• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasol i Tyskland

Ztam

Medlem
Medlem
Hej
Har letat men kan inte hitta någon konkret om detta,

Måste man ha Tyska gasolflaskor i Tyskland??
Om så, är det både fylla och byta som gäller??
Var byter man isf? Bauhaus eller var?

Om Svenska flaskor kan fyllas, gäller det plast, stål eller alu eller alla?
Isf måste jag ha adapter?
Vilken adapter rekommenderar ni?

Nybörjare i HB livet!!

Hej
Har letat men kan inte hitta någon konkret om detta,

Måste man ha Tyska gasolflaskor i Tyskland??
Om så, är det både fylla och byta som gäller??
Var byter man isf? Bauhaus eller var?

Om Svenska flaskor kan fyllas, gäller det plast, stål eller alu eller alla?
Isf måste jag ha adapter?
Vilken adapter rekommenderar ni?

Nybörjare i HB livet!!
Du måste inte ha tyska flaskor, om du väljer köpa Bauhaus tex. krävs det adapter för att passa din svenska koppling.
Det går att fylla svenska flaskor på vissa ställen, adapter typ DIN-POL och POL-DIN, ofta har fyllarna adapter, du kan få leta ibland för att hitta ställen att fylla.

Senast ändrad:
Du måste inte ha tyska flaskor, om du väljer köpa Bauhaus tex. krävs det adapter för att passa din svenska koppling.
Det går att fylla svenska flaskor på vissa ställen, adapter typ DIN-POL, ofta har fyllarna adapter, du kan få leta ibland för att hitta ställen att fylla.
Så det bästa vore alltså att köpa adapter samt en tysk flaska och behålla en svensk?

Så det bästa vore alltså att köpa adapter samt en tysk flaska och behålla en svensk?
Nej det bedste vil være at køben en fyldeflaske og beholde en svensk. Der er vældig få steder i Europa, hvor man kan fylde en svensk flaske.

Fyldeflasken kan du fylde rigtig mange steder i Europa (https://www.mylpg.eu/)

men der er flere eksempler hvis du Googler, men de er naturligvis dyrere end en vanlig tysk flaske. Du slipper dog for det evindelige bytten flasker. Du kan nemt fylde på en fyldeflaske selv om den ikke er tom. Den stopper automatisk påfyldning når flasken er 80% fuld så d undgår ulykker.

Hur länge ska du vara ute+ 2X11kg räcker länge utan värme.
Tankflaskor som inlägget ovan är ett alternativ, men det kräver att du installerar dom fast i bilen.
Men köpa en tysk samt adapter är en bra lösning, du betalar pant för flaskan och kan sedan lämna tillbaka den.

Hur länge ska du vara ute+ 2X11kg räcker länge utan värme.
Tankflaskor som inlägget ovan är ett alternativ, men det kräver att du installerar dom fast i bilen.
Men köpa en tysk samt adapter är en bra lösning, du betalar pant för flaskan och kan sedan lämna tillbaka den.
Ok då är jag klar över hur den funkar, flaska köps i tyskland samt flaskadapter. Hur gör jag med stålflaskan jag har, kan jag få den fylld i tyskland ? behöver jag adapter till det också??

Ok då är jag klar över hur den funkar, flaska köps i tyskland samt flaskadapter. Hur gör jag med stålflaskan jag har, kan jag få den fylld i tyskland ? behöver jag adapter till det också??
Adapter får du fixa hemma, du behöver POL-DIN resp. DIN-POL, två olika för att fylla svenska resp. ansluta tysk flaska,det går att fylla svenska men inte på så många ställen.

Ska du enbart vara i Tyskland hur länge? det går att fylla svenska om du planerar lite. När din tyska flaska är slut byter du bara,använder svensk kort tid till du skaffat ny tysk.
Vi skall vara där i 3 veckor så en Sv. flaska som reserv och en tysk som jag köper på Scandinavian Park i Flensburg. Är det bara att lämna in flaskan när vi återvänder till Svedala??

Vi skall vara där i 3 veckor så en Sv. flaska som reserv och en tysk som jag köper på Scandinavian Park i Flensburg. Är det bara att lämna in flaskan när vi återvänder till Svedala??
3 veckor klara du utan problem på 2 svenska P11 om det inte är mitt i vintern du tänker åka.
Det är bara att lämna tillbaka din tyska där du köpte den, kolla med butiken när du hämtar ut den, alternativt behåller du den och fyller den i Sverige för nästa tur söderut.

3 veckor klara du utan problem på 2 svenska P11 om det inte är mitt i vintern du tänker åka.
Det är bara att lämna tillbaka din tyska där du köpte den, kolla med butiken när du hämtar ut den, alternativt behåller du den och fyller den i Sverige för nästa tur söderut.
Tack för dina vänliga svar, uppskattar det verkligen!!

Om du ska lämna tillbaka den tyska flaskan så se till att spara kvittot från köpet så du får tillbaka panten.
De är även noga med att plasthuven, över ventilen sitter på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen