• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur tar ni er till kontinenten?

JohanÖ

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Hej,

Jag sitter och planerar inför sommaren. Vi skall ta oss ner till Frankrike för att kolla på Tour de France, eller om vi fastnar i Tyskland. Det är ju fördelen att man kan ändra sig under tiden. Vi har inte jättebråttom men inte obegränsad budget. Jag undra alltså viken väg som är billigast? De alternativ jag har tittat på är Varberg-Grenå, Broarna hela vägen eller bro och sedan Rödby-Puttgarden. Om jag åker Varberg-Grenå blir det (väl) fler mil att köra men då vi inte har så bråttom så kan vi ju kolla in Danmark lite också på nedvägen. Har sett att man även kan åka ut från Trelleborg, det kanske också är ett alternativ.

Så, ni som är rutinerade: Vad är det billigast sättet att ta sig till Frankrike? Vad är bästa vägen om man även väger in ”bekvämlighet” (vad det nu är)? Kan man åka olika vägar ut och hem eller tjänar man "för mycket" på en tur- och returbiljett?

Vi åker från Stockholm och tar färjan Trelleborg - Rostock. Aldrig löst Tor. Ibland har vi åkt Moseldalen och via Luxemburg in i Frankrike och ibland har vi fortsatt genom Tyskland till Mulhouse. Vi har åkt i 15 år och aldrig samma väg. Aldrig betalväg i Frankrike.

Har sutti och räknat på detta även jag,

Detta har jag kommit fram till:

GBG-Fredrikshamn tur och retur Husbil under 8 meter 2 vuxna 3800 kr stenaline
Halmstad -Grenå tur och retur Husbil under 8 meter 2 vuxna 2612 kr stenaline
Broar inklusive årsavgiften tur och retur 3363 kr
Trelleborg- Rostock tur och retur Husbil under 8 meter 2 vuxna 2846 kr stenaline
Trelleborg- Rostock tur och retur Husbil under 8 meter 2 vuxna 2400 kr TT line

Sen får man kolla vart man ska.
Vi skulle till Frankrike, men tyvärr har vi fått ändra planer denna sommar.

Har sutti och räknat på detta även jag,

Detta har jag kommit fram till:

GBG-Fredrikshamn tur och retur Husbil under 8 meter 2 vuxna 3800 kr stenaline
Halmstad -Grenå tur och retur Husbil under 8 meter 2 vuxna 2612 kr stenaline
Broar inklusive årsavgiften tur och retur 3363 kr
Trelleborg- Rostock tur och retur Husbil under 8 meter 2 vuxna 2846 kr stenaline
Trelleborg- Rostock tur och retur Husbil under 8 meter 2 vuxna 2400 kr TT line

Sen får man kolla vart man ska.
Vi skulle till Frankrike, men tyvärr har vi fått ändra planer denna sommar.
Trelleborg-Rostock åker vi alltid, bokar alltid någon dag innan, och alltid enkelresa , för att kunna välja hemresa fritt, betalade 999kr för två vekor sedan, är nu i Frankrike.

Tack för era svar, blir att kolla upp Trelleborg- Rostock lite närmare.

EDIT: Kollade lite på de datum vi ev åker in och ut och det skulle hamna på ca 3000 för en 8,6 meters husbil (Trelleborg- Rostock alltså). Låter ju rimligt.

Senast ändrad:
Hej,

Jag sitter och planerar inför sommaren. Vi skall ta oss ner till Frankrike för att kolla på Tour de France, eller om vi fastnar i Tyskland. Det är ju fördelen att man kan ändra sig under tiden. Vi har inte jättebråttom men inte obegränsad budget. Jag undra alltså viken väg som är billigast? De alternativ jag har tittat på är Varberg-Grenå, Broarna hela vägen eller bro och sedan Rödby-Puttgarden. Om jag åker Varberg-Grenå blir det (väl) fler mil att köra men då vi inte har så bråttom så kan vi ju kolla in Danmark lite också på nedvägen. Har sett att man även kan åka ut från Trelleborg, det kanske också är ett alternativ.

Så, ni som är rutinerade: Vad är det billigast sättet att ta sig till Frankrike? Vad är bästa vägen om man även väger in ”bekvämlighet” (vad det nu är)? Kan man åka olika vägar ut och hem eller tjänar man "för mycket" på en tur- och returbiljett?
Start inom Frankrike i år, i Lille nära Dunkerque, där 3e etappen går imål, ska du följa alla etapper? Ganska utspritt

Mvh
Anders

Senast ändrad:
Hej,

Hej
Vi har aldrig räknat på vad det kostar eller vilken väg som blir billigast
Men vi åker från Karlstad till Malmö och broarna sedan mot Tönder sedan åker vi färjan över elbe vid Glückstadt
Ibland vidare mot moseldalen och sedan luxenburg och mot resemålet Frankrike tex Normandie
Men oftas har vi valt mot Müllheim över till Frankrike Mulhouse och vidare till vårt remål
Jag tor väl inte det skiljer så där jättemycket pengar?
Vi brukar välja billiga övernattningar eller gratis
Lycka till
Mvh
Ps kom på att vi även åkt färjan Trelleborg Rostock en gång

Hej
Vi har aldrig räknat på vad det kostar eller vilken väg som blir billigast
Men vi åker från Karlstad till Malmö och broarna sedan mot Tönder sedan åker vi färjan över elbe vid Glückstadt
Ibland vidare mot moseldalen och sedan luxenburg och mot resemålet Frankrike tex Normandie
Men oftas har vi valt mot Müllheim över till Frankrike Mulhouse och vidare till vårt remål
Jag tor väl inte det skiljer så där jättemycket pengar?
Vi brukar välja billiga övernattningar eller gratis
Lycka till
Mvh
Ps kom på att vi även åkt färjan Trelleborg Rostock en gång
Du slipper färjor vilket vissa inte gillar, annars är den väg ni valt den absolut dyraste
Sist jag räknade var er väg ca 2000kr dyrare

Senast ändrad:
Vi har nästan alltid kört Öresundsbron och sedan Rödby-Puttgarden. Vet att den kanske är dyrast men 50 minuters färja är det vi klarar av :cool: . En gång har vi åkt Rostock hem, passar inte oss. Vår rutt passar oss, dag 1 kör vi till Lomma småbåtshamn, dag 2 kommer vi till Heiligenhafen eller Reinfeld eller Bad Oldesloe beroende på var det är ledigt. Fortsättningen blir över Nederländerna eller Moseldalen, och tyvärr blir det så att på hösten vill vi ju ner till målet i Algarve så fort som möjligt 🤑.

Start inom Frankrike i år, i Lille nära Dunkerque, där 3e etappen går imål, ska du följa alla etapper? Ganska utspritt

Mvh
Anders
Hej,
grundtanken har varit att åka ända ner till Pau och kolla några etapper där men nu funderar jag på att hålla mig längre ut. Men som du skrev, det är väldigt utspritt i norr i år.

Ja enkel väg, broarna kostar 2500kr diesel 30 mil extra 500kr samt färja överElbe, mot färja Rostock 1000kr.
Ska man åka broarna fram och tillbaka så lönar det sig att betala för avtal över Öresund,då blir det lite billigare
Vi betalar 991:- för broarna med avtal, vi åker flera gånger per år avtalet kostar 565:- här ett utdrag för hösten 2024

1748334408658.png

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen