• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur ska hanteras överskott av motorolja?

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Knivsta
Ett känt problem som har skapat olika råd gällande lösning på problemet.
Detta problem är överfyllning av motor olja vid service.
Alltså utgångsläge är:
-att det finns bevisat (med hjälp av oljesticka) överskott av olja,
-det finns stark vilja att få det justerat till rekommenderad nivå,
-helst ska åtgärd genomföras på egen hand.
Praktiska råd efterlyses, tack.

BAKGRUNDEN: För ett år sedan hade jag fått för mycket olja vid service (på Fiat auktoriserad verkstad). Först ville de suga ut överskott med plaströr som lades in via oljestickskanalen och kopplades till någon el driven sugpump. Tyvärr var plaströr för kort. Man fick ingenting ut. Så åkte jag hem tog tunnaste plast rör som jag hade hemma (tror det var 4mm i diameter) och för säkerhetsskull (om man på verkstan skulle inte ha kunnat koppla deras pump till detta lilla röret) även tog stor 20ml spruta (som man har på läkarmottagning). Tillbaka till verkstan, där man kunde inte få placera även den långa tunna röret så långt att det skulle vara möjligt att pumpa ut olja (något tog emot vid passage av past röret). Till sist har man tömd ut hela oljan, och fylld på nytt och kollat olje nivån 3 gånger under påfyllningensprocedur.
 
Bra frågeställning, hoppas någon ger ett användbart svar!

Jag hade sedan tidigare en oljebytarpump liknande denna men den funkar inte på vår Fiat 2,3-motor. ”Slangen” är ungefär som ytterhöljet på en växelvajer till cyklar och tillräckligt lång, men man får inte ner den tillräckligt långt ändå för något tar emot. Jag tror det är i skarven mellan oljestickans ytterrör och motorblocket som det tar stopp.
 
Motsvarighet till Hedin bil i Spanien brukar serva vår bil vartannat år. Vid förra bytet fyllde dom på för mycket vilket gjorde att en röd lampa lyste obevekligt under hemfärden, rätt irriterande. Enligt manualen, ingen överskottsolja fick rinna ut från motorn (av miljöskäl), utan skulle sugas ut på en verkstad. Till sist, lampan slocknade av sig själv så vi slapp åka till verkstad. Troligen var det på gränsen till överfullt så det ordnade sig i slutändan, annars hade jag kört till Hedin bil här hemma.
Det blev kanske inget direkt svar till frågeställaren, vad jag menar är att jag hade inte försökt suga upp överskotts-oljan själv.
 
Ett känt problem som har skapat olika råd gällande lösning på problemet.
Detta problem är överfyllning av motor olja vid service.
Alltså utgångsläge är:
-att det finns bevisat (med hjälp av oljesticka) överskott av olja,
-det finns stark vilja att få det justerat till rekommenderad nivå,
-helst ska åtgärd genomföras på egen hand.
Praktiska råd efterlyses, tack.

BAKGRUNDEN: För ett år sedan hade jag fått för mycket olja vid service (på Fiat auktoriserad verkstad). Först ville de suga ut överskott med plaströr som lades in via oljestickskanalen och kopplades till någon el driven sugpump. Tyvärr var plaströr för kort. Man fick ingenting ut. Så åkte jag hem tog tunnaste plast rör som jag hade hemma (tror det var 4mm i diameter) och för säkerhetsskull (om man på verkstan skulle inte ha kunnat koppla deras pump till detta lilla röret) även tog stor 20ml spruta (som man har på läkarmottagning). Tillbaka till verkstan, där man kunde inte få placera även den långa tunna röret så långt att det skulle vara möjligt att pumpa ut olja (något tog emot vid passage av past röret). Till sist har man tömd ut hela oljan, och fylld på nytt och kollat olje nivån 3 gånger under påfyllningensprocedur.
Konstigt att verkstaden inte kunde släppa ut lite olja via avtappningspluggen
 
Konstigt att verkstaden inte kunde släppa ut lite olja via avtappningspluggen
Intressant, tack för inlägget. Det är sannolikt det bästa sättet att sjäv hantera överskottet av motorolja dvs att öppna pluggen lite grann och tappa lite och sedan kolla igen och upprepa procedur tills man är nöjd. Kanske finns det risk att man får ut allt och då blir det bara att köpa oljan och fylla.
 
Intressant, tack för inlägget. Det är sannolikt det bästa sättet att sjäv hantera överskottet av motorolja dvs att öppna pluggen lite grann och tappa lite och sedan kolla igen och upprepa procedur tills man är nöjd. Kanske finns det risk att man får ut allt och då blir det bara att köpa oljan och fylla.
Om det är en kopparbricka på oljepluggen skulle inte jag släppa ut olja den vägen.
Då är det risk att pluggen inte är tät. Kopparbrickan går visserligen att använda igen, men då bör man glödga den så att den blir mjuk igen.
 
Om det är en kopparbricka på oljepluggen skulle inte jag släppa ut olja den vägen.
Då är det risk att pluggen inte är tät. Kopparbrickan går visserligen att använda igen, men då bör man glödga den så att den blir mjuk igen.
Tack för den här informationen. Det visste jag inte. Jag trodde att pluggen är vanlig skruv eller något liknande. Imorse ville jag skruva lätt på pluggen men då visade sig att den var inte någon skruv där jag skulle kunna använda någon av mina vanliga skruvnycklar. Inga oljepluggsnycklar har jag. Kanske var det tur då kanske jag skulle göra mer skada än nytta.
Vad gjorde jag i sådan situation - körde till verkstan som utförde service och de fixade problemet.
 
Om det är en kopparbricka på oljepluggen skulle inte jag släppa ut olja den vägen.
Då är det risk att pluggen inte är tät. Kopparbrickan går visserligen att använda igen, men då bör man glödga den så att den blir mjuk igen.
Jag har aldrig varit med om att oljepluggen läcker när jag har bytt olja och glömt att köpa ny bricka under min över 40 år av ojebyte
 
Finns ju elektriska oljebytare problemet är att man inte får upp all olja när man byter men det är enkelt för vem som helst att byta så då kan man göra det oftare. Men man måste ju byta oljefiltret och det brukar sitta på ett dumt ställe. Brukar hälla i lite i taget när bilen står på plan mark man får ju starta och sen vänta tills oljan runnit ner igen innan man kollar oljan. Olja luft och vatten och bromsoljan kontrollerar jag regelbundet för att slippa överraskningar. Jo jag har något så ovanligt som ett batteri med påfyllning det har jag inte kollat ordentligt ser gammalt ut är ett start stopp batteri så lite dyrare.
 
Jag har aldrig varit med om att oljepluggen läcker när jag har bytt olja och glömt att köpa ny bricka under min över 40 år av ojebyte
Jag skulle inte chansa för en bricka som kostar 10kr. Oljan är inte billig.
På min bil blir brickan ganska deformerad och att dra pluggen igen med den gamla brickan skulle jag aldrig göra. Det är risk för att den inte håller tätt. Om ytterkanten på brickan kommer utanför tätytan och kommer emot mutterskallen då läcker det. Det har jag råkat ut för. Den nya brickan är mjuk medans den gamla är hård och stum. Då behöver man dra åt pluggen ännu hårdare. Jag skulle inte riskera att gängorna kan gå sönder i oljetråget.
 

Bilagor

  • IMG_0731.jpeg
    IMG_0731.jpeg
    2,5 MB · Visningar: 4
Jag har väl bytt bricka i genomsnitt ungefär var fjärde oljebyte under de senaste 30 åren. Drar åt med momentnyckel till rätt moment. Med begagnad bricka har det, om brickans ytterdiameter varit större än skallen på oljepluggen, varit enkelt att passa in den så att den redan komprimerade delen hamnat rätt under oljepluggens skalle. Har aldrig haft läckage.
 
Senast ändrad:
En liten anekdot på tal om överfyllning...
Jag sommarjobbade på en mack när jag runt 18 (i närtid alltså) och in kom det en snygg tjej som hade tankat (lånat pappas Alfa Romeo, en liten öppen sak) och sa att det var jättedåligt med olja i bilen.
Vi hade 1, 5 och 25liters dunkar (det var en by på landet) så hon köpte en 5liters.
En stund senare kommer hon in igen och ska ha en dunk till varpå jag blir lite misstänksam men hon får en dunk till och jag säger något i stil med att det måste vara ett större läckage.
Avslutar med en annan kund och går ut för att kolla hur det går för henne.
Hon står därute och häller, via tratt, i oljan (jo hon hällde i rätt hål) så jag lägger mig ner och kickar under för att se om det rinner ut något vilket det inte gör.
När jag ligger där säger hon plötsligt "Du kan komma fram nu för nu blev det lagom".
Så jag ålar fram igen, öppnar dörren åt henne och vänder mig om för att gå in när hon startar bilen för att åka.
Eller startar och startar, det small till och sedan lät det som om startmotorn bara ven i tomma luften.
Jo hon tyckte det var lagom när det var olja strax under påfyllnings locket......
Hon fick låna telefonen på kontoret för att ringa sin far och hans skrik hördes ända ut på gården :cool:
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen