• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur mycket kan jag belasta 10 ampere säkringen med i kW?

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Vi står i Palaves-del-Flotes, det blåser hårt, 38 kt i byarna, det är kallt och vi har lite gas i våra svenska flaskor. Problem!

Men vi står vid en elstolpe som tillåter upp till 10 ampere, jaha och vad betyder det på menyn till vår Aldevärmare?
71082C62-C5C0-487B-BB83-D30A9080E2F3.jpeg

Som tur är står Stefan från Övik 30 m bort, som både är ingenjör och iHusbils senaste medlem, han visste svaret och kunde enkelt beskriva det för mig:

Antalet ampere 6 x 220 = 1320/1.30 kW
10 x 220 = 2200/2.20 kW
16 x. 220 = 3,520/3,52 kW

Kanske det finns flera noviser i ämnet än undertecknad, som kan ha nytta av Stefans enkla modell för att ställa in sin värmare rätt.

Tack Stefan.

Tommy

Vi står i Palaves-del-Flotes, det blåser hårt, 38 kt i byarna, det är kallt och vi har lite gas i våra svenska flaskor. Problem!

Men vi står vid en elstolpe som tillåter upp till 10 ampere, jaha och vad betyder det på menyn till vår Aldevärmare?
Visa bilaga 4762

Som tur är står Stefan från Övik 30 m bort, som både är ingenjör och iHusbils senaste medlem, han visste svaret och kunde enkelt beskriva det för mig:

Antalet ampere 6 x 220 = 1320/1.30 kW
10 x 220 = 2200/2.20 kW
16 x. 220 = 3,520/3,52 kW

Kanske det finns flera noviser i ämnet än undertecknad, som kan ha nytta av Stefans enkla modell för att ställa in sin värmare rätt.

Tack Stefan.

Tommy
Latmall Tommy!;)

Beror lite på om det är automatsäkringar de ska bryta vid 10A. Är det vanliga "proppar" tål de betydligt mer eftersom det är en silvertråd som brinner av. Men jag antar att det är vanliga automatsäkringar tröga sorten och då är det bara att återställa om den löser ut. Om det finns en ledig plats i skåpet kan man ju dra en kabel därifrån men jag tror knappast att det är tillåtet. Det verkar som att du ställt in effekten rätt eftersom det finns lite lampor och laddare och sånt som drar ström. Du står ju nästan mitt ute i havet såklart att det blåser då.
Har varit 5-6 minus i Finspång på natten. De varnade för snö men än har jag inte sett någon. Finns det inte någon gasolstation som klarar svenska flaskor för annars kommer du inte vidare.

Alla dessa effektberäkningar förutsätter att det verkligen är 230/220 V, något som man inte kan ta för givet.
Jag har mätt 190 v vid ett tillfälle, I Sverige dessutom.

Hur underspänning påverkar strömmen får någon med bättre kunskaper i ellära berätta.

Det stämmer säkert... Jag har tom mätt upp 0 V i ett 230 volts uttag :rolleyes::ROFLMAO:;)

Det med porslin o dvärgbrytare
Dom dom gamla sättningarna finns i snabb o trög
Finns men-säkringen i B & C karaktär
B mest lik snabb porslinssäkring till resistivitet laster och C mest lik trög porslinssäkring till resistivitet och induktiva laster.
D används inte av oss vanligt dödliga varelser.

Till Tommy, blås på fullt med alden…

Senast ändrad:
#Det finns ett helt annorlunda sätt att lösa problemet på, men inte så manligt. Att läsa bruksanvisningen.#
Hadde bare bruksanvisningen vært riktig så kunne det vært en løsning, men se nederst på bruksanvisningen, 3kW - 10A sikring............
Jeg tror jeg ville hatt 16A til 3kW.
Dere får nyte været der dere er, det blir bare kaldere jo nærmere Nordpolen dere kommer. Ha en trivelig tur oppover.

2kw kan man använda med 10A som Ivar skriver så krävs det 16A för 3kw. Eller trefasanslutning.
Hoppas du löser problemet med gasen, annars kan man vända ner mot spanien tills vädret vänder. Man ska inte utsätta sej för risker man inte behöver, är minus 7grader ute nu och förmodligen kan det vara halka i höglänta områden upp genom frankrike och tyskland. Har köpt en dieselvärmare för säkerhets skull men jag har aldrig använt mer än 1kw i min lilla bil.
Kollade gasolkartan närmaste tankställe är i Trier

Morgenweck Gastankstelle​

Fyller lös Flaska
Fyller fast Tank

Mo – Fr: 08:00 – 17:30 Uhr
Sa 09:00 - 13:00 Uhr

Senast ändrad:
2kw kan man använda med 10A som Ivar skriver så krävs det 16A för 3kw. Eller trefasanslutning.
Hoppas du löser problemet med gasen, annars kan man vända ner mot spanien tills vädret vänder. Man ska inte utsätta sej för risker man inte behöver, är minus 7grader ute nu och förmodligen kan det vara halka i höglänta områden upp genom frankrike och tyskland. Har köpt en dieselvärmare för säkerhets skull men jag har aldrig använt mer än 1kw i min lilla bil.
Kollade gasolkartan närmaste tankställe är i Trier

Morgenweck Gastankstelle

Fyller lös Flaska
Fyller fast Tank

Mo – Fr: 08:00 – 17:30 Uhr
Sa 09:00 - 13:00 Uhr
Morgenweck är stängt

Ojdå, där ser man. Det såg jag inte. Bevisligen så är där ingen som läser bruksanvisningar och tillverkaren kontroll läser inte, för då hade det ju varit tillrättat. Hade Tommy läst bruksanvisningen så hade han inte träffa Stefan och denna tråd hade inte skapats och jag blandat mig i och Ivar upptäcker felet och att jag skriver till Alde om deras fel. Återkommer med reaktion från Alde.

Morgenweck är stängt
Stängt!
Ja, jag Googlade och ser att de stängde sin verksamhet den 31 december 2021!

Nu har jag läst på annat ställe att det fanns 2 ställen i Trier, som fyllde svebska flaskor, är det riktigt och i sådant fall var?

Vi befinner oss just nu i Montpellier, på väg norrut, var finner vi närmaste ställe där vi kan fylla våra svenska gasolflaskor?

Tommy

Stängt!
Ja, jag Googlade och ser att de stängde sin verksamhet den 31 december 2021!

Nu har jag läst på annat ställe att det fanns 2 ställen i Trier, som fyllde svebska flaskor, är det riktigt och i sådant fall var?

Vi befinner oss just nu i Montpellier, på väg norrut, var finner vi närmaste ställe där vi kan fylla våra svenska gasolflaskor?

Tommy
Det närmaste jag hittar i mina ant. är Freiburg Im Breisgau! Badische Flussiggas GmbH Rampenstrasse 9 79106. De skall även byta svensk flaskor GPS N48 00 48.0 E 07 05 43.0 Har ett telefonnummer men vet inte om det är rätt 0761509701

Hittar denna också men det är kanske de du har kollat:i Trier,(49° 45′ 24′′ N, 6° 38′ 29′′ E49.756667,6.641389)det ligger två gasanläggningar ganskanära infarten till campingen.Personalen där hjälpte till attfyllaalugasflaskan. De fylldeockså på den svenska flaskan. De hade passande adapter: Detta är också gamla ant sedan jag hade den typen av flaskor.

Senast ändrad:
Det närmaste jag hittar i mina ant. är Freiburg Im Breisgau! Badische Flussiggas GmbH Rampenstrasse 9 79106. De skall även byta svensk flaskor GPS N48 00 48.0 E 07 05 43.0 Har ett telefonnummer men vet inte om det är rätt 0761509701

Hittar denna också men det är kanske de du har kollat:i Trier,(49° 45′ 24′′ N, 6° 38′ 29′′ E49.756667,6.641389)det ligger två gasanläggningar ganskanära infarten till campingen.Personalen där hjälpte till attfyllaalugasflaskan. De fylldeockså på den svenska flaskan. De hade passande adapter: Detta är också gamla ant sedan jag hade den typen av flaskor.
Tack Bengt, nu är vi på väg norrut och vi tar Knuts rekommendation ad notam och styr mot…
Die Gasfachfrau
Karin Nöfer
Rosengartenstraße 9
55569 Monzingen
… för att passa på att installera en LPG-flaska.

Tommy

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen