Tommy

I Tyskland är det inga konstigheter. I Polen har man förbättrat vägnätet avsevärt det senaste decenniet och samtidigt introducerat det elektroniska vägtullsystemet viaTOLL för bilar, som i ditt fall, väger över 3,5 ton.

Hittade en informativ sida om priser, vägtullar och inte minst om viaTOLL;

Trevlig semester.

Tommy
Tack så mycket.

Polen är kanske inte är ett semestermål som är aktuellt denna sommar, med tanke på närheten till ryssland och spänningarna i kaliningrad. Bäst att vänta ut kriget först.
vi får se hur det utvecklar sig men det det var inte det jag frågade efter. Om det inte blir i sommar så blir det senare och då är det bra att veta vad som gäller

Kom hem från Polen för någon vecka sedan, använde app e-toll

e-TOLL PL application

Free to download at Google Play or AppStore.
The application enables the payment of toll road tolls, rehttps://etoll.gov.pl/en/heavy-vehicles/registration-in-e-toll/how-to-register-for-e-toll/charging and monitoring of the account balance, as well as fulfillment of obligations of carriers of sensitive goods in the SENT-GEO system.

Det var lite pyssel att registrera sig och få telefoninställningarna riktiga med cookie och platsinformation, men lyckades.
Nu startar jag appen alltid när jag kör i Polen och kommer jag in på betalväg så registreras det och räknas ner från tillgodohavande.
Det är svårt att veta när man kommer in på betalväg, markeras endast med ett pyttelitet märke på någon vägstolpe. På motorväg A1 betalar man med kreditkort a2 med appen. Vanlig landsväg parallellt med A1 Gdansk-Torun är också avgiftsbelagd så ingen ide att undvika motorvägen.

Karta över avgiftsbelagda vägar, men all info finns på websidan

Kom hem från Polen för någon vecka sedan, använde app e-toll

e-TOLL PL application

Free to download at Google Play or AppStore.
The application enables the payment of toll road tolls, rehttps://etoll.gov.pl/en/heavy-vehicles/registration-in-e-toll/how-to-register-for-e-toll/charging and monitoring of the account balance, as well as fulfillment of obligations of carriers of sensitive goods in the SENT-GEO system.

Det var lite pyssel att registrera sig och få telefoninställningarna riktiga med cookie och platsinformation, men lyckades.
Nu startar jag appen alltid när jag kör i Polen och kommer jag in på betalväg så registreras det och räknas ner från tillgodohavande.
Det är svårt att veta när man kommer in på betalväg, markeras endast med ett pyttelitet märke på någon vägstolpe. På motorväg A1 betalar man med kreditkort a2 med appen. Vanlig landsväg parallellt med A1 Gdansk-Torun är också avgiftsbelagd så ingen ide att undvika motorvägen.

Karta över avgiftsbelagda vägar, men all info finns på websidan

Tack

Funkar det att klicka i ” undvik betalvägar” i Polen och därmed slippa installera appar. Vi ska bara inom Polen i en kort avstickare för att inhandla vissa drycker som bara finns där.
Egentligen bryr jag mig inte pengarna det kostar på vägen. Är mer bekymrad över att ha fel app eller att det unte funkar när man väl står där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen