- Ort
- Falköping
Är det någon som vet vart man kan spänna handbromsvajern? Har läst någonstans att det går att lossa en hjulbult och komma åt relativt enkelt justerskruven. Vilken bult och på vilken däcksida? Tackar på förhand. Hälsningar Göran.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Du skall justera skruven vid bulthålet till bromsen ligger på,lossa sedan 3 hack,justeringen mitt under bilen är för att få lagom slagläng när du drar åt bromsen,jag justerade så att bromsen inte tar förrän 3 hack upp,detta för att ha marginal unvika anliggande broms.Det vore tacksamt och intressant om du hittar instruktionen. Behöver man justera vajerspänningen om justering sker på bromsbackarna? Hälsningar Göran
Det vore tacksamt och intressant om du hittar instruktionen. Behöver man justera vajerspänningen om justering sker på bromsbackarna? Hälsningar Göran
Egentlig ikke da bremsene bak er orginale Fiat, en får kun dobbelt opp av allt. Håndbrems på 4 hjul . Rent teknisk er det ikke boggi men tandem aksler, de deler jobben likt mellom hverandre.Det blir väsentligt knepigare på ett AL-KO-chassie med boogie!!
Okej Knut, men min bil (2005) har dom jobbat med i tre månader nu!! Och tre gånger har den blivit avvisad hos Bilprovningen!!Egentlig ikke da bremsene bak er orginale Fiat, en får kun dobbelt opp av allt. Håndbrems på 4 hjul . Rent teknisk er det ikke boggi men tandem aksler, de deler jobben likt mellom hverandre.
Läst på många ställen att handbromsen på Fiat Ducato är underdimensionerad, och klen i sin utformning.Okej Knut, men min bil (2005) har dom jobbat med i tre månader nu!! Och tre gånger har den blivit avvisad hos Bilprovningen!!
Jag kan inte så'nt där, men dom som kan det (diverse bilverkstäder) har problem att få det att fungera!!
Det är tydligen Trumbromsar. Helt separerade från Färdbromsen.
På vår justerade spakens slaglängd under bilen samt att saker smordes upp, justerade där wire från spaken delades upp i 2 wires inget vid hjulen, det skedde vid ca.. 6000 mil.Är det någon som vet vart man kan spänna handbromsvajern? Har läst någonstans att det går att lossa en hjulbult och komma åt relativt enkelt justerskruven. Vilken bult och på vilken däcksida? Tackar på förhand. Hälsningar Göran.
Dom ska fortsätta med att sätta dit två (av fyra) nya bromsskvor.Läst på många ställen att handbromsen på Fiat Ducato är underdimensionerad, och klen i sin utformning.
De pratade även om det på besiktningen, en gång när jag var där.
Tråkigt att de inte får till det. Är det för låg bromsverkan som du har problem med?
Med personbilen har de rekommenderat att man kör med handbromsen lätt åtdragen ca 100m för att slipa bort rost mm.
Svårt med nyare bilar och elektrisk P-broms - men jag motionerade vår bil på så sätt innan besiktningen.
På vår var bromsverkan 80-85%..men spakvägen var väldigt lång, så verkstadschefen då verkstan var fullHar en viss erfarenhet av att justera handbromsen inför besiktningar med en LT 46:a, som jag ägde i dryga 12 år.
Det var ingen idé att hoppa över detta moment och hoppas, att det skulle räcka med att spänna vajern?
Nä, kontrollen var alltid stenhård, minst 16% bromsverkan krävdes - annars var det bara att återkomma...
Hade dubbelmontage på bilen dessutom, så det var ett styvt jobb varje år att riva isär bromsarna i sin helhet.
Blåsa rent och smörja upp alla leder, framförallt kuggkransen där man justerar avståndet till bromsbackarna.
Jösses, så mycket skit det bildas innanför bromsskölden och som motverkar ett bra tryck mot metallen i bromstrumman.
Lärde mig att justera ut backarna, så att de nästan nuddade bromstrumman - men så nära det bara gick, för att hela
anläggningsytan av bromsbacken skulle kunna tryckas ut mot bromstrumman.
Ändå var bromsverkan nästan alltid "på gränsen" enligt besiktningsmannen.
Förmodligen beroende på för dålig konstruktion eller för hårda regler för att kunna jämföras med tryckluftsbromsar...
Hade funderingar i den riktningen, som Håkan antydde, att öka kraften i vajern genom hävstångsprincipen.
Men samtidigt måste ju backarna ändå justeras ut (i nederkant på min bil) för att så mycket som möjligt av de halvrunda beläggen
skall anbringas mot bromstrumman. Får man bara anliggning med bara t.ex hälften av belägget blir det iallafall inte så bra.
Belägget / bromsbacken sitter ju alltid i samma nedre läge och förändras ju inte av att man drar i vajern och pressar ut
bromsbacken i den motsatta änden. Därför blir det desto viktigare att förstå, att justeringen med kuggkransen är en viktig del.
Justerar man inte omsorgsfullt, kommer beläggen bara att slitas ner i den ena änden av "halvmånen" och då förstår ju
var och en, att om bara hälften av bromsbelägget förbrukas - så får man heller inte ut maximal bromsverkan.
Hur kan man då på annat sätt öka friktionen mellan belägg och den oftast glatta blankpolerade metallytan i bromstrumman?
Jag kom på idén, att sandblästra slitytan på insidan av bromstrumman en liiiten aning och få en liiite skrovligare yta ...
Ja, en liten Åsa.Nisse-variant kanske, men det fick iallafall önskat resultat.
När jag började med att blästra fick jag bättre bromsvärden vid besiktningen och slapp ofta kommentaren att "det var på gränsen".
Fast blästringen varade inte så länge, utan man fick göra om proceduren varje år.
Ungefär som grevinnan vid nyåret utbrister: The same procedure as last Year, James
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons