• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Gula motorlampan

Lelle silver

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Västerfärnebo
Gula lampan tändes och motoreffekt försvann. FIAT-verkstad släckte lampan. EGR-problem och uppdatering a’ 1400:-!
Det finns en förlängd avgasdirektiv (lag) men vad omfattar den?
Avgasreningslagen är ingen garanti utan ett direktiv som ger tillverkaren ansvar för bilens system och komponenter med utsläppsbegränsande funktion som gäller i fem år eller 8000 mil (endera som först uppnås).
Måste beställa tid för lampan tändes igen men slocknade efter 20 mil. Vem betalar?
 
Hade samma problem på min Fiat nu innan midsommar Hittade Fiat i Åmål som sa att så länge lampan lyste gult (check engine) är det ok att köra vidare. Efter ett tag försvann det för att 50 mil senare återkomma. Då bilen nyligen fick en stor service på Mekonomen hemma så körde jag dit på hemvägen. Det visade sig då att det var just sensorn för utsläppsbegränsning som varnade. De släckte lampan, men jag har beställt tid för byte av sensor. Vad det kalaset går på vet jag ännu inte då denna kan sitta mer eller mindre otillgängligt o därmed också en oviss tidsåtgången för byte.
 
Hade samma problem på min Fiat nu innan midsommar Hittade Fiat i Åmål som sa att så länge lampan lyste gult (check engine) är det ok att köra vidare. Efter ett tag försvann det för att 50 mil senare återkomma. Då bilen nyligen fick en stor service på Mekonomen hemma så körde jag dit på hemvägen. Det visade sig då att det var just sensorn för utsläppsbegränsning som varnade. De släckte lampan, men jag har beställt tid för byte av sensor. Vad det kalaset går på vet jag ännu inte då denna kan sitta mer eller mindre otillgängligt o därmed också en oviss tidsåtgången för byte.
Kan det falla under ”Avgasdirektiven”? Den gäller ju i 8 år!
 
Hade samma problem på min Fiat nu innan midsommar Hittade Fiat i Åmål som sa att så länge lampan lyste gult (check engine) är det ok att köra vidare. Efter ett tag försvann det för att 50 mil senare återkomma. Då bilen nyligen fick en stor service på Mekonomen hemma så körde jag dit på hemvägen. Det visade sig då att det var just sensorn för utsläppsbegränsning som varnade. De släckte lampan, men jag har beställt tid för byte av sensor. Vad det kalaset går på vet jag ännu inte då denna kan sitta mer eller mindre otillgängligt o därmed också en oviss tidsåtgången för byte.
Bilen är ”gubbkörd” så att säga! Vi varvar aldrig ur motorerna som man ska göra!
Fick 2009 av min dåvarande verkstad tipset att ut på E4 kör ner till Dalälven på 3:an i minst 70 knyck gärna 90 km/t. 60 km fram o tillbaka, när jag var 4 km från Gävle södra slocknade lampan..!
På verkstan sa de detta tar vi 700:- för normalt, men Du körde själv så det bjuder vi på.. var ju snällt 😂
Vi ska alltså varva ur ordentligt på 2:an o 3:an så mår motorn bättre!
Ni som kört kring medelhavet märker väl hur man där trampar gasen i botten!
 
Just igår hade vi problem, bilen stannade en gång - sen lös lampan. lååång histora - Men det visade sig vara en icke-känd KCR-box variant. vi har haft bilen , nu 10e säsong - o inte vetat - besiktningen har inte sett. Förre ägaren visste inte heller. den är nu urplockad . och vi kunde köra vidare. Men det var nervöst innan vi visste varför.
 
Den här gången lyste inte den gula motorlampan, däremot visade bilprovningens mätning "röda siffror" för avgasvärdena.

Bilen var en Golf diesel och hade rullat sina modiga 30000 mil vid tillfället.
Senaste året hade jag i all välmening "gubbkört" den med tanke på bilens ålder och med dåtidens Eco-driving i sinnet.
Men det fick jag tydligen nu sota för, visade det sig.

Nu var besiktningsmannen på den här stationen en hyvens person och gav mig rådet att ge mig ut på den intilliggande
motorvägen och varva ur motorn rejält på alla växlar och komma tillbaka för en ny mätning.
Under tiden skulle han behålla pappren osignerade så länge, ja det var ju alltså innan de fick handdatorer i näven.

Sagt och gjort, jag gjorde som jag blivit tillsagd och återkom med andan i halsen och med glödgat avgasrör.
Inga problem vid mätningen, värdena blev godkända och så också bilen.

Golfen hade jag i många år efter detta och var alltid noga med att "sota ur" motorn inför besiktningarna.
Så med tanke på detta, så håller jag nog på, att det kan vara klokt att köra "lite aktivt" emellanåt.
 
Gula lampan tändes och motoreffekt försvann. FIAT-verkstad släckte lampan. EGR-problem och uppdatering a’ 1400:-!
Det finns en förlängd avgasdirektiv (lag) men vad omfattar den?
Avgasreningslagen är ingen garanti utan ett direktiv som ger tillverkaren ansvar för bilens system och komponenter med utsläppsbegränsande funktion som gäller i fem år eller 8000 mil (endera som först uppnås).
Måste beställa tid för lampan tändes igen men slocknade efter 20 mil. Vem betalar?
Kylinge Bil intygar nu att felet faller under avgasdirektiven ” innebär att system och komponenter i bilen som har en utsläppsbegränsande funktion ska fungera i upp till fem år eller 8000 mil”!

Frågan är nu vilken FIAT-verkstad är så rakryggad att dom kan ersätta och serva för att i senare skede begära ersättning från FIAT?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen