• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hel gjuten husbil!?

Kan man reparera plastbåtar, kan man reparera en husbil byggd på samma sätt. (Faktiskt i många fall enklare än att reparera en kaross med aluminiumplåt.)

Risk för läckage kvarstår dock vid alla fönster, takluckor och andra genomföringar.

Pålle
 
Senast ändrad:
Største ulempen med komplett helstøping av karossen er kostnadene. Det blir veldig mye manuelt arbeid i støping av skroget, og hvert enkelt skrog må bygges i mange lag i en form før det løftes over på chassiet før innredning. Fra dette punkt er det liten forskjell mot andre påbygg. Hvert skrog tar minst et døgn i støpeformen, noe som begrenser antall som kan bygges i løpet av et år for hver støpeform.
 
Konstigt att du inte sett något sådant tidigare, inget nytt. https://www.ecocampor.com/sv/blog/fiberglass-vs-aluminum-rv/
Den bloggaren verkar inte har några större kunskaper om hur moderna europeiska fritidsfordon är konstruerade. : "Husbilar som är belägna med aluminium är vanligtvis konstruerade med träramar. Precis som i ett bostadshus är en träram konstruerad på chassit och stora aluminiumpaneler häftas eller skruvas fast i reglarna. När den väl är på sidan installeras glasfiberisolering i varje regelfack och innerväggspaneler säkras inuti."

Beträffande Wingamm, så fanns det ett företag som för ca 12 år sedan försökte importera dessa husbilar. Detta fick stor uppmärksamhet i fackpressen (bl.a. här: https://www.husbilhusvagn.se/tester/husbilar/wingamm-brownie-58gl), och till slut köpte en privatperson det exemplar som ställts till tidningarnas förfogande.

Nyligen har ett annat företag försökt dra igång importen, och letar man på Blocket hittar man tre företag som påstår sig sälja detta fabrikat. Några spår i nyregistreringsstatistiken har det ännu ej blivit.

Pålle
 
Senast ändrad:
Mitt budskap var inte angående konstruktionen, utan att det är inget nytt som Lasseboy har sett. Det har byggts husvagnar i glasfiber sedan 60 talet. Denna Schäfer Orion som jag såg på Hymer museet är mer än 50 år gammal.
487 Hymermuseum.jpg
 
I Australia har vi flere produsenter som benytter denne teknikken, men de er veldig dyre. Rimeligst er Traveltrucks sin Bushmaster serie, disse bygges etter ordre. Men de benytter kun et veldig lite antall former så antall biler i løpet av et år til en pris på over 4 mill kroner og oppover. Det hjelper ikke på prisene på disse bilene at de stort sett er bygget på 4x4 chassi med Iveco Daily som et av de rimeligste. Earthcruiser har en modell bygget på MB Unimog - tror den ville koste over 10 mill kr. https://earthcruiser.net.au/explorer/ for litt å sikle over. https://earthcruiser.net.au/expedition-v2/ er vesentlig rimeligere, men regn med over 3 mill og oppover, bilene ble for dyre på det amerikanske markedet så søsterbolaget der ga opp forrige år. Vet ikke hva som er status for Europa representanten, den ble betjent fra USA.
 
Det är den första jag sätt, om man inte räknar med plåtisar. Fönster och dörr är ju alltid en risk och kommer alltid vara. Tyckte bara att det var en smart idé 😀
 
Min förra bil var en Swift 2018, har för mig att bodelen på den var helgjuten, förutom golvet som monterades efteråt. Swift:arna är inte särskilt dyra…

Men varför kan inte husbilsindustrin om båtindustrin kan det? För båtar gör man en plugg för skrovet och från denna gjuter man ett antal formar som används vid produktionen av skroven. Samma görs med däck och sittbrunn och sedan monteras de två delarna ihop. Ett ”husbilsskrov” har ju en enklare form så det borde vara möjligt. Om man monterar inredningen på golvet och sedan sänker bodelen över och sammanfogar dessa slipper man flera besvärliga skarvar. Och det är väl ungefär så som engelsmännen bygger Swift-bilarna.
 
Den "enklere" formen på en husbil i forhold til en båt er faktisk et problem - formen må demonteres for å få ut det støpte skroget om en ikke har designet skroget veldig spesielt. Om jeg husker rett så er Swift smalere ved taket enn ved golvet og en halvintegrert. Alternativet er å støpe i flere deler og lime sammen på samme måte som dekket festet til skroget ved båtproduksjon. De to australske produsenten har begge løftbare tak og former for skroget som boltes sammen før støpejobben som tar noen dager da de og støper inn isolasjon i hele skroget inkludert golvet med innstøpte fester for chassi koblingene.
 
Den "enklere" formen på en husbil i forhold til en båt er faktisk et problem - formen må demonteres for å få ut det støpte skroget om en ikke har designet skroget veldig spesielt. Om jeg husker rett så er Swift smalere ved taket enn ved golvet og en halvintegrert. Alternativet er å støpe i flere deler og lime sammen på samme måte som dekket festet til skroget ved båtproduksjon. De to australske produsenten har begge løftbare tak og former for skroget som boltes sammen før støpejobben som tar noen dager da de og støper inn isolasjon i hele skroget inkludert golvet med innstøpte fester for chassi koblingene.
Det är detta som jag har gjort byggt ca20 tal hus bilar. Och Camper blev nog ett femtiotal sålde former till Nederländerna
 
Dom heter super Camper finns nog
Hur gjorde du för att hålla dig ifrån väven? Jag har varit med och byggt en segelbåt Allegro 27 och det kliade på kroppen ett halvår efter vi lämnat varvet. Tejpade overallen vid händerna och fötterna, men det hjälpte inte. Fick slänga kläder jag hade från det bygget. Duschade iskallt varje dag men efter det så började det och klia igen.
 
Hur gjorde du för att hålla dig ifrån väven? Jag har varit med och byggt en segelbåt Allegro 27 och det kliade på kroppen ett halvår efter vi lämnat varvet. Tejpade overallen vid händerna och fötterna, men det hjälpte inte. Fick slänga kläder jag hade från det bygget. Duschade iskallt varje dag men efter det så började det och klia igen.
Var inga problem för mig hållit på på med plast i femtio år Rep allt på Liseberg byggt båtar Nordsjö båtar sista större båt är skonare heter Nina och ligger i Helsingborg går ut med räkkryssnig och liknande kolla bilder på Nina
 
Ställplaten vi står på, där står det en Wingamann husbil, ser ut som om karossen är hel gjuten, måste ju va bra mot läckage men en skada kanske skulle va fördömt?
En sådan ville vi ha, såg den på Elmia en gång.
Men fanns ingen som sålde dem utom någon i trakten av Stockholm som inte hade någon hemma..
firman försvann snabbt, en fin trevlig bil, vi ville se den största modellen..men inget blev det av det.
 
Min förra bil var en Swift 2018, har för mig att bodelen på den var helgjuten, förutom golvet som monterades efteråt. Swift:arna är inte särskilt dyra…

Men varför kan inte husbilsindustrin om båtindustrin kan det? För båtar gör man en plugg för skrovet och från denna gjuter man ett antal formar som används vid produktionen av skroven. Samma görs med däck och sittbrunn och sedan monteras de två delarna ihop. Ett ”husbilsskrov” har ju en enklare form så det borde vara möjligt. Om man monterar inredningen på golvet och sedan sänker bodelen över och sammanfogar dessa slipper man flera besvärliga skarvar. Och det är väl ungefär så som engelsmännen bygger Swift-bilarna.
Fanns på 1960 talet en Husvagn byggd av SAAB...tror jag.. 2 gjutna halvor av glasfiber som en tvålask med dörr och fönster och en liten gasolbox. Grannen hade en blå sådan.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen