Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Tack jag har kollat deras hemsida men hittar inget om att de verkligen utför tjänsten, bara skriver om kraven.
vad är det för typ av gasolflaskor du har och efterlyser information om?Revision och tryckprovning av gamla flaskor. Vem och var kan detta göras smidigt, mina fasta flaskor börjar närmas sig 10 år där gränsen går.
har svårt att tolka ditt inlägg? att jag skulle skrivit inlägget helt utan att nämna några varumärken, eller avser du något annat?Om Alugas | alugas.se
alugas.se
Blandat..reklam o information.
Jag har 2 st 14 kg LPG Aluminiumflaskor köpta i Tysklandvad är det för typ av gasolflaskor du har och efterlyser information om?
svaren du fått hitintills omfattar såväl traditionella gasolflaskor, Alugas tankflaskor för LPG som fasta gasoltankar
det finns för oss husbilsåkare några olika alternativ när det gäller förvaring av gasol i husbilarna och för dessa gäller följande;
1. Bytesflaskor (vanliga gasolflaskor av typen P11 P6 PC5 PC10 Pa11 mfl) kan bytas ut till nyare som ligger inom revisionsintervallet på de försäljningsställen som AGA och Primagaz har runt om i landet, det finns också så kallade gasolautomater som ägs och drivs av olika aktörer i dessa gasolautomater lämnar man in sin gasolflaska och ut kommer en fylld flaska som ligger inom revisionsintervallet
så länge en gasolflaska ligger inom revisionsintervallet, 10 år, så kan man fylla den på ställen som säljer gasol i "lösvikt"
när revisionstiden passerat är det enligt gällande regelverk fyllarens ansvar att inte på nytt fylla på gasolflaskan
prisskillnaderna mellan gasol i "lösvikt" och att byta på ett försäljningsställen baseras på att revisionen av utgångna flaskor är inbakad i priset på de ställen där man byter ut flaskan
de stora bolagen, AGA och PrimaGaz, i flaskgasolbranschen har egen revision av gasolflaskor t ex AGA i Knivsta
det finns andra ackrediterade aktörer t ex Gasbolaget i Dalarna (Falun) som tar emot och reviderar gasolflaskor
de som säljer gasol i "lösvikt" skickar ofta sina utgångna flaskor för revision utomlands eftersom AGA och Primagaz inte gärna släpper in konkurrenternas gasolflaskor i sin verksamhet
2. Alugas tankflaskor kan revideras på, än så länge ett ställe i landet som jag har avtalat med om detta i egenskap av Alugas representant i Sverige, det kan komma flera i sinom tid
men det finns även ett utbytesprogram för de två första generationerna av Alugas tankflaskor vilket innebär att man får en helt ny Alugas TravelMate till ett reducerat pris som alternativ till revision av den tankflaska man har
jag rekommenderar att man tar kontakt med undertecknad för att få veta vad som gäller om man har en Alugas tankflaska som närmar sig revisionsdatum för att få veta vad som gäller
3. Fasta gasoltankar kan revideras på auktoriserade företag men det kostar i de flesta fall mer att få en tank reviderad än att byta ut tanken till en nytillverkad som dessutom har de säkerhetsanordningar som ställs på nya tankar idag
det går inte att revidera en tank på plats utan den måste monteras ned och tas in på verkstad för detta
jag har de senaste åren levererat fasta tankar till ett flertal husbilsägare och verkstäder som hamnat i den situationen att revisionstiden för gasoltanken passerat och där man valt en helt ny tank och skrotat den befintliga
generellt så är revisionstiden tio år på de tre olika typerna av tryckkärl för gasol, det finns några undantag där någon tillverkare lyckats få revisionsfrihet på sina produkter
vid en revision demonteras befintlig armatur, tryckkärlet inspekteras såväl in- som utvändigt efter skador/korrossion, tryckkärlet rengörs, eventuell omlackering och montering av ny armatur med efterföljande täthetsprovning och utfärdande av förnyat certifikat när det gäller tankar och tankflaskor som har tillverkningsnummer inpräglade på tryckkärlet för spårbarheten skull
för bytesflaskor som inte har tillverkningsnummer blir det en ny stämpel eller etikett som anger näst revisionstillfälle
Anders Pålsson, Alugas representant i Sverige
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons