Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Nä detta är vad jag hittar på nätet.Propan kan förångas ner till under -40°C men gasen tar värme utifrån för processen inne i gasolflaskan. Därför fungerar flaskor av komposit (glasfiberarmerad plast) dåligt vid kyligt väder, de isolerar från yttertemperaturen betydligt "bättre" än flaskor av stål eller aluminium. Butan förångas inte under 0°C, därför fungerar inte dessa produkter bra i kyligt väder
Om du blev klokare av detta
Ok då har vi -5 enligt din erfarenhet. Tack!Jag vet inte vilken temperatur, detta beror på hur mycket gas du tar ut ur flaskan samtidigt
Vis av erfarenhet: Min kompositflaska sluttade att fungera vid runt -5. Pannan slocknad.
När jag sedan skulle fylla den var det ca 4 kg kvar alltså inte alls tom. Tur man hade en alu flaska med
Nu kör jag bara alu flaskor året runt. Länk men det har du säkert redan läst
Eller -20 gr enligt min erfarenhet. Den grundar sig på en liten plåtis med vintertäcke mm samt att jag inte vill ha alltför varmt i bilen. Så inget jättestort uttag. Plus att flaskorna står i skåp i bakdelen av bilen.
Det jag egentligen vill säga är att det förmodligen varierar väldigt mycket från bil till bil och person till person.
Tack för svar men -20Hur mycket gas som tas ut spelar som redan nämnts stor roll. Liksom att det är temperaturen i gasolskåpet som är avgörande och den kan, beroende på bilmodell, avvika kraftigt från utomhustemperaturen.
Alltså finns inget allmängiltigt svar, men att höra erfarenheter från någon med lika eller snarlik bilmodell kan ge en bra fingervisning.
Tack för svar men -20 är ju absolut vintertemperatur och avfärdar direkt att kompositflaska inte funkar på vintern.Eller -20 gr enligt min erfarenhet. Den grundar sig på en liten plåtis med vintertäcke mm samt att jag inte vill ha alltför varmt i bilen. Så inget jättestort uttag. Plus att flaskorna står i skåp i bakdelen av bilen.
Det jag egentligen vill säga är att det förmodligen varierar väldigt mycket från bil till bil och person till person.
Exakt, kör jag gasolkanonen med kompositflaska i garaget +10 till +15, så blir flaskan ganska snabbt kraftigt nedkyld och tappar rejält med tryck.Noe å tenke på er at om en har stort uttak av gass fra en stålflaske så dannes det is utenpå selv om det +20 der flasken står. Det er uttaket av gass som bestemmer hvor kaldt det blir inne i flasken spesiellt om det dårlig varmeledning fra utsiden inn til gassen. Er det lite uttak av gass så spiller varmeledningen liten rolle, er uttaket stort så kan manglende varmeledning fort føre til problemer med kompositt allerede like under null.
Men fyller gasolfyllarna runt om i Sverige med butan? Min påfyllare säljer propan.När Flaskan och dess innehåll är +10 grader börjar Butan att tappa effekt. Vid +/0 grader har förångning slutat helt. (Oavsett flaskans material)
Propan-gasen minskar effekt från -30 till -40 grader. Men oftast står ju flaskorna i isolerat utrymme.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons
Annons