- Ort
- Hajom
Nu kommer jag väl att få löpa gatlopp och bli hudflängd av infödda göteborgare, men jag tar ändå chansen att publicera min lilla betraktelse:
Göteborgska trafikregler.
För dem som (liksom jag) inte är uppvuxen i Göteborg har jag sammanställt några av de trafikregler som är unika för Göteborg, och som alla, oavsett härkomst, måste känna till.
Först den viktigaste regeln av alla:
Använd aldrig körriktningsvisare-regeln. Det spelar ingen roll när eller var du byter fil eller svänger, blinkers skall inte användas. Här finns dock ett litet undantag: Blinkers kan undantagsvis användas under förutsättning att den inte aktiveras innan svängen eller filbytet påbörjats. Att använda körriktningsvisare innan sväng eller filbyte påbörjas tyder endast på att föraren är en impotent vekling.
Studera gärna trafiken söder om Tingstadstunneln. Kan majoriteten av alla bilister inklusive yrkestrafik och polisbilar klara sig utan att använda blinkers så kan du!
Trampa gasen i botten-regeln. Om någon (dåre utan trafikvett) mot förmodan i god tid visar med körriktningsvisarna att han tänker byta fil framför dig så finns det bara en sak att göra:
-Trampa gasen i botten och täpp till den lilla lucka som eventuellt finns! Tänk på att avståndet till framförvarande bil aldrig bör överstiga 5 meter, oavsett hastighet.
Om bilen framför av någon anledning behöver bromsa kommer du givetvis att köra in i ändan på densamme, men det får du ta med jämnmod, huvudsaken är att du visat vem som bestämmer och att den blinkande odågan måste köra till nästa avfart för att vända.
Släpp aldrig någon före dig-regeln. Om du ser någon som genom att använda körriktningsvisare signalerar att byta till din fil, och du själv skall byta till hans (eller hennes) fil så får du aldrig släppa in bilen framför dig själv och utnyttja den lucka som lämnas i den andra filen!
Nej, här gör du exakt som i föregående exempel: Trampa gasen i botten och stäng snabbt till luckan framför. Med den starkes rätt hänger du dig nu på signalhornet, och om du är inom synhåll; knyt gärna näven och visa ”finger” åt den oförskämde bilmarodören. Därefter vräker du dig in antagonistens fil, givetvis framför densamme och utan att använda körriktningsvisare (hemska tanke). Detta ger den imbecille föraren precis vad han förtjänar.
Vad händer då om bägge förarna i detta fall strängt tillämpar de Göteborgska trafikreglerna? Tja..det blir en kollision naturligtvis. Men det tar man inte så allvarligt på, bägge har ju visat att de inte är några ynkryggar i trafiken.
Det är ”Släpp aldrig någon före dig-regeln” som gör att trafiken strax söder om Tingstadstunneln ser ut som man just hällt ut en säck med vita råttor som irrar omkring utan synbart mål. (Dvs när trafiken inte står fullständigt still, förmodligen p.g.a. att någon genomresande använt körriktningsvisare, vilket misstolkats av övriga trafikanter som inte har kännedom om dessa främmande signaler.)
Rakt fram-regeln får absolut inte glömmas bort. Denna regel ersätter den i övriga Sverige gällande högerregeln. Rakt fram-regeln tillämpar du när du kör rakt fram i en gatukorsning, utan att svänga. Du har då företräde framför alla, oavsett vilket håll vederbörande kommer ifrån. Om någon kommer från din högra sida och visar antydan till att hävda högerregeln måste det vara en utsocknes som endast förtjänar att näpsas med irriterad ljudsignal följt av obscena gester.
Tyvärr upphävs ”Rakt fram-regeln” alltid av rött trafikljus, och ibland av stopptecken, men sällan eller aldrig av ”lämna företrädesmärke”.
Kommer du till en vägkorsning med lämna företräde-märke måste du snabbt bedöma situationen om du skall stanna för bilen som kommer på den andra vägen. Kontrollera om den andra bilisten är benägen bromsa genom att köra ut en bit i korsningen. Om den andra bilisten visar tendens till att sakta farten kan du triumferande köra vidare. Om bilisten däremot accelererar, hänger sig på signalen och kör runt dig så är det en stolt Göteborgare som minsann vet sina rättigheter. Men vaddå, man kan ju inte alltid vinna.
För de påfarter till motorvägar som i övriga landet används som accelerationssträckor, gäller för Göteborgsområdet att de inte är accelerationssträckor. De är inbromsningssträckor!
Där tillämpas: Bromsa häftigt och sväng ut på motorvägen så tidigt som möjligt-regeln. Denna regel innebär att man accelererar hastigt i början av påfarten för att sedan tvärbromsa, vänta på en lucka i trafiken, och göra en 90-graders-sväng ut på motorvägen ca 10 meter innan den heldragna linjen tar slut.
Detta stoppar effektivt upp all trafik på såväl påfart som motorväg, där den senare har sig själv att skylla, eftersom man lämnat en lucka större än de 5 meter som stipuleras i trampa gasen i botten-regeln.
Det är ”bromsa häftigt och sväng så snart som möjligt-regeln” som orsakar alla trafikinfarkter på norrgående trafik mellan Kungsbacka och Tingstadstunneln varje morgon.
Som tur är tillämpar inte alla trafikanter de Göteborgska trafikreglerna, -men tillräckligt många för skapa irritation och trögt flytande trafik.
Göteborgska trafikregler.
För dem som (liksom jag) inte är uppvuxen i Göteborg har jag sammanställt några av de trafikregler som är unika för Göteborg, och som alla, oavsett härkomst, måste känna till.
Först den viktigaste regeln av alla:
Använd aldrig körriktningsvisare-regeln. Det spelar ingen roll när eller var du byter fil eller svänger, blinkers skall inte användas. Här finns dock ett litet undantag: Blinkers kan undantagsvis användas under förutsättning att den inte aktiveras innan svängen eller filbytet påbörjats. Att använda körriktningsvisare innan sväng eller filbyte påbörjas tyder endast på att föraren är en impotent vekling.
Studera gärna trafiken söder om Tingstadstunneln. Kan majoriteten av alla bilister inklusive yrkestrafik och polisbilar klara sig utan att använda blinkers så kan du!
Trampa gasen i botten-regeln. Om någon (dåre utan trafikvett) mot förmodan i god tid visar med körriktningsvisarna att han tänker byta fil framför dig så finns det bara en sak att göra:
-Trampa gasen i botten och täpp till den lilla lucka som eventuellt finns! Tänk på att avståndet till framförvarande bil aldrig bör överstiga 5 meter, oavsett hastighet.
Om bilen framför av någon anledning behöver bromsa kommer du givetvis att köra in i ändan på densamme, men det får du ta med jämnmod, huvudsaken är att du visat vem som bestämmer och att den blinkande odågan måste köra till nästa avfart för att vända.
Släpp aldrig någon före dig-regeln. Om du ser någon som genom att använda körriktningsvisare signalerar att byta till din fil, och du själv skall byta till hans (eller hennes) fil så får du aldrig släppa in bilen framför dig själv och utnyttja den lucka som lämnas i den andra filen!
Nej, här gör du exakt som i föregående exempel: Trampa gasen i botten och stäng snabbt till luckan framför. Med den starkes rätt hänger du dig nu på signalhornet, och om du är inom synhåll; knyt gärna näven och visa ”finger” åt den oförskämde bilmarodören. Därefter vräker du dig in antagonistens fil, givetvis framför densamme och utan att använda körriktningsvisare (hemska tanke). Detta ger den imbecille föraren precis vad han förtjänar.
Vad händer då om bägge förarna i detta fall strängt tillämpar de Göteborgska trafikreglerna? Tja..det blir en kollision naturligtvis. Men det tar man inte så allvarligt på, bägge har ju visat att de inte är några ynkryggar i trafiken.
Det är ”Släpp aldrig någon före dig-regeln” som gör att trafiken strax söder om Tingstadstunneln ser ut som man just hällt ut en säck med vita råttor som irrar omkring utan synbart mål. (Dvs när trafiken inte står fullständigt still, förmodligen p.g.a. att någon genomresande använt körriktningsvisare, vilket misstolkats av övriga trafikanter som inte har kännedom om dessa främmande signaler.)
Rakt fram-regeln får absolut inte glömmas bort. Denna regel ersätter den i övriga Sverige gällande högerregeln. Rakt fram-regeln tillämpar du när du kör rakt fram i en gatukorsning, utan att svänga. Du har då företräde framför alla, oavsett vilket håll vederbörande kommer ifrån. Om någon kommer från din högra sida och visar antydan till att hävda högerregeln måste det vara en utsocknes som endast förtjänar att näpsas med irriterad ljudsignal följt av obscena gester.
Tyvärr upphävs ”Rakt fram-regeln” alltid av rött trafikljus, och ibland av stopptecken, men sällan eller aldrig av ”lämna företrädesmärke”.
Kommer du till en vägkorsning med lämna företräde-märke måste du snabbt bedöma situationen om du skall stanna för bilen som kommer på den andra vägen. Kontrollera om den andra bilisten är benägen bromsa genom att köra ut en bit i korsningen. Om den andra bilisten visar tendens till att sakta farten kan du triumferande köra vidare. Om bilisten däremot accelererar, hänger sig på signalen och kör runt dig så är det en stolt Göteborgare som minsann vet sina rättigheter. Men vaddå, man kan ju inte alltid vinna.
För de påfarter till motorvägar som i övriga landet används som accelerationssträckor, gäller för Göteborgsområdet att de inte är accelerationssträckor. De är inbromsningssträckor!
Där tillämpas: Bromsa häftigt och sväng ut på motorvägen så tidigt som möjligt-regeln. Denna regel innebär att man accelererar hastigt i början av påfarten för att sedan tvärbromsa, vänta på en lucka i trafiken, och göra en 90-graders-sväng ut på motorvägen ca 10 meter innan den heldragna linjen tar slut.
Detta stoppar effektivt upp all trafik på såväl påfart som motorväg, där den senare har sig själv att skylla, eftersom man lämnat en lucka större än de 5 meter som stipuleras i trampa gasen i botten-regeln.
Det är ”bromsa häftigt och sväng så snart som möjligt-regeln” som orsakar alla trafikinfarkter på norrgående trafik mellan Kungsbacka och Tingstadstunneln varje morgon.
Som tur är tillämpar inte alla trafikanter de Göteborgska trafikreglerna, -men tillräckligt många för skapa irritation och trögt flytande trafik.