• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Har luften gått ur luftförtälten?

Roger67

Välkänd medlem
Medlem
För några år sedan började vi fundera på om vi skulle skaffa oss ett riktigt förtält till husbilen. Kan ju vara trevligt om man stannar en vecka på någon camping i t.ex. Kroatien tänkte vi. Upplåsbart skall det givetvis vara så det är lätt att hantera och att man slipper släpa på en massa pinnar.
Jag är ju för snål för att köpa nytt i dyr butik så jag började skanna av E-bay och Blocket under rätt lång tid för att hitta något vettigt till ett rimligt pris, nytt eller begagnat.
Det dök väl upp något då och då men inget överflöd och inte mycket att välja på. Till slut fick jag ändå tag på ett vettigt begagnat luftförtält till en vettig peng.

Nu denna vår verkligen dräller det av förtält till salu på Blocket. Flera om dan dyker upp och dom flesta verkar bara vara använda en eller ett par gånger enligt annonserna.
Är luftförtält något man får för sig att man behöver men som man sen aldrig använder för att det är för knöligt att sätta upp och väger för mycket?
Tänker att många nytillkomna husbilsägare dom senaste åren kanske har spontanköpt tält som man nu säljer av.

Sa jag förresten att vi ännu inte använt vårt?😁

Ja det verkar mysigt med ett men dagarna går fort och sen skall det plötsligt plockas ihop igen. Man skall nog stanna uppåt en vecka för att det skall värt pysslet inbillar jag mig.
Det blir väl som med mycket annat, har man det med sig blir man aldrig intresserad av att använda det och lämnar man det hemma saknar man det hela tiden.

Är man inne på förtält står man nog med halva benet i husvagnslivet där husvagnen är en ersättning för en sommarstuga, men just så använder många husbilsåkare sin husbil. De flesta skulle vara mer betjänta av en husvagn än en husbil eftersom den har mer bokomfort till ett billigare pris att det tar lite längre tid att dra den har man tillbaka när man är framme. Har under några år sett det som Jappe kallade inlåsta husbilar som aldrig fick komma ut från campingen, han tog ofta husbilen och köpte mat osv. även fast han stod på camping. Vill man ha sol behöver man ingen markis. Ett förtält behöver man när det blir kyligt på kvällen och då måste man värma upp det fast man kan ju gå in eller ta på sej mer kläder. Använder man förtält måste man ha en cykel när man ska handla.

Vi har haft ett lufttält (Kampa air pro) i ett antal år nu. Vi brukar nyttja detta vid för och eftersäsong. Det är mycket trevligt att sitta i tältet sena kvällar med värme och mysbelysning. Visst väger det en del, men vi har den lastkapaciteten i husbilen. Visst tar det dessutom lite tid att montera upp och ned tältet. Vi räknar med c:a 1 timme innan allt är klart med förankringar, innertak, kjol, etc. Vi har tidigare resonerat att det gör väl inget att det tar tid. Vad ska man annars göra när man är framme;)

Sedan en tid tillbaka har vi börjat fundera i andra banor... För vår del lutar det nog åt att vi kommer köpa lösa sidor. Då kan man lätt sätta upp en sida som vindskydd, eller alla sidor för att få ett tält. Vi har kikat en del på detta:

//Jocke

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen