• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur hårt gasar ni?

Henrikss

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Hörby
Dum fråga men jag är lite nyfiken på hur ni som har manuell växellåda gasar.
I både min husbil och firmabil som båda är manuella startar jag snällt i ettans växel till ca 2000rpm.
Tvåan gasar jag upp ganska rejält men inte gasen i botten. Absolut inga höga varv utan nästa växel är vid ca 2500 varv.
Trean är det gasen i botten och fyran likaså, fortfarande max 2500-3000rpm tills jag kommer upp till rätt hastighet, sedan fyran o femman.
Hur kör ni andra med manuella lådor vid normal körning utan hetsiga bilister bakom?
 
Dum fråga men jag är lite nyfiken på hur ni som har manuell växellåda gasar.
I både min husbil och firmabil som båda är manuella startar jag snällt i ettans växel till ca 2000rpm.
Tvåan gasar jag upp ganska rejält men inte gasen i botten. Absolut inga höga varv utan nästa växel är vid ca 2500 varv.
Trean är det gasen i botten och fyran likaså, fortfarande max 2500-3000rpm tills jag kommer upp till rätt hastighet, sedan fyran o femman.
Hur kör ni andra med manuella lådor vid normal körning utan hetsiga bilister bakom?
Hej. Ja man ska ju vara rädd om husbilen man ska inte tvinga sej på sina egna bilar och man har inte mer bråttom att några km eller sekunder har någon betydelse för gud skapade ingen brådska bara en jämn lunk. Det är ett lika dumt svart men jag tycker inte frågan är dum.
Mvh Umebo
 
Med min ena bruksbil är det ofta att krypa i väg på ettan för att, ganska tidigt slänga i tvåan och plattan i mattan.
När hjulspinnet upphör runt 80 slänger jag i trean och fullgasar igen. Har man tur blir det mer hjulspinn.
I med fyran strax innan varvtalsstoppet, ibland hinner man inte och bilen hugger till några gånger innan man hinner få i femman.
Har man en tillräcklig lång raka hinner man nästan varva ur femman också och en snabb titt på hastighetsmätaren visar drygt 270km/h....

Med husbilen går det betydligt lugnare.
En dieselmekaniker sa en gång till mig att om jag håller motorn (diesel) så mycket som möjligt under 3000varv så håller den i en evighet.
Byter man sedan olja med jämna mellanrum håller den livet ut.
 
Med min ena bruksbil är det ofta att krypa i väg på ettan för att, ganska tidigt slänga i tvåan och plattan i mattan.
När hjulspinnet upphör runt 80 slänger jag i trean och fullgasar igen. Har man tur blir det mer hjulspinn.
I med fyran strax innan varvtalsstoppet, ibland hinner man inte och bilen hugger till några gånger innan man hinner få i femman.
Har man en tillräcklig lång raka hinner man nästan varva ur femman också och en snabb titt på hastighetsmätaren visar drygt 270km/h....

Med husbilen går det betydligt lugnare.
En dieselmekaniker sa en gång till mig att om jag håller motorn (diesel) så mycket som möjligt under 3000varv så håller den i en evighet.
Byter man sedan olja med jämna mellanrum håller den livet ut.
Ja det är ju sällan man varvar dieseln över 3000rpm, man brukar väl ligga mellan 1500-2500.
 
Hej. Ja man ska ju vara rädd om husbilen man ska inte tvinga sej på sina egna bilar och man har inte mer bråttom att några km eller sekunder har någon betydelse för gud skapade ingen brådska bara en jämn lunk. Det är ett lika dumt svart men jag tycker inte frågan är dum.
Mvh Umebo
Hej. Jag ska bara förtydliga mitt inlägg nr 3 i tråden att oavsett vilken bil jag kör så delar jag in varvtalen från tomgång till max varv i 4 delar och undviker den lägsta och högsta fjärdedel av varvräknaren för dom flesta stannar motorerna mår bäst då me men det finns undantag naturligtvis.
Mvh Umebo
 
Lite svårare att välja varvtal med automatlåda, den väljer ju lämpligaste växeln själv utifrån flera faktorer, bl.a. gaspådraget, har en tung husbil vs. motorstyrka så man får gasa ordentligt, mitt varvtal är också lite högre p.g.a. lägre bakaxelutväxling. De flesta uppförslut klarar jag att hålla i typ 80km/h, självklart då med plattan i mattan.
Det viktiga är dock att inte segdra felaktigt på för hög växel, eller för låga varv, ifall man har manuell vx-låda, de flesta husbilar är små transportbilar i grunden, och är byggda att klara en tuffare körstil lätta, husbilar körs ofta på max.last eller över max. och man får växla därefter.
 
En intressant fråga i ämnet (??) är hur mkt vågar man motorbromsa i nedförsbackar.
Är det samma sak som att gasa, man ska hålla sig under röda strecket?
 
Kanske lite utanför ämnet?

Det svåraste med att inte överskrida ett visst varvtal är när man åker utför i branta backar.

Har åkt några år i Norge och där finns det både långa och branta utförsbackar.

Motorbromsen är ju obefintlig så då är bara rätt växel och bromspedal som gäller. Även om man kör på lika låg växel utför som uppför så är motorbromsen så svag att varvtalet ökar hela tiden. Först över 2000, sen över 3000 och motorn ”tjuter som en gammal Singer symaskin”. Nu gäller det att bestämma sig, tål motorn 3500 eller kanske 4000? Brukar bromsa vid 3500 så att motorn går ner till 2000-2500 för att sen öka till 3500 igen med åtföljande bromsning osv. Det viktiga är att inte ligga på bromsen hela tiden utan bromsa bestämt och sen släppa på bromsen. Om det finns parkeringsfickor på vägen ner brukar jag stanna till och låta bromsarna svalna lite.

Vid vår första husbilstur i Norge stannade vi nedanför första branta utförsbacken, efter att ha åkt ner från Gaustablick. När vi steg ut ur bilen så frågade min fru vad det var som luktade så illa. Jag tittade mig omkring för att försöka upptäcka var lukten kom ifrån. Gick runt husbilen och kunde konstatera att det luktade lika illa runt om. När jag kände värmen från hjulen mot mina bara ben förstod jag var lukten kom ifrån.

Kjell
 
Dum fråga men jag är lite nyfiken på hur ni som har manuell växellåda gasar.
I både min husbil och firmabil som båda är manuella startar jag snällt i ettans växel till ca 2000rpm.
Tvåan gasar jag upp ganska rejält men inte gasen i botten. Absolut inga höga varv utan nästa växel är vid ca 2500 varv.
Trean är det gasen i botten och fyran likaså, fortfarande max 2500-3000rpm tills jag kommer upp till rätt hastighet, sedan fyran o femman.
Hur kör ni andra med manuella lådor vid normal körning utan hetsiga bilister bakom?
Vid start och acceleration kör jag olika beroende på om det är upp- eller nedförbacke, med- eller motvind. I princip aldrig gasen i botten. Ofta hoppar jag över vissa växlar. Någon gång per år låter jag bilen gå några km på lite högt varv för att undvika igensatt partikelfilter. Har jag hetsiga bilister bakom underlättar jag för dem att komma förbi. De är ingen anledning för mig att hetsa själv.
 
För mej är det Ecodriving som gäller, bränslet är dyrt och bromsar kan gå ner fort. När jag är på toppen av en backe går jag ner i fart väldigt mycket innan det bär utför och låter motorn börja bromsa direkt.
Vi tycks ha gått i samma skola. Jag har kört mycket i Norge men har haft minimalt slitage på bromsarna. Har jag kämnt osen från överhettade bromsar har det inte varit mina.
 
Samma växel på nervägen,
som du skulle välja då du kör uppför.

Det fick vi till oss under förarutbildningen i försvaret/värnplikten.
Tycker fortfarande att det verkar rimligt.

Tror vi fick pump-bromsa också,
för att inte överhetta delar av bromssystemet.
Hej. Men har man en större husbil så kanske man inte behöver bromsa så mycket och hårt för många tyngre bilar har ju avgasbroms så det behöver inte bli så varma bromsar jag använder mer än gärna motorbromsen i nerförsbackar men har man inte det så är nedväxlingar bra för att spara på bromsbelägg för att hålla ner farten.
Mvh Umebo
 
Mkt bra sagt.
Kom att tänka på den saken efter att jag skrivit inlägget,
avgasbroms var en stor del av vår "utförs-träning" i det milangtära.
Trodde knappt att det fanns på vanliga HB... :)
 
Mkt bra sagt.
Kom att tänka på den saken efter att jag skrivit inlägget,
avgasbroms var en stor del av vår "utförs-träning" i det milangtära.
Trodde knappt att det fanns på vanliga HB... :)
Hej jag vet inte om Fiat har men på Iveco finns det men jag vet inte om alla Iveco har men det är jättebra i branta nerförsbacke jag använder den ganska flitigt men killarna på verkstan tycker jag ska använda fotbromsen lite mer för dom vill gärna byta bromsbelägg på husbilen.
Mvh Umebo
 
Hej jag vet inte om Fiat har men på Iveco finns det men jag vet inte om alla Iveco har men det är jättebra i branta nerförsbacke jag använder den ganska flitigt men killarna på verkstan tycker jag ska använda fotbromsen lite mer för dom vill gärna byta bromsbelägg på husbilen.
Mvh Umebo
Avgasbroms finns det överhuvudtaget idag på Tunga LB?
På 1970 talet fanns det på F88 och Scania 76 minns jag, varför kan man undra, de gick så sakta jämfört med dagens Tunga Lb,
85 var snabbt med 20 ton..!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen