• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

GPS

Jag har några TomTom som jag inte använder längre då min surfplatta med Google Maps fungerar perfekt.
I personbilen använder jag min smartphone också med Google Maps.
iHusbils husbilsplatser/tömningsplatser m.fl. fungerar ihop med Google Maps.
Har du en smartphone och/eller en surfplatta så klarar du dig perfekt med dessa.

Jag har några TomTom som jag inte använder längre då min surfplatta med Google Maps fungerar perfekt.
I personbilen använder jag min smartphone också med Google Maps.
iHusbils husbilsplatser/tömningsplatser m.fl. fungerar ihop med Google Maps.
Har du en smartphone och/eller en surfplatta så klarar du dig perfekt med dessa.
Jag håller inte med.
Via min Garmin får jag varning för höjd och vikt, det ger inte Google maps. Iofs är dessa varning tyvärr ganska ofta felaktiga men det ger mig en indikation på att jag bör kolla den valda rutten extra, speciellt om vi planerar att bergspass och mindre vägar ska ingå i rutten.
Under körning använder jag Garmin navigatorn + Google maps på en padda. Stora vägar är sällan något bekymmer men trafikstockningar syns tydligt på GM, Garmin ligger efter där.
I städer så väljer GM ofta en rutt som inte går att följa pga i första hand 3,5 tons begränsningar och ibland även pga storlek på väg resp brohöjder. GM hittar dock betydligt bättre till ställplatser och campingar där upplever jag att t.ex att Camper contact platser som är inkluderade i Garmin camper kan vara rejält felpositionerade så man får ha koll på båda enheterna.
En annan sak som Garmin är bra på är att jag hela tiden ser hur långt det är till nästa rastplats vid motorvägskörning så även om GM fixar vägvalet där tillför Garmin värdeful info. Att den sedan varnar för statlig och kommunal indrivning är ytterligare en fördel. GM har däremot den stora fördelen att det är lätt att zooma ut och få överblick, i alla fall på paddan.
Garmin tar ingen hänsyn till flera tätt efter varandra följande avfarten och säger sväng av åt höger när det är en förutbestämd distans kvar även om det ligger en avfart emellan positionen där du är och den tänka avfarten, så att bara lyssna innebär lätt en felkörning.
Vid akuta stopp och tillbud tycker jag att det är svårt att se vilka vägar Garmin väljer för omledningen , i alla fall medan man kör, här är GM bättre i och med att det är lätt att zooma, men givetvis får man då ibland ett vägvalet som inte ens är tillåtet pga storlek och vikt.
Men detta är givetvis mina personliga erfarenheter och inget annat och hur Garmin står sig mot andra renodlade GPS'er har jag ingen aning om.

Hälsningar
Peter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka