• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

God fortsättning!

krinil

Välkänd medlem
Medlem
Så skönt, nu har vi smällt färdigt. Nu kan vi blicka framåt. Det gick faktiskt lite bättre i år. Antalet stressade hundar verkar dock vara ungefär detsamma. Sett över landet har dock tusentals familjer lämnat sina hem, för att skona sina djur. Ännu fler har arrangerat hemma för att mildra. Det finns ett antal parkeringsplatser, särskilt i anslutning till flygplatser, som har relativt ”skottsäkra” zoner. Familjer har alltså valt att tillbringa nyår i sin personbil, på en flygplats! Vi som har husbil är definitivt mer privilegierade och kan köra till ”skottsäkra” ställplatser av samma anledning. Det finns ett antal idag! Samtidigt hade säkert många av oss hellre velat vara hemma med släkt och vänner för att fira nyår. Men ni som väljer att skjuta upp raketer och smälla smällare, fråntar oss den möjligheten. Rent statistisk är ni som väljer fyrverkerier idag i en solklar minoritet. Men ni tillåts diktera villkoren för alla oss andra. Det är i grunden odemokratiskt. Det är rent ut sagt för jävligt. Men det positiva i år, är att jag hittills bara känner till en död häst och en skadad ko i min närhet, i år. Vilket sig är stora tragedier! Då orkar jag inte längre ta upp konsekvenserna för vilda djur, för ni som ända använder fyrverkerier, skiter i vilket.

Men jag vill ändå önska alla och då menar jag verkligen alla, ett riktigt Gott Nytt 2026!

Tänk om det vore så väl, att fyrverkerier uteslutande kunde användas under några få minuter vidr tolvslaget...
Men otåligheten kliar i fingrarna och somliga tänder på redan under mellandagarna.

Nä`rå` och uppfinningsrikedomen är stor hos vissa individer, som ser ett större potential med att irra omkring med en tänd raket i näven
på ett öppet torg och rikta fyrverkeripjäsen vertikalt med syfte att försöka skrämma skiten ur de närvarande. Det är såå kaxigt!
Det kan tydligen också vara en kul idé, att stoppa in en tänd raket i ett brevinkast... Ja, uppfinningsrikedomen är stor hos somliga.

Lider med ungdomarna i Schweiz, som kanske överlevt natten, om inte.... ja, vem vet?

Själva har vi firat tolvslaget tillsammans med en lånad katt. Den här kissen tog iallafall uppståndelsen med inte alltför stor oro, trots allt.
Visst märker man ändå, att djuret påverkas, även om just det här exemplaret inte hoppade ur sitt eget skinn.

Enligt polisen, har helgen varit förhållandevis lugn, men man kan tydligen inte känna sig helt säker ens på en camping, mitt i vintern?
God fortsättning ändå på det nya året!

Senast ändrad:
Som sagt om dom bara skjutit runt tolvslaget hade jag varit jättenöjd.

För några år sedan så sköts det raketer/smällare varje dag redan från slutet av november, strax utanför vårt bostadsområde, man kunde ju tro att dom var multimiljonärer som inte visste vad dom skulle göra för pengarna. Det visade sig senare vara några som hade gjort inbrott hos ett par stycken av dom som skulle sälja raketer/smällare inför nyår.

Det om något var ett helvete och dessutom förstör det själva nöjet med 12-slaget då man redan är less på skiten.
I år har det varit hyffsat lite raketer/smällare, även under 12-slaget och det var heller inte varit dom där bomberna som alltid brukar komma runt 02-03 på morgonen som gjorde att man vaknade för att rutorna skallrade.

Hade jag fått bestämma så skulle det varit anordnade platser för dom som ville skjuta raketer/smällare, vår senaste hund blev förbannad på dom som sköt raketer och ville dit och skälla ut dom. Som det är nu så vet man ju aldrig när och var det kan smälla, tyvärr.

Jag gillar att se raketer men jag skulle aldrig lägga en krona på att köpa raketer, men jag tror den största massan av folket vill se raketer på nyårsafton, men bara på nyårsafton!

Ett sätt att minska idiotskjutande är att man BARA får sälja raketer efter kl 18.00 på nyårsafton, det skulle förmodligen minska försäljningen drastiskt. (y) 🌹

Det stora problemet med nyårssmällande är att det inte är begränsat till just runt själva nyårsslaget. Jag killgissar att 95% av alla tamdjursägare skulle kunna hantera ett smällande mellan kl. 23.45-00.15 på ett bra sätt för sina djur. I viss mån skulle även vilda djur vara hjälpta om smällande begränsades till dessa tider.
Problemet är att det börjar smällas direkt, när försäljningen startar, ofta den 27/12, och då smälls det helt oväntat då och då ända fram till över trettondagen på en del ställen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen