• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Broms & Fjädring Handbroms Fiat

Göran Hellman

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Falköping
Är det någon som vet vart man kan spänna handbromsvajern? Har läst någonstans att det går att lossa en hjulbult och komma åt relativt enkelt justerskruven. Vilken bult och på vilken däcksida? Tackar på förhand. Hälsningar Göran.
 
Det vore tacksamt och intressant om du hittar instruktionen. Behöver man justera vajerspänningen om justering sker på bromsbackarna? Hälsningar Göran
Du skall justera skruven vid bulthålet till bromsen ligger på,lossa sedan 3 hack,justeringen mitt under bilen är för att få lagom slagläng när du drar åt bromsen,jag justerade så att bromsen inte tar förrän 3 hack upp,detta för att ha marginal unvika anliggande broms.
 
Det vore tacksamt och intressant om du hittar instruktionen. Behöver man justera vajerspänningen om justering sker på bromsbackarna? Hälsningar Göran

Jag har en utskrift från FIATS handbok eLearn, för X250. Såvitt jag minns var det samma procedur för 244. Jag tror inte den får publiceras här, men om du skickar ett meddelande med din mailadress ordnar vi det den vägen.
 
Egentlig ikke da bremsene bak er orginale Fiat, en får kun dobbelt opp av allt. Håndbrems på 4 hjul :D. Rent teknisk er det ikke boggi men tandem aksler, de deler jobben likt mellom hverandre.
Okej Knut, men min bil (2005) har dom jobbat med i tre månader nu!! Och tre gånger har den blivit avvisad hos Bilprovningen!!
Jag kan inte så'nt där, men dom som kan det (diverse bilverkstäder) har problem att få det att fungera!!
Det är tydligen Trumbromsar. Helt separerade från Färdbromsen.
 
Senast ändrad:
Okej Knut, men min bil (2005) har dom jobbat med i tre månader nu!! Och tre gånger har den blivit avvisad hos Bilprovningen!!
Jag kan inte så'nt där, men dom som kan det (diverse bilverkstäder) har problem att få det att fungera!!
Det är tydligen Trumbromsar. Helt separerade från Färdbromsen.
Läst på många ställen att handbromsen på Fiat Ducato är underdimensionerad, och klen i sin utformning.
De pratade även om det på besiktningen, en gång när jag var där.

Tråkigt att de inte får till det. Är det för låg bromsverkan som du har problem med?
Med personbilen har de rekommenderat att man kör med handbromsen lätt åtdragen ca 100m för att slipa bort rost mm.
Svårt med nyare bilar och elektrisk P-broms - men jag motionerade vår bil på så sätt innan besiktningen.
 
Ja det er trommel innenfor skivene og kraften fra håndbremsen skal fordeles likt til alle fire bakhjul. Denne fordelingen gjøres på wire justeringene under bilen. Om noen har justert ved håndtaket så kan de aldri få det bra uten å slippe på nok bevegelse der fremme og under bilen FØR de justerer i trommelene, deretter justeres koblingene under bilen så de blir like og at vandringen på spaken blir passe lang. Justering ved spaken er kun for mindre finjustering av armbevegelsen. Ikke vanskelig når en gjør det rett.

Men det er ett problem og det er om bilprovningen krever at bromsen på en aksel skal hive bilen av rullen, de glemmer at de har en annen aksel med like kraftig broms stående på fast grunn like foran eller bak den de tester. Bremsen på en aksel er hele tiden marginal, men dobbelt opp gir mer enn nok parkeringsbroms.
 
Har haft tunga bilar på två axlar i många år o det är speciellt på dom som det är problem med handbromsen. Ibland kan det tom vara svårt att hålla bilen på klossar utan att den rullar ner.
Men problemet är ganska lätt att åtgärda o det är förmodligen samma på treaxlade bilar. Hävstångseffekten är helt klart för vek för att kunna spänna bromsen ordentligt.
Bifogar bild på hur jag svetsat på hävstångsbygelen som gjort att bilen bromsar så hårt att den åker ur rullarna på bilprovningen.

470D4099-8DAC-4FA9-9C91-16028FBAD2E6.jpeg
 
Det er orginalt eksakt samme overføring for en og to bakaksler, det er kun et ekstra forgrening under bilen for bakaksel nummer to. Det som blir galt når enjusterer ved håndtaket er at hevarmen blir svakere.
 
Är det någon som vet vart man kan spänna handbromsvajern? Har läst någonstans att det går att lossa en hjulbult och komma åt relativt enkelt justerskruven. Vilken bult och på vilken däcksida? Tackar på förhand. Hälsningar Göran.
På vår justerade spakens slaglängd under bilen samt att saker smordes upp, justerade där wire från spaken delades upp i 2 wires inget vid hjulen, det skedde vid ca.. 6000 mil.
 
Har en viss erfarenhet av att justera handbromsen inför besiktningar med en LT 46:a, som jag ägde i dryga 12 år.
Det var ingen idé att hoppa över detta moment och hoppas, att det skulle räcka med att spänna vajern?
Nä, kontrollen var alltid stenhård, minst 16% bromsverkan krävdes - annars var det bara att återkomma...

Hade dubbelmontage på bilen dessutom, så det var ett styvt jobb varje år att riva isär bromsarna i sin helhet.
Blåsa rent och smörja upp alla leder, framförallt kuggkransen där man justerar avståndet till bromsbackarna.
Jösses, så mycket skit det bildas innanför bromsskölden och som motverkar ett bra tryck mot metallen i bromstrumman.
Lärde mig att justera ut backarna, så att de nästan nuddade bromstrumman - men så nära det bara gick, för att hela
anläggningsytan av bromsbacken skulle kunna tryckas ut mot bromstrumman.
Ändå var bromsverkan nästan alltid "på gränsen" enligt besiktningsmannen. :oops:
Förmodligen beroende på för dålig konstruktion eller för hårda regler för att kunna jämföras med tryckluftsbromsar...

Hade funderingar i den riktningen, som Håkan antydde, att öka kraften i vajern genom hävstångsprincipen.
Men samtidigt måste ju backarna ändå justeras ut (i nederkant på min bil) för att så mycket som möjligt av de halvrunda beläggen
skall anbringas mot bromstrumman. Får man bara anliggning med bara t.ex hälften av belägget blir det iallafall inte så bra.
Belägget / bromsbacken sitter ju alltid i samma nedre läge och förändras ju inte av att man drar i vajern och pressar ut
bromsbacken i den motsatta änden. Därför blir det desto viktigare att förstå, att justeringen med kuggkransen är en viktig del.

Justerar man inte omsorgsfullt, kommer beläggen bara att slitas ner i den ena änden av "halvmånen" och då förstår ju
var och en, att om bara hälften av bromsbelägget förbrukas - så får man heller inte ut maximal bromsverkan.

Hur kan man då på annat sätt öka friktionen mellan belägg och den oftast glatta blankpolerade metallytan i bromstrumman?

Jag kom på idén, att sandblästra slitytan på insidan av bromstrumman en liiiten aning och få en liiite skrovligare yta ...
Ja, en liten Åsa.Nisse-variant kanske, men det fick iallafall önskat resultat.

När jag började med att blästra fick jag bättre bromsvärden vid besiktningen och slapp ofta kommentaren att "det var på gränsen".
Fast blästringen varade inte så länge, utan man fick göra om proceduren varje år.

Ungefär som grevinnan vid nyåret utbrister: The same procedure as last Year, James ;)
 
Senast ändrad:
Läst på många ställen att handbromsen på Fiat Ducato är underdimensionerad, och klen i sin utformning.
De pratade även om det på besiktningen, en gång när jag var där.

Tråkigt att de inte får till det. Är det för låg bromsverkan som du har problem med?
Med personbilen har de rekommenderat att man kör med handbromsen lätt åtdragen ca 100m för att slipa bort rost mm.
Svårt med nyare bilar och elektrisk P-broms - men jag motionerade vår bil på så sätt innan besiktningen.
Dom ska fortsätta med att sätta dit två (av fyra) nya bromsskvor.
 
Har en viss erfarenhet av att justera handbromsen inför besiktningar med en LT 46:a, som jag ägde i dryga 12 år.
Det var ingen idé att hoppa över detta moment och hoppas, att det skulle räcka med att spänna vajern?
Nä, kontrollen var alltid stenhård, minst 16% bromsverkan krävdes - annars var det bara att återkomma...

Hade dubbelmontage på bilen dessutom, så det var ett styvt jobb varje år att riva isär bromsarna i sin helhet.
Blåsa rent och smörja upp alla leder, framförallt kuggkransen där man justerar avståndet till bromsbackarna.
Jösses, så mycket skit det bildas innanför bromsskölden och som motverkar ett bra tryck mot metallen i bromstrumman.
Lärde mig att justera ut backarna, så att de nästan nuddade bromstrumman - men så nära det bara gick, för att hela
anläggningsytan av bromsbacken skulle kunna tryckas ut mot bromstrumman.
Ändå var bromsverkan nästan alltid "på gränsen" enligt besiktningsmannen. :oops:
Förmodligen beroende på för dålig konstruktion eller för hårda regler för att kunna jämföras med tryckluftsbromsar...

Hade funderingar i den riktningen, som Håkan antydde, att öka kraften i vajern genom hävstångsprincipen.
Men samtidigt måste ju backarna ändå justeras ut (i nederkant på min bil) för att så mycket som möjligt av de halvrunda beläggen
skall anbringas mot bromstrumman. Får man bara anliggning med bara t.ex hälften av belägget blir det iallafall inte så bra.
Belägget / bromsbacken sitter ju alltid i samma nedre läge och förändras ju inte av att man drar i vajern och pressar ut
bromsbacken i den motsatta änden. Därför blir det desto viktigare att förstå, att justeringen med kuggkransen är en viktig del.

Justerar man inte omsorgsfullt, kommer beläggen bara att slitas ner i den ena änden av "halvmånen" och då förstår ju
var och en, att om bara hälften av bromsbelägget förbrukas - så får man heller inte ut maximal bromsverkan.

Hur kan man då på annat sätt öka friktionen mellan belägg och den oftast glatta blankpolerade metallytan i bromstrumman?

Jag kom på idén, att sandblästra slitytan på insidan av bromstrumman en liiiten aning och få en liiite skrovligare yta ...
Ja, en liten Åsa.Nisse-variant kanske, men det fick iallafall önskat resultat.

När jag började med att blästra fick jag bättre bromsvärden vid besiktningen och slapp ofta kommentaren att "det var på gränsen".
Fast blästringen varade inte så länge, utan man fick göra om proceduren varje år.

Ungefär som grevinnan vid nyåret utbrister: The same procedure as last Year, James ;)
På vår var bromsverkan 80-85%..men spakvägen var väldigt lång, så verkstadschefen då verkstan var full
tog en "hora" lade sig på den och åkte i regnet in under bilen smorde lite och justerade wiren.
Är Bromsverkan svag ska p-bromsbackarna justeras upp, alldeles riktigt, men de slits oerhört lite
om nI har som vi separata p-broms trummor.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen