• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göteborgska trafikregler

Wizard

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Hajom
Nu kommer jag väl att få löpa gatlopp och bli hudflängd av infödda göteborgare, men jag tar ändå chansen att publicera min lilla betraktelse: 😬😨

Göteborgska trafikregler.

För dem som (liksom jag) inte är uppvuxen i Göteborg har jag sammanställt några av de trafikregler som är unika för Göteborg, och som alla, oavsett härkomst, måste känna till.
Först den viktigaste regeln av alla:
Använd aldrig körriktningsvisare-regeln. Det spelar ingen roll när eller var du byter fil eller svänger, blinkers skall inte användas. Här finns dock ett litet undantag: Blinkers kan undantagsvis användas under förutsättning att den inte aktiveras innan svängen eller filbytet påbörjats. Att använda körriktningsvisare innan sväng eller filbyte påbörjas tyder endast på att föraren är en impotent vekling.
Studera gärna trafiken söder om Tingstadstunneln. Kan majoriteten av alla bilister inklusive yrkestrafik och polisbilar klara sig utan att använda blinkers så kan du!
Trampa gasen i botten-regeln. Om någon (dåre utan trafikvett) mot förmodan i god tid visar med körriktningsvisarna att han tänker byta fil framför dig så finns det bara en sak att göra:
-Trampa gasen i botten och täpp till den lilla lucka som eventuellt finns! Tänk på att avståndet till framförvarande bil aldrig bör överstiga 5 meter, oavsett hastighet.
Om bilen framför av någon anledning behöver bromsa kommer du givetvis att köra in i ändan på densamme, men det får du ta med jämnmod, huvudsaken är att du visat vem som bestämmer och att den blinkande odågan måste köra till nästa avfart för att vända.

Släpp aldrig någon före dig-regeln. Om du ser någon som genom att använda körriktningsvisare signalerar att byta till din fil, och du själv skall byta till hans (eller hennes) fil så får du aldrig släppa in bilen framför dig själv och utnyttja den lucka som lämnas i den andra filen!
Nej, här gör du exakt som i föregående exempel: Trampa gasen i botten och stäng snabbt till luckan framför. Med den starkes rätt hänger du dig nu på signalhornet, och om du är inom synhåll; knyt gärna näven och visa ”finger” åt den oförskämde bilmarodören. Därefter vräker du dig in antagonistens fil, givetvis framför densamme och utan att använda körriktningsvisare (hemska tanke). Detta ger den imbecille föraren precis vad han förtjänar.
Vad händer då om bägge förarna i detta fall strängt tillämpar de Göteborgska trafikreglerna? Tja..det blir en kollision naturligtvis. Men det tar man inte så allvarligt på, bägge har ju visat att de inte är några ynkryggar i trafiken.
Det är ”Släpp aldrig någon före dig-regeln” som gör att trafiken strax söder om Tingstadstunneln ser ut som man just hällt ut en säck med vita råttor som irrar omkring utan synbart mål. (Dvs när trafiken inte står fullständigt still, förmodligen p.g.a. att någon genomresande använt körriktningsvisare, vilket misstolkats av övriga trafikanter som inte har kännedom om dessa främmande signaler.)

Rakt fram-regeln får absolut inte glömmas bort. Denna regel ersätter den i övriga Sverige gällande högerregeln. Rakt fram-regeln tillämpar du när du kör rakt fram i en gatukorsning, utan att svänga. Du har då företräde framför alla, oavsett vilket håll vederbörande kommer ifrån. Om någon kommer från din högra sida och visar antydan till att hävda högerregeln måste det vara en utsocknes som endast förtjänar att näpsas med irriterad ljudsignal följt av obscena gester.
Tyvärr upphävs ”Rakt fram-regeln” alltid av rött trafikljus, och ibland av stopptecken, men sällan eller aldrig av ”lämna företrädesmärke”.
Kommer du till en vägkorsning med lämna företräde-märke måste du snabbt bedöma situationen om du skall stanna för bilen som kommer på den andra vägen. Kontrollera om den andra bilisten är benägen bromsa genom att köra ut en bit i korsningen. Om den andra bilisten visar tendens till att sakta farten kan du triumferande köra vidare. Om bilisten däremot accelererar, hänger sig på signalen och kör runt dig så är det en stolt Göteborgare som minsann vet sina rättigheter. Men vaddå, man kan ju inte alltid vinna.

För de påfarter till motorvägar som i övriga landet används som accelerationssträckor, gäller för Göteborgsområdet att de inte är accelerationssträckor. De är inbromsningssträckor!
Där tillämpas: Bromsa häftigt och sväng ut på motorvägen så tidigt som möjligt-regeln. Denna regel innebär att man accelererar hastigt i början av påfarten för att sedan tvärbromsa, vänta på en lucka i trafiken, och göra en 90-graders-sväng ut på motorvägen ca 10 meter innan den heldragna linjen tar slut.
Detta stoppar effektivt upp all trafik på såväl påfart som motorväg, där den senare har sig själv att skylla, eftersom man lämnat en lucka större än de 5 meter som stipuleras i trampa gasen i botten-regeln.
Det är ”bromsa häftigt och sväng så snart som möjligt-regeln” som orsakar alla trafikinfarkter på norrgående trafik mellan Kungsbacka och Tingstadstunneln varje morgon.

Som tur är tillämpar inte alla trafikanter de Göteborgska trafikreglerna, -men tillräckligt många för skapa irritation och trögt flytande trafik.
 
Jag har bott i R-län och var det några som inte kunde köra bil så var det P-bönderna.
Har också bott i Göteborg och kört mycket bil där från 1970 till slutet av 80-talet, körde gamla Saabar och höll hårt på högerregeln för då fick man en ny gammal Saab på försäkringen. Naturligtvis strax innan den skulle besiktigas 🤠
 
Som boende i Göteborg sedan 60 år tillbaka kan jag bara hålla med att den ironiska beskrivningen av trafiksituationen i Göteborg är allvarlig, det är en rätt bra beskrivning av hur det är. Kan bara tillägga att ju dyrare bil man köpt så har man sparat in på att inte beställa bilen med blinkers.
 
Vad är körriktningsvisare o blinkers som du tjatar om för något?
Det har jag sett på en gammal Fiat, en sån grej som fäls ut från balken bakom dörren, men det går även att sträcka ut armen, om man vågar (för att inte riskera amputation), pga alla byggen i staden. Än har man inte uppfunnit en GPS som klarar av stadens alla vägomläggningar och genvägar. Men ingen fara, det finns inga poliser som kontrollerar trafiken, har inte sett en enda på flera år (har bott i Gbg senaste 23 åren), så plattan i mattan och Gbg regler som gäller.

Det enda riktigt syndiga och straffbara på momangen är felparkering, fast den lyder också under Gbg speciella regler och kräver tjock plånbok (om du inte har en ”målvakt” naturligtvis 🤑)

1668088192711.png
 
Senast ändrad:
Nu kommer jag väl att få löpa gatlopp och bli hudflängd av infödda göteborgare, men jag tar ändå chansen att publicera min lilla betraktelse: 😬😨

Göteborgska trafikregler.

För dem som (liksom jag) inte är uppvuxen i Göteborg har jag sammanställt några av de trafikregler som är unika för Göteborg, och som alla, oavsett härkomst, måste känna till.
Först den viktigaste regeln av alla:
Använd aldrig körriktningsvisare-regeln. Det spelar ingen roll när eller var du byter fil eller svänger, blinkers skall inte användas. Här finns dock ett litet undantag: Blinkers kan undantagsvis användas under förutsättning att den inte aktiveras innan svängen eller filbytet påbörjats. Att använda körriktningsvisare innan sväng eller filbyte påbörjas tyder endast på att föraren är en impotent vekling.
Studera gärna trafiken söder om Tingstadstunneln. Kan majoriteten av alla bilister inklusive yrkestrafik och polisbilar klara sig utan att använda blinkers så kan du!
Trampa gasen i botten-regeln. Om någon (dåre utan trafikvett) mot förmodan i god tid visar med körriktningsvisarna att han tänker byta fil framför dig så finns det bara en sak att göra:
-Trampa gasen i botten och täpp till den lilla lucka som eventuellt finns! Tänk på att avståndet till framförvarande bil aldrig bör överstiga 5 meter, oavsett hastighet.
Om bilen framför av någon anledning behöver bromsa kommer du givetvis att köra in i ändan på densamme, men det får du ta med jämnmod, huvudsaken är att du visat vem som bestämmer och att den blinkande odågan måste köra till nästa avfart för att vända.

Släpp aldrig någon före dig-regeln. Om du ser någon som genom att använda körriktningsvisare signalerar att byta till din fil, och du själv skall byta till hans (eller hennes) fil så får du aldrig släppa in bilen framför dig själv och utnyttja den lucka som lämnas i den andra filen!
Nej, här gör du exakt som i föregående exempel: Trampa gasen i botten och stäng snabbt till luckan framför. Med den starkes rätt hänger du dig nu på signalhornet, och om du är inom synhåll; knyt gärna näven och visa ”finger” åt den oförskämde bilmarodören. Därefter vräker du dig in antagonistens fil, givetvis framför densamme och utan att använda körriktningsvisare (hemska tanke). Detta ger den imbecille föraren precis vad han förtjänar.
Vad händer då om bägge förarna i detta fall strängt tillämpar de Göteborgska trafikreglerna? Tja..det blir en kollision naturligtvis. Men det tar man inte så allvarligt på, bägge har ju visat att de inte är några ynkryggar i trafiken.
Det är ”Släpp aldrig någon före dig-regeln” som gör att trafiken strax söder om Tingstadstunneln ser ut som man just hällt ut en säck med vita råttor som irrar omkring utan synbart mål. (Dvs när trafiken inte står fullständigt still, förmodligen p.g.a. att någon genomresande använt körriktningsvisare, vilket misstolkats av övriga trafikanter som inte har kännedom om dessa främmande signaler.)

Rakt fram-regeln får absolut inte glömmas bort. Denna regel ersätter den i övriga Sverige gällande högerregeln. Rakt fram-regeln tillämpar du när du kör rakt fram i en gatukorsning, utan att svänga. Du har då företräde framför alla, oavsett vilket håll vederbörande kommer ifrån. Om någon kommer från din högra sida och visar antydan till att hävda högerregeln måste det vara en utsocknes som endast förtjänar att näpsas med irriterad ljudsignal följt av obscena gester.
Tyvärr upphävs ”Rakt fram-regeln” alltid av rött trafikljus, och ibland av stopptecken, men sällan eller aldrig av ”lämna företrädesmärke”.
Kommer du till en vägkorsning med lämna företräde-märke måste du snabbt bedöma situationen om du skall stanna för bilen som kommer på den andra vägen. Kontrollera om den andra bilisten är benägen bromsa genom att köra ut en bit i korsningen. Om den andra bilisten visar tendens till att sakta farten kan du triumferande köra vidare. Om bilisten däremot accelererar, hänger sig på signalen och kör runt dig så är det en stolt Göteborgare som minsann vet sina rättigheter. Men vaddå, man kan ju inte alltid vinna.

För de påfarter till motorvägar som i övriga landet används som accelerationssträckor, gäller för Göteborgsområdet att de inte är accelerationssträckor. De är inbromsningssträckor!
Där tillämpas: Bromsa häftigt och sväng ut på motorvägen så tidigt som möjligt-regeln. Denna regel innebär att man accelererar hastigt i början av påfarten för att sedan tvärbromsa, vänta på en lucka i trafiken, och göra en 90-graders-sväng ut på motorvägen ca 10 meter innan den heldragna linjen tar slut.
Detta stoppar effektivt upp all trafik på såväl påfart som motorväg, där den senare har sig själv att skylla, eftersom man lämnat en lucka större än de 5 meter som stipuleras i trampa gasen i botten-regeln.
Det är ”bromsa häftigt och sväng så snart som möjligt-regeln” som orsakar alla trafikinfarkter på norrgående trafik mellan Kungsbacka och Tingstadstunneln varje morgon.

Som tur är tillämpar inte alla trafikanter de Göteborgska trafikreglerna, -men tillräckligt många för skapa irritation och trögt
Det har jag sett på en gammal Fiat, en sån grej som fäls ut från balken bakom dörren, men det går även att sträcka ut armen, om man vågar (för att inte riskera amputation), pga alla byggen i staden. Än har man inte uppfunnit en GPS som klarar av stadens alla vägomläggningar och genvägar. Men ingen fara, det finns inga poliser som kontrollerar trafiken, har inte sett en enda på flera år (har bott i Gbg senaste 23 åren), så plattan i mattan och Gbg regler som gäller.

Det enda riktigt syndiga och straffbara på momangen är felparkering, fast den lyder också under Gbg speciella regler och kräver tjock plånbok (om du inte har en ”målvakt” naturligtvis 🤑
Som boende i Göteborg sedan 60 år tillbaka kan jag bara hålla med att den ironiska beskrivningen av trafiksituationen i Göteborg är allvarlig, det är en rätt bra beskrivning av hur det är. Kan bara tillägga att ju dyrare bil man köpt så har man sparat in på att inte beställa bilen med blinkers.
Hej. Detta är inte bara ett Göteborgsk beteende hög prislapp på bilen så är det så över allt i större städer tyvärr.
Mvh Lasse
 
Hej!
Tycker inte det är så farligt i Göteborg om jag jämför med Italiensk trafikrytm, speciellt i större städer :)
Själv försöker jag tänka på att visa tecken i god tid, tänker att så många som möjligt ska fram så fort som möjligt o kan jag hjälpa till genom att vara övertydlig, tex i en liten rondell här i Mölnlycke är det bara 3 in/ut-farter, kl 9, 12 och 3 (kl 6 saknas) om jag kommer från kl 9 och ska ut kl 3 alltså rakt igenom, blinkar jag höger direkt när jag kör in så jag hjälper dom som ska in kl 3 att förstå att jag inte kommer i vägen för dom.
Mvh
Anders
 
Själv imponeras jag av, att noll-åttorna har en så skön trafikkultur och föredrar utan tvekan att köra i vår huvudstad.
Blinkers respekteras på liknande sätt som mot en fotgängare - just på väg att beträda ett Zebra-fält.
T.o.m min gamla mormor skulle klara av att byta fil i sthlm. Slå på blinkers och du hittar oftast direkt en lucka bredvid dig.

I den andra änden av vårt land (där räkmackorna är som klart bäst), blev jag bokstavligen knuffad (milt, med ändå bestämt) framåt i en bilkö.
Kraken i bilen bakom, hade tvingats ligga efter mig hela vägen från Örgryte-motet ända fram till Liseberg och hade väl annat för sig
den dagen, kan man tänka... ville väl visa sitt missnöje och trycka hela bilkön framför sig lite grann?

Vid första minimala lucka drog han sen iväg tvärs över spåren som en skållad råtta, utan att bry sig det minsta.
Själv hade jag dragkula på bilen... så jag kunde bara le åt händelsen. ;)
 
Jag kommer ihåg en tråd från ett annat forum. Att använda blinkers.
Då handlade det om att det var slut på blinkersoljan i bilarna.
Det kan ju vara så att det inte går att fylla på oljan när den väl tar slut.

Det finns ett till fenomen som ökar i huvudstaden. Fotgängare i körbanorna.
Fotgängarna korsar vägarna överallt utan att se sig för. Rakt ut framför bilarna.
Var och varann gång med mobilen i handen i slowmotion fart korsar de gatorna.
Det är inte helt riskfritt att köra elbil i huvudstaden med fotgängare som springer härs och tvärs. De hör inte elbilen.

Vad det gäller gemensamma gågator och bilväg där har också ett nytt fenomen uppstått.
Hastighetsbegränsningen är 7 km/h på såna vägar.
Numera har har bilister börjat att ljustuta och även använda signalhornet om man kör lagligt. Tro mig jag vet, jag har blivit omkörd flera gånger på såna vägar.
Satt hastighet 7 km/h är kanske lika med felskyltning i huvudstaden.

Jag gissar att det är likadant i Göteborg som i huvudstaden.
 
Det är bra att bo på en mindre ort, man riskar inte så mycket i trafiken det kan ju vara någon man känner. Ja vi har 7km eländet men det fungerar bra med ömsesidig respekt.
Var mycket så i motala förmodligen med stora industrier där alla kände alla och man ville ju inte stöta sej även om man var iklädd bil.
Och jo enda p-platserna som är betalplatser i hela tätorten är vid vårdcentralen men det är väl av omtanke om patienterna?
 
Hej!
Tycker inte det är så farligt i Göteborg om jag jämför med Italiensk trafikrytm, speciellt i större städer :)
Själv försöker jag tänka på att visa tecken i god tid, tänker att så många som möjligt ska fram så fort som möjligt o kan jag hjälpa till genom att vara övertydlig, tex i en liten rondell här i Mölnlycke är det bara 3 in/ut-farter, kl 9, 12 och 3 (kl 6 saknas) om jag kommer från kl 9 och ska ut kl 3 alltså rakt igenom, blinkar jag höger direkt när jag kör in så jag hjälper dom som ska in kl 3 att förstå att jag inte kommer i vägen för dom.
Mvh
Anders
Här i Gävle Cirkulationsplatsens huvudstad får man intryck av.. här blinkas friskt Vänster trots det inte går att svänga vänster i en Cirkulation.. men att blinka Höger..varför det ..?
Vi har en gata Rundavägen där sker det märkliga.. där blinkar ingen vänster.. varför i cirkulations plats men inte på en annan rundväg.
Hörde för länge sedan någon på SR kalla cirkulationerna för en separat väg, fristående från de som ansluter, men det försvann..
 
Här i Gävle Cirkulationsplatsens huvudstad får man intryck av.. här blinkas friskt Vänster trots det inte går att svänga vänster i en Cirkulation.. men att blinka Höger..varför det ..?
Vi har en gata Rundavägen där sker det märkliga.. där blinkar ingen vänster.. varför i cirkulations plats men inte på en annan rundväg.
Hörde för länge sedan någon på SR kalla cirkulationerna för en separat väg, fristående från de som ansluter, men det försvann..
För att svänga höger, är enda sättet att lagligt köra ut ur en rondell (cirkulationsplats, för att slippa påpekanden om det), och SR har ju rätt i detta fallet!
 
En körriktningsvisare heter pil på svenska, en gammal generation sa alltid att man fällde ut pilen även efter att blinklamporna kommit det fanns i folksjälen.
Väldigt många kör på det gamla sättet att blinka vänster i rondellen och sen mitt i rondellen blinka höger vid filbyte eller sväng ut ur rondellen.
Idag har inte rondellerna ersatt fyrvägskorsningar utan det kan finnas ett antal utfarter även flerfiliga sådana. antagligen däför man ändrat regelverket.
Många har de gamla reglerna i huvudet och det blir inget bra i den moderna trafiken. Tycker att det blir mer och mer vilda västern även i sverige för lite poliser i yttre tjänst och ett utlandsbeteende från vissa länder man inte får skriva namnet på har bidragit till svenskens normalt lugna och överseende sätt att köra.
 
Senast redigerad av en moderator:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen