• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

android Hastighetsmätare android

Peter Nilsson

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Kiruna
Har så svårt att se hastighetsmätaren vilken fart jag har. Finns det någon app till android så jag kan använda telefonen som hastighetsmätare. En enkel app där hastigheten visas med stora siffror. Helst en som inte har en massa andra funktioner.
Peter
 
Har så svårt att se hastighetsmätaren vilken fart jag har. Finns det någon app till android så jag kan använda telefonen som hastighetsmätare. En enkel app där hastigheten visas med stora siffror. Helst en som inte har en massa andra funktioner.
Peter
Nu vet jag ju inte varför du inte kan se hastigheten, men det kanske hjälper att byta bakgrund på skivan bakom mätarvisaren för en bättre kontrast (om du har analog visning)

Annars kanske ett besök hos optikern kan hjälpa också :LOL:
 
Nu vet jag ju inte varför du inte kan se hastigheten, men det kanske hjälper att byta bakgrund på skivan bakom mätarvisaren för en bättre kontrast (om du har analog visning)

Annars kanske ett besök hos optikern kan hjälpa också :LOL:
Har satt ett snurrunderrede på förarstolen. Den höjer sätet några centimeter. Så det underlättar inte. Men även utan snurrunderrede så är hastighetsmätaren svår att se. Den skulle fabriken ha satt mitt i synfältet så hade det varit enklare att se mätaren
Peter
 
Jag hoppas den är bättre än IGO s hastighetsvisning.
När hastighetsmätaren står nästan helt stilla så bläddrar hastigheten lite hit och dit i extrema fall handlar det om 4-5 km/t.
Det verkar som att min hastighetsmätare visar 2-3km för mycket, det gjorde den inte för drygt 4500 mil sedan så det beror nog på däcken där skilde det bara 1 km när de var nya.
När jag var i utförsbacke och farten ökade minskade farten på gps. Likaså i stigningar även i kurviga partier.
Antar på goda grunder att vinkelfelet via sateliterna när man befinner sig i lutningar visar sej ganska omgående.
Vid kurviga partier är det nog så att vägen blir uträtad eftersom man får informationen bitvis från sateliterna.
Så ingen perfekt lösning med en app.
 
Nøyaktigheten for hastighet fra GPS avhenger av frekvensen på avlesning av data fra satellittene. For en app er denne ofte variabel avhengig av hva annet som pågår i luren og om appen blir offer for sparemodus. Selve mottaket skjer i egen krets som og gjør behandlingen for å gi nytt sett koordinater longitude latitude og høyde sammen med eksakt tid oppgitt i GMT. Dette datasettet kan leses av fortløpende og er oppdatert mange ganger i sekundet. Appen leser og sammenligner med forrige avlesning og regner ut avstanden samt tid. Om appen tar hensyn til forandring i høyde varierer fra app til app da dette gir minimal feil ved hyppig avlesning. Er det mer enn ett sekund mellom avlesningene så bør høydeforandringen også tas med.

Eldre GPS chips hadde lengre tid mellom oppdateringene. Noe annet som påvirker er hvor enheten er plassert og hvor mange satellitter den ser, dette gir endringer i hvor nøyaktig posisjonen blir målt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen