• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Har nått botten, knarket, nu kan det bara gå uppåt

Chippen

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Södertälje
En kort resumé av höstresan, knarket och fotbollen.

Vi åkte ner mot Ullared för den årliga shoppingen som blev för 3:e gången bara i år, första natten stannade vi i Fegen sen blev det shopping dagen efter på Gekås. Hade planerat en övernattning runt Ullared men åkte ner direkt till Varberg där vi blev kvar i 2 nätter så jag fick se Varberg-Bajen i fotbollsallsvenskan. Varberg är helt fantastiskt fint, där skulle jag kunna tänka mig bo, det är lätt att tro att alla platser jag kommer till skulle vara bättre än Södertälje men så är det verkligen inte.

Sen blev det en natt nere i Helsingborg vid vattnet, natten efter det hade vi bokat in oss på Limhamns småbåtsklubb och dit återkommer vi gärna till. Vi övernattade nere på gamla fotbollsplanen vid Ale stenar, där var omgivningen uppe vid stenarna häftigare än själva stenarna, vi hade dunderfint väder.

Sen begav vi oss mot Kristianstad, konstig stavning i förhållande till hur det uttalas, namnet borde innehålla ch som krischanstad typ och sen ser vi en gammal stavning där dom stavade något liknande. När vi ändå är där så ska vi passa på att besöka Sveriges lägsta punkt "Botten" det ligger i utkanten av Kristianstad och när vi har parkerat bilen får vi gå ca 200 meter.
När vi närmar oss platsen tänker jag vad skönt vi verkar vara ensamma, jag tänker nämligen vråla ut allt vad jag kan, HAMMARBY som jag gjorde då vi besökte Sveriges mittpunkt.

Oh nej, det är en kille där som håller på och meckar med en cykel, jag ser inte ansiktet men har den erfarenheten av att en kille på en sån plats som har blåa WCT-byxor men vita revärer och gymnastikskor +svart tröja med luva inte har ett 9-5 jobb.

Jag skiter i honom men håller ett öga på honom för jag vill se ansiktet, jag märker att min bättre hälft tycker det är jobbigt så hon fotar mig men vill själv inte bli fotograferad, hon vill gå därifrån. När cykel-mekanikern upptäcker att vi är där så börjar han babbla och komma gåendes mot mig med sina yviga armar, det är alltid skönt att se ögonen och ansiktet för då vet man vad man har att förvänta sig. Han säger: Min schykel har vari snodd i 3 dagar, ja gav inte up för jag skule fan hitta den igen! Hittade du cykeln här frågade jag? därch säger han och pekar bort mot buskarna och jag svarar vad bra att du hittade den.

Det är absolut inte sant att man letar efter sin cykel på den platsen och det är inte han som har köpt cykeln överhuvudtaget. När vi går därifrån säger jag till min bättre hälft, nu är knarkarkalle på botten så nu kan det bara gå uppför, i alla fall då han lämnar platsen.

Bestämmer oss för att övernatta och besöker den nerlagda golfbanan men den var för ruffig och dessutom spår av motorburen ungdom så för att slippa bli väckta på natten tar vi siktet mot ishallen men där kom känslan av Rosengård, Rinkeby, Hovsjö eller Ronna, det kan vara helt fel och det var min känsla. Andra upplever säkert platserna helt annorlunda!

Så vi beslutar oss för att övernatta bakom ICA Maxi precis vid dom nymålade parkeringsrutorna där lekplatsen ligger, går en långpromenad längs ån, Kristianstad grönskade lunga som ligger i direkt anslutning till staden, jättefint.

När vi kommer tillbaka till husbilen så startar våra radarsensorer igen, det rätt övergivna hus som vi passerade då vi gick iväg på promenad hade nu någon öppnat grinden på, frugan säger att dom där killarna ser luriga ut så jag sätter mig på lekplatsens gungan och håller span, ser hur dom tar upp frukt och kastar på huset och springer därifrån. Ett hyss kanske barn i 10-12 års åldern kunde göra men dessa var mycket äldre, tror inte det huset står orört länge till.

Dom såg att jag såg vad dom gjorde så nu kanske vi blir fruktbombade i natt, medans vi funderar på vart vi ska åka så kommer det en liten silverfärgad bil som stannar till precis framför oss, samtidigt kommer den en kille på cykel från andra hållet som bara stannar till någon sekund bredvid bilen, han sträcker fram en bunt "Förmodligen pengar" och så får han en genomskinlig liten påse med vitt pulver i.

Så mycket vet jag att ska man baka kanelbullar så behövs det mycket mer mjöl.

Vi begav oss till Nogersund istället där vi varade i några dagar, sen sträckkörde vi hem för att jag ska hinna gå på matchen som startar om några timmar mellan Bajen-Göteborg.

Här kommer en bild på platsen som har bottenrekordet, egentligen skulle det har varit en bild där vår hund fanns med men tanten fablade av stress pga knarkaren så det blev inget med hunden, hittade en gubbjävel som fick agera statist istället.

Mvh/Gubbjäveln.Screenshot_20231001_142303_Gallery.jpg
 
Senast ändrad:
För Sverige i tiden. Konungens valspråk tänk om han haft makt då skulle det inte sett ut som det gör nu, sen finns det kompletta idioter som vill släppa cannabis löst det räcker väl att se på Danmarks problem för att lägga ner såna förslag och kanske göra sej av med förslagsställaren.
 
Jahapp, så kan det gå, när krimradarn är på.
Som barnfödd på trakten är jag, nu som pensionär,
en regelbunden besökare av Kristianstiad... :)
Stads-festival och Blue-Bird Jazzclub lockar i bland.
Det finns en fantastiskt fin centrumnära parkering,
precis syd-väst om stationen, hinsides Helge Å.
Finns på iHB kartan!
Den som färdas via E22 tar avfart 38, därifrån är det skyltat,
Väg 1648, yes!
Precis före avfarten in på själva Naturrumsvägen,
ligger det två stora livsmedelsaffärer och hamburgerhak.

VATTENRIKET

Rikligt med fräscha toaletter och gångavstånd till centrum.
Man är ödmjukt nöjd med det lilla, eller hur?
Vaddå... Jo, det är minsann gratis, ovanpå alltihop!
Jag säger som min vän på på däckverkstaden:
-Det stället kan jag verkligen regummera!
Mvh Raasken

Förresten, missade ni den antika vattenskruven
som den Engelske ingenjören skapade?
Finns vid åns utlopp till Hammarsjön.

Arkimedesskruven


IMG_20230521_Kyrktornet.jpg IMG_20230521_Handikappen.jpg IMG_20230521_Toa_x5.jpg IMG_20230521_Vatten.jpg IMG_20230521_Pumpa.jpg IMG_20230521_MångaP.jpg
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen