• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur parkerar/campar du?

Ingrid o Pålle

Välkänd medlem
Medlem
Tänk på hur du parkerar din husbil!

Om du under lång tid har din husbil uppställd i ett och samma läge, exempelvis på en enslig strand med högersidan vänd mot vattnet, finns risk att höger främre blinkersglas blir så blekt att du får underkänt hos bilprovningen med motiveringen "fel färg".

Pålle

Senast ändrad:
Pålle, ar du råkat ut för det med husbil?

Då har man troligen köpt en "lågprisbil" som inte tål uv-strålning, fanns sådana personbilar på 60- 70- 80-talet.
men husbilar som inte tål sol blir jobbiga att hantera :cool:

Dock finns det lösningar idag både glöd- och led-ljus finns i alla nödvändiga färger, även med vit/orange i samma led,
har använt dessa på privatimporterade jänkare som ofta har vit blinkers/pos.ljus i samma lykta fram.
Innan dessa multi-led kom fick man byta lampor fram varje år, rätt färg på positionsljus (vit) ena året, rätt färg på blinkers nästa år.
Eftersom fel färg på blinkers/positionsljus kräver återbesök först år2 med samma fel :D

Lågprisbil eller premiumbil är oväsentligt i det här sammanhanget. Blinkersglasen på en halvintegrerad Ducato-baserad husbil är desamma.

Pålle

Senast ändrad:
Vet ej när bytet ägde rum, men sedan x år är det ofärgade ”lyktglas” och orange glödlampa på FIAT åtminstone.

Blinkersglasen på min bil har fortfarande rätt färg. Fiat Ducato 89:års model.
Det som gör att de eventuellt behöver bytas ut är att det är en hel del små sprickor i plasten. Jag tror dock att de kommer hålla ett bra tag till.
Men färgen håller än efter 33 år. Det är bara att köra och blinka vidare.

Jag fick nedslag för 10år sedan att min Impala hade fel färg på blinkersen.
Då var den regbesiktigad för ytterligare 10 år sedan och därefter besiktigad vart annat år utan att den fått något nedslag.
Man fick ha gula eller vita, mina var för långt åt orange tyckte besiktningsmannen.
Jag orkade inte bråka så jag ersatte glasen med vita plexiskivor.
Nu är bilen besiktigad för evigt och jag har satt tillbaka originalglasen.
Det konstigaste av allt är att jag har aldrig fått nedslag på att hastighetsmätaren visar miles/h.
Den visar dessutom så mycket fel att om man dubblar vad som står så stämmer det med km/h.....

Åhh.. jag skulle gärna byta blinkersglas ofta bara jag finge stå uppställd länge länge på en enslig strand med ena sidan vänd ut mot vattnet. Solen får gärna gassa på också även om jag skulle bli tvungen att byta ännu lite oftare.
Som situationen är nu hinner tyvärr inga glas blekas:cry:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen