- Ort
- Skutskär
Den här frågan kanske inte hamnar i rätt forum, men jag gör ett försök ändå:
Jag är i startgroparna till att renovera elsystemet genom att byta till lithiumbatterier för bodelen, och ny laddare. Bilen har ingen inverter eller andra förbrukare som kräver hög strömstyrka, så den högsta långvariga strömmen kommer att inträffa vid laddning, c:a 30 A.
Den allmänna meningen tycks vara att pressade rörkabelskor liknande denna är bäst. Rätt gjorda har de säkert en lågt motstånd. Kabelskon skall ju sedan fästas med skruv/mutter i nästa komponent i elkretsen, exempelvis en säkringshållare eller batteripolsko. Somliga av dessa komponenter finns också i utförande för direktanslutning av kabeln genom att trycka in den i en öppning och låsa den med en skruv, t.ex. denna. Även om den pressade kabelskon ger det lägsta övergångsmotståndet just från kabeln så tillkommer ju med det alternativet ytterligare ett motstånd, det mellan kabelskon och nästa komponent. Med den direktanslutna blir det ett steg mindre.
Är det någon här som har en hum om det blir en betydande resistansskillnad mellan de två alternativen, och ev. hur stor? Givetvis förutsatt att resp. anslutning har rätt storlek för den aktuella kabeln och är rätt utförd. Andra avgörande skillnader till fördel för ena eller andra alternativet?
(Sidoinformation om någon råkar vara är intresserad: Batterierna är 2* Sunlux 96 Ah och laddaren Votronic VBCS Triple. Kompletterar med Votronic Battery Protector 100 som batterifrånskiljare och extra underspänningsskydd. En shunt kan ev. tillkomma för att styra laddningen till/från baserat på SOC)
Jag är i startgroparna till att renovera elsystemet genom att byta till lithiumbatterier för bodelen, och ny laddare. Bilen har ingen inverter eller andra förbrukare som kräver hög strömstyrka, så den högsta långvariga strömmen kommer att inträffa vid laddning, c:a 30 A.
Den allmänna meningen tycks vara att pressade rörkabelskor liknande denna är bäst. Rätt gjorda har de säkert en lågt motstånd. Kabelskon skall ju sedan fästas med skruv/mutter i nästa komponent i elkretsen, exempelvis en säkringshållare eller batteripolsko. Somliga av dessa komponenter finns också i utförande för direktanslutning av kabeln genom att trycka in den i en öppning och låsa den med en skruv, t.ex. denna. Även om den pressade kabelskon ger det lägsta övergångsmotståndet just från kabeln så tillkommer ju med det alternativet ytterligare ett motstånd, det mellan kabelskon och nästa komponent. Med den direktanslutna blir det ett steg mindre.
Är det någon här som har en hum om det blir en betydande resistansskillnad mellan de två alternativen, och ev. hur stor? Givetvis förutsatt att resp. anslutning har rätt storlek för den aktuella kabeln och är rätt utförd. Andra avgörande skillnader till fördel för ena eller andra alternativet?
(Sidoinformation om någon råkar vara är intresserad: Batterierna är 2* Sunlux 96 Ah och laddaren Votronic VBCS Triple. Kompletterar med Votronic Battery Protector 100 som batterifrånskiljare och extra underspänningsskydd. En shunt kan ev. tillkomma för att styra laddningen till/från baserat på SOC)