• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasolkontroll

Ingrid o Pålle

Välkänd medlem
Medlem
Kostnaden för den s.k. gasolkontrollen kan du bespara dig.

Det besiktningsföretagen gör är endast ett läckagetest, och ett sådant kan du göra själv med lite såpvatten (såvida du inte har en läckagetestare monterad).

Vill du ha gjort en riktig täthetskontroll, enligt Svenska Gasföreningens normer, får du vända dig till en husbils- eller husvagnsverkstad.

Pålle

har gasolkontrol.
Kostnaden för den s.k. gasolkontrollen kan man bespara sig.

Det besiktningsföretagen gör är endast ett läckagetest, och ett sådant kan man göra själv med lite såpvatten (såvida man inte har en läckagetestare monterad).

Vill du ha gjort en riktig täthetskontroll, enligt Svenska Gasföreningens normer, får man vända dig till en husbils- eller husvagnsverkstad.

Pålle

Kostnaden för den s.k. gasolkontrollen kan man bespara sig.

Det besiktningsföretagen gör är endast ett läckagetest, och ett sådant kan man göra själv med lite såpvatten (såvida man inte har en läckagetestare monterad).

Vill du ha gjort en riktig täthetskontroll, enligt Svenska Gasföreningens normer, får man vända dig till en husbils- eller husvagnsverkstad.

Pålle
Var hittar man Gasföreningens normer? Hittar mycket bra info på deras hemsida men inte just normer.

Hälsningar
Peter

Gasföreningen heter sen 2010 föreningen Energigas Sverige vet inte om de finns här.

Bilagor

• checklista-foer-tillsyn-av-fyllningsanlaeggningar (1).pdf
    171,8 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:
Gasföreningen heter sen 2010 föreningen Energigas Sverige vet inte om de finns här.
Tja, det blev ju genast mer invecklat😄😄😄 för det finns ju ett annat forum som heter gasföreningen.
I bilagan kan man läsa om cisterner så det gäller knappast oss HB åkare/ägare.

Hälsningar
Peter

Lite info om tillvägagångssättet finns i en recension jag gjorde tidigare:

Lite info om tillvägagångssättet finns i en recension jag gjorde tidigare:

Det är i princip samma utrustning som jag använder, men tyvärr finns det stora möjligheter att göra fel även om utrustningen är rätt och rätt inkopplad på regulatorn. Jag var därför intresserad av vad som skrivs i föreskrifterna, där borde i alla fall vissa risker belysas.

Hälsningar
Peter

Ett problem för utom tekniska "göra själv fel" som kan uppstå är avsaknaden av ett intyg på att kontrollen är gjord.
Jag har själv visseligen bara en gång på på alla år på en camping i Tyskland fått styrka att kontrollen är utförd.
Så risken är inte stor, men ändå.
Om jag minns rätt har Tyskarna ett klistermärke på numerskylten som visar godkänd kontroll.

Ett problem för utom tekniska "göra själv fel" som kan uppstå är avsaknaden av ett intyg på att kontrollen är gjord.
Jag har själv visseligen bara en gång på på alla år på en camping i Tyskland fått styrka att kontrollen är utförd.
Så risken är inte stor, men ändå.
Om jag minns rätt har Tyskarna ett klistermärke på numerskylten som visar godkänd kontroll.
Tveksamt vad det intyget är värt i alla fall i Sverige här har ju campingarna accepterat bilprovningens kontroller.

Hälsningar
Peter

Tveksamt vad det intyget är värt i alla fall i Sverige här har ju campingarna accepterat bilprovningens kontroller.

Hälsningar
Peter
Jag håller med dig Peter, jag kände det nog som kunde jag inte visa någon form av dokumentation så fick jag inte komma in, lite logiskt egentligen då det gäller både egen säkerhet och grannarnas.
Tror inte någon i utlandet skulle ifrågasätta bilprovningen klistermärke utom vi svenskar.

Bilagor

• 20250112_121339.jpg
    20250112_121339.jpg
    2,6 MB · Visningar: 0
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons