• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Glödstift

Stefan A

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Finspång
Lampan för förvärmning av glödstiften har börjat blinka vid kallstart men slocknar efter en stund, så jag kollade i instruktionsboken och hitta det här.

(Fel på föruppvärmningen av glödstiften Varningslampan blinkar om det finns fel på anläggningen för föruppvärmning av glödstiften.)

Så min fråga är har någon bytt glödstift på en Fiat Ducato 3,0L 177hp 2013.
 
Har inte bytt på en Fiat, men är du säker på att "felet" ligger i glödstiften?
Vanligare är dålig kontakt i kablaget.
Jag har bytt på personbilen en Opel Astra diesel och det var två glödstift som var trasiga på den bytet var inga inga problem men husbilen är helintegrerad och jag måste demontera motorhuven för att se något, har kollat på glödstiften på nätet och det är samma anslutning på Fiaten som på Opeln alltså kabeln bara påtryckt.
images.jpg
Bilen startar och går som vanligt så det lutar åt ett jobb i vinter.
 
Jag lämnade in min MB Vito med V6-motorn för byte av två trasiga glödstift.
Verkstan drog sönder det första stiftet på 1:ans cylinder, fick borra bort resterna - sen fick jag tillbaka bilen med kommentaren,
att de inte ens ville försöka med det andra glödstiftet på 6:ans cylinder. Spelar ifs ingen roll, bilen startar bra med fem glödstift.
 
Har ikke byttet glödstift på en Fiat Ducato 3,0L, som forøvrig i utgangspunktet er en Iveco motor. Jeg ville koblet bort kablene på glödstiftene og målt Ohm verdien på alle glödstiftene. På de fleste motorkonstruksjoner blir det brukt glödstifter på omtrent 1 Ohm når de er kalde (20 C).
Glödstiften er av wolfram så den forandrer motstand (Ohm) med økt temperatur, så det viktig er att de har omtrent lik Ohm-verdi.
Hvis så er tilfellet så kan feilen ligge på glødereleet eller en annen sensor som muligens kan leses ut evn. kjøre testsykluser med diagnoseverkøy.
Hvis det bilde av den Denso glödstiften du har lagt ut er til din motor så ville jeg vært VELDIG forsiktig med å bruke noe som er i nærheten av antydning til makt når du skal skru den ut, det kan muligens hjelp å varmkjøre motoren før du prøver. Du har ett langt parti nedenfor gjengene hvor det sannsynligvis har pakket seg med sot, noe som gjør att det er veldig lett å knekke glödstiften, og da må normalt hele sylindertoppen demonteres. På en bil måtte jeg løfte karosseriet av rammen for å kunne demontere toppene på en V6'er slik att glödstiftene kunne byttes.
På noen motorer er det tykke og solide glödstifter som tåler mye kraft, mens andre motorkonstruksjoner bare har noen tynne svake glödstifter som kan stelle til mye problemer.
 
Gamla mercedes hade ju en bra koppling i serie blev ju mindre belastning på glödreläet och när ett gick sönder behövde man inte fundera på problemet. Kom jag på när jag skulle av finlandsfärjan i Åbo. Stackars folk som trodde att de kunde knuffa igång den och jag stod längst bort. Bara kortsluta ett i taget med en skruvmejsel och där det gnistrade så var det bara att starta. Gick att byta med skiftnyckel.
Man ska nog spraya på 556 eller liknande om man får loss ett varv eller så och skruva ett antal ggr fram och tillbaka. Försöker man dra loss det direkt så kan det nog bli problem.
 
Som jeg skrev tidligere mål(Ohm) glödstiftene før du begynner å skru, feilen ligger sannsynligvis en anen plass. På moderne common rail motorer så er glødelampen styrt av styreboksen til motorstyringen, ikke av glødereleet som på gamle motorer.
Common rail motorer har strengt tatt ikke behov for gløding før ved 10-15 minusgrader. Hovedjobben til glödstiftene på dagens motorer er å ettergløde etter start slik att eksosutslippene ikke blir for høye. Dette gjør att glödstiftene faktisk gløder uten att glødelampen lyser, derfor er feilen muligens vakkelkontakt eller en sensorfeil som gjør att styreboksen ber glødelampen om å blinke.
 
Dette gjør att glödstiftene faktisk gløder uten att glødelampen lyser, derfor er feilen muligens vakkelkontakt eller en sensorfeil som gjør att styreboksen ber glødelampen om å blinke.
Ja så är det. Detta orsakar slitage på glödstiften, de är förbrukningsvara.

MEN, om något glödstift inte fungerar räcker det inte med "jag kör ändå inte vid minusgrader så detta är inget problem".
Det som händer, är att den ofullständiga förbränningen i cylindrar med ej arbetande glödstift skickar kolväten/sot in i avgasreningen.
Avgasreningen får då problem och sätter diverse felkoder och täpper igen partikelfiltret.
(om sådant finns)

Mitt råd, gå till botten av problemet på valfritt sätt.
Det är inte heller svårt att byta glödstift på Fiat/Iveco 3,0 motor.
På min Flair/Iveco bytte jag stift runt 9000 mil. Då hade ett stift lagt av.
Min första åtgärd var inte att mäta, det gör diagnostiken i motorstyrsystemet åt mig.

Bosch glödstift 160 kr styck, bara att byta. (y)
 
MEN, om något glödstift inte fungerar räcker det inte med "jag kör ändå inte vid minusgrader så detta är inget problem".
Det som händer, är att den ofullständiga förbränningen i cylindrar med ej arbetande glödstift skickar kolväten/sot in i avgasreningen.
Avgasreningen får då problem och sätter diverse felkoder och täpper igen partikelfiltret.
(om sådant finns)
Detta gäller vid kall motor, eller?
 
Min första åtgärd var inte att mäta, det gör diagnostiken i motorstyrsystemet åt mig.
I dag så sjekker motorstyringen glödstiftene på de fleste biler, men på litt eldre Common rail motorer er det ikke like sikkert att motorstyringen sjekker.
Det er veldig store individuelle forskjeller på biler og sjåfører, jeg prøver å svare litt på ett generelt grunnlag slik att folk får en systemforståelse som de også kan bruke i andre sammenhenger. Det kan være store forskjeller, din Iveco gikk 9 000 mil før en glödstift ble defekt, mens min Iveco 3l har gått 23 500 mil uten att noen glödstift har blitt defekt, det kan skyldes att jeg kjører mye langkjøring så det er godt mulig att du kan ha hatt minst like mange kaldstarter som meg.
Når det gjelder glödstifter så slites de over tid, de forandre litt motstand når de blir eldre. Glödstiftene er av wolfram og wolfram forandrer motstand med temperatur. På de fleste biler er det er denne forandringen av motstand som styringen av glødereleet bruker for å si att nå er det rett temperatur på glödstiftene, så med gamle glödstifter får du ikke 100% rett temperatur bare nesten. Hvis en blir defekt så anbefaler jeg å bytte alle glödstiftene hvis det lar seg gjøre.
 
Detta gäller vid kall motor, eller?
Kall motor, ja. Men kall som att motorn inte har driftstemperatur.

Min Iveco 3,0 som jag bytte glödstift på var en 2007, full E-obd diagnos.
Min FD Phaeton 2009 sa till om två trasiga glödstift vid 17 000 mil.

Man byter naturligtvis alla glödstift när man ändå är där.
Det är en kort tidsfråga innan resterande stift pajjar en efter en.
 
Jag har bytt på personbilen en Opel Astra diesel och det var två glödstift som var trasiga på den bytet var inga inga problem men husbilen är helintegrerad och jag måste demontera motorhuven för att se något, har kollat på glödstiften på nätet och det är samma anslutning på Fiaten som på Opeln alltså kabeln bara påtryckt.
Visa bilaga 15589
Bilen startar och går som vanligt så det lutar åt ett jobb i vinter.
Plats ordnad för vintern ( svårt att hitta till en hb som är 2,40 bred och 3,25 hög samt 8,5 lång ) visserligen kallgarage men gör inte mej så mycket, då har jag tid att demontera motorhuven så man kan se var glödstiften sitter, kan bli mer som måste bort. Ska läsa av ev felkoder innan.
 
Plats ordnad för vintern ( svårt att hitta till en hb som är 2,40 bred och 3,25 hög samt 8,5 lång ) visserligen kallgarage men gör inte mej så mycket, då har jag tid att demontera motorhuven så man kan se var glödstiften sitter, kan bli mer som måste bort. Ska läsa av ev felkoder innan.
Varför inte åka till Bahia camping med en påse verktyg så kan du stå i solen och laga och sen ta ett dopp och en öl i baren. Jag bytte ett motorfäste där sist jag var nere gick alldeles utmärkt - ingen stress och god mat runt hörnet!
 
Varför inte åka till Bahia camping med en påse verktyg så kan du stå i solen och laga och sen ta ett dopp och en öl i baren. Jag bytte ett motorfäste där sist jag var nere gick alldeles utmärkt - ingen stress och god mat runt hörnet!
Ja det hade inte varit dumt alls men med en fru som fortfarande jobbar så dröjer det nog ett tag innan det blir av.:)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen