• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hund på äventyr

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Nu är det inne att hunden skall gå mannekäng och visa hundkläder. Kan undra varför det heter "catwalk", där hunden skall gå för att vi människor skall kunna se vad vi klätt ut hunden i för kläder. Det borde istället ha kallats "hundwalk". Kanske går hunden precis som mannekängerna som en katt. Tänk att man klär upp en hund i allt från badbyxor, mössa, smoking och aftonklänning. Varför skall vi klä ut hundarna, är det någon som frågat hunden vad han gillar. Hur kul är det att se en tax i aftonklänning? Vi skall sedan inte tala om vad dessa säljare av kläderna tar betalt. Det är inte billigt Låt hunden vara hund, för det är väl meningen med att ha hund, vi köper väl inte hunden för att den skall gå på maskerad var dag. Tänk dej en svart "labbe" i rosa badbyxor hoppa i vattnet och hämta det husse sköt ner.

Om vi kunde ta med hunden till motionslokalen, så kunde husse eller matte sitta i en stol och läsa en god bok medan hunden sprang på rullbandet. Hunden kan sedan också träna apportering till husse eller matte dvs hämta en kopp kaffe. När det sedan blir tal om spinning så kopplas hunden vid spinning cykeln. Där vid sidan finns ett litet rullband som hunden springer på. Rullbandet håller den takt som cyklisten har. Samtidigt kan man alstra miljövänlig ström från hundens rullband. Detta måste vara trevligare än att se alla fula vindmöllor i naturen Undras hur många hundar man behöver för att driva en motionslokal?

Kan undra om det finns hundpolio efter som det finns hästpolio. Polio för människor fanns en gång i tiden och av den polion dog man, vilket man inte gör i hästpolio. Den nya innesporten är rallylydnad, att utöva den är väl så nära ett Monte Carlo rally man kan komma. Rallylydnad går ut på att föraren skall kunna läsa och förstå vad det står på en massa skyltar. Sedan skall han och hunden utföra vad där står. Här kan min granne Kurt-Orvar inte vara med. Han är lite trög norröver och brukar inte fatta för än efter en kvart. När jag någon gång berättat en rolig historia för honom brukar han ringa lite senare och berätta att nu har han fattat. Hur skulle han kunna vara med i rallylydnad, dessutom har han ingen hund. Är man från ett främmande land eller Stockholm och inte förstår skånska så kan man inte vara med. På vår kurs var där en indier med turban med hunden Hot-Dog och han fattade inget.

När jag första gången testade detta så såg jag plötsligt en förare med hund stå i luckan till kiosken. Ovanför luckan stod en stor skylt KORV. Förmodligen hade ”hissen"  stannat halvvägs upp till hjärnan eller så var både han och hunden hungriga. Vad instruktören sa och vi andra tänkte lämpar sig inte på en skylt i rallylydnad. Vad blir nästa innesport för hundar, hundorientering.

Det är ju ett underbart vårväder idag så vi tränar endast en station i dag. Så nu skall Zack (min hund) och jag ut på vår gräsmatta och träna rallylydnad, på första skylten har jag skrivit Paus. Gomidda.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen