• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Gasolflaska komposit temperatur?

Propan kan förångas ner till under -40°C men gasen tar värme utifrån för processen inne i gasolflaskan. Därför fungerar flaskor av komposit (glasfiberarmerad plast) dåligt vid kyligt väder, de isolerar från yttertemperaturen betydligt "bättre" än flaskor av stål eller aluminium. Butan förångas inte under 0°C, därför fungerar inte dessa produkter bra i kyligt väder

Om du blev klokare av detta
 
Jag vet inte vilken temperatur, detta beror på hur mycket gas du tar ut ur flaskan samtidigt
Vis av erfarenhet: Min kompositflaska sluttade att fungera vid runt -5. Pannan slocknad.
När jag sedan skulle fylla den var det ca 4 kg kvar alltså inte alls tom. Tur man hade en alu flaska med
Nu kör jag bara alu flaskor året runt. Länk men det har du säkert redan läst
 
Propan kan förångas ner till under -40°C men gasen tar värme utifrån för processen inne i gasolflaskan. Därför fungerar flaskor av komposit (glasfiberarmerad plast) dåligt vid kyligt väder, de isolerar från yttertemperaturen betydligt "bättre" än flaskor av stål eller aluminium. Butan förångas inte under 0°C, därför fungerar inte dessa produkter bra i kyligt väder

Om du blev klokare av detta
Nä detta är vad jag hittar på nätet.
Jag är ute efter erfarenheter i verkligheten.
 
Jag vet inte vilken temperatur, detta beror på hur mycket gas du tar ut ur flaskan samtidigt
Vis av erfarenhet: Min kompositflaska sluttade att fungera vid runt -5. Pannan slocknad.
När jag sedan skulle fylla den var det ca 4 kg kvar alltså inte alls tom. Tur man hade en alu flaska med
Nu kör jag bara alu flaskor året runt. Länk men det har du säkert redan läst
Ok då har vi -5 enligt din erfarenhet. Tack!
 
Eller -20 gr enligt min erfarenhet. Den grundar sig på en liten plåtis med vintertäcke mm samt att jag inte vill ha alltför varmt i bilen. Så inget jättestort uttag. Plus att flaskorna står i skåp i bakdelen av bilen.
Det jag egentligen vill säga är att det förmodligen varierar väldigt mycket från bil till bil och person till person.
 
Hur mycket gas som tas ut spelar som redan nämnts stor roll. Liksom att det är temperaturen i gasolskåpet som är avgörande och den kan, beroende på bilmodell, avvika kraftigt från utomhustemperaturen.
Alltså finns inget allmängiltigt svar, men att höra erfarenheter från någon med lika eller snarlik bilmodell kan ge en bra fingervisning.
 
Eller -20 gr enligt min erfarenhet. Den grundar sig på en liten plåtis med vintertäcke mm samt att jag inte vill ha alltför varmt i bilen. Så inget jättestort uttag. Plus att flaskorna står i skåp i bakdelen av bilen.
Det jag egentligen vill säga är att det förmodligen varierar väldigt mycket från bil till bil och person till person.
Hur mycket gas som tas ut spelar som redan nämnts stor roll. Liksom att det är temperaturen i gasolskåpet som är avgörande och den kan, beroende på bilmodell, avvika kraftigt från utomhustemperaturen.
Alltså finns inget allmängiltigt svar, men att höra erfarenheter från någon med lika eller snarlik bilmodell kan ge en bra fingervisning.
Tack för svar men -20

Eller -20 gr enligt min erfarenhet. Den grundar sig på en liten plåtis med vintertäcke mm samt att jag inte vill ha alltför varmt i bilen. Så inget jättestort uttag. Plus att flaskorna står i skåp i bakdelen av bilen.
Det jag egentligen vill säga är att det förmodligen varierar väldigt mycket från bil till bil och person till person.
Tack för svar men -20 är ju absolut vintertemperatur och avfärdar direkt att kompositflaska inte funkar på vintern.
 
Jag garanterar inte att det funkar för dig och dina förutsättningar. Du måste testa själv vad din bil och dina "vanor" klarar. Jag har klarat -20 gr. Åtminstone var det det när jag vaknade på morgonen. Själv har jag en PC10 och en PA11. Så skulle PC10 frysa klarar jag mig i alla fall.
 
Stått i -5 varmt å gott i bilen. Använder komposit, inga problem där. Men utrymmet där dom står är ju inte -5, så så långt har jag inte haft några problem. Men som sagt helt å hållet till vilken bil man har och var flaskorna står
 
Det är ju inte temperaturen ute som bestämmer hur länge man kan använda en kompositflaska. Det är temperaturen där flaskan står som bestämmer (och hur mycket gasol som den behöver ge ifrån sig) . Många, framför allt plåtisar, har ju flaskorna "inomhus" i ett uppvärmt utrymme och då kan temperaturen ute bli bra låg innan det blir problem.

Mina flaskor står, i princip, utomhus så jag kör genomgående med Alu-flaskor.
 
Noe å tenke på er at om en har stort uttak av gass fra en stålflaske så dannes det is utenpå selv om det +20 der flasken står. Det er uttaket av gass som bestemmer hvor kaldt det blir inne i flasken spesiellt om det dårlig varmeledning fra utsiden inn til gassen. Er det lite uttak av gass så spiller varmeledningen liten rolle, er uttaket stort så kan manglende varmeledning fort føre til problemer med kompositt allerede like under null.
 
Noe å tenke på er at om en har stort uttak av gass fra en stålflaske så dannes det is utenpå selv om det +20 der flasken står. Det er uttaket av gass som bestemmer hvor kaldt det blir inne i flasken spesiellt om det dårlig varmeledning fra utsiden inn til gassen. Er det lite uttak av gass så spiller varmeledningen liten rolle, er uttaket stort så kan manglende varmeledning fort føre til problemer med kompositt allerede like under null.
Exakt, kör jag gasolkanonen med kompositflaska i garaget +10 till +15, så blir flaskan ganska snabbt kraftigt nedkyld och tappar rejält med tryck.
Kör jag med stålflaska då blir den också isig, men tappar inte lika mycket tryck, det är alltså gasflödet ur flaskan som styr temp./tryck i flaskan.
 
När Flaskan och dess innehåll är +10 grader börjar Butan att tappa effekt. Vid +/-0 grader har förångning slutat helt. (Oavsett flaskans material)
Propan-gasen minskar effekt från -30 till -40 grader. Men oftast står ju flaskorna i isolerat utrymme.
 
Det finns även blandningar på Propan/Butan, t.ex Gasol, används en sådan mix i kyla <+5C så förbrukas Propanet först eftersom det avgår lättare än Butanet, till slut står man kvar med mest Butan i flaskan.
Vid +-0C så har Propanet ett tryck på ca. 3,5Bar (8,5Bar vid +20C), medans Butan inte bygger nämnvärt tryck vid den tempen.

Man kan placera flaskan i en typ murarhink med ljummet vatten och få igång en nerkyld flaska.
 
När Flaskan och dess innehåll är +10 grader börjar Butan att tappa effekt. Vid +/0 grader har förångning slutat helt. (Oavsett flaskans material)
Propan-gasen minskar effekt från -30 till -40 grader. Men oftast står ju flaskorna i isolerat utrymme.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen