• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Går inte att få fönstret att stå öppet

Bengt

iOrdförande
Medlem
Ena fönstret bak på sidan i bilen har strulat ett tag genom att det varit väldigt besvärligt att stänga. Det har inte ”släppt från spärrarna” när man fortsatt öppna det så att det gått att stänga. Man har fått lirka ute i ytterläget ett antal gånger innan det släppt. Nu har det helt plötsligt slutat spärra alls, går inte att få det att stå öppet överhuvudtaget och imorgon kommer värmen…

Någon som har några tips? Någon som varit ute för liknande problem? Bifogar bilder på det aktuella fönstret.
582FC21E-476F-4A02-9FA4-48B8EEA25CA7.jpeg42BD3D52-69F5-470B-86BE-0B8370DC1B9F.jpeg

Lösning
Spruta i lite WD40 där pilen visar på din egen bild så kommer det på snäpplåset direkt.
I den andra bilden ser du snäpplåsets placering i botten på armen.
Man ta lite från armens övre del och låta det rinna igenom armen tills det droppar ur nertill om det trilskas ändå med manövrering.
Funktionen är lik knapptryckning på kulspetspenna

Screenshot_20220720-080652_Chrome.jpg

20220720_080150.jpg
Spruta i lite WD40 där pilen visar på din egen bild så kommer det på snäpplåset direkt.
I den andra bilden ser du snäpplåsets placering i botten på armen.
Man ta lite från armens övre del och låta det rinna igenom armen tills det droppar ur nertill om det trilskas ändå med manövrering.
Funktionen är lik knapptryckning på kulspetspenna

Screenshot_20220720-080652_Chrome.jpg

20220720_080150.jpg

Lösning
Jag har gett upp och bytt till sådana där, man drar åt istället.

Över åren har de djävlats med med mig. Ibland är de i osynk och har fördröjt avresa många gånger före man fått igen fönstret. Ibland har de inte funkat alls. Har bara kvar den i badrummet. Där har fönstret bara en stång och vi använder det bara när vi duschar utanför bilen.

20220617_172853.jpg

Jag är av den typen att det skall en hel del till innan jag ger upp....
Jag hade på mina hobby husbil tidigare fönster med just den armen som synes i inlägg No4...
Efter en tur i West Sahara så hade nästan alla slutat att fungera.. (stannade inte i läget) så jag demontera de dem helt och tog isär dem... Det finns en liten lös stoppar som sitter längs back på den arm som glider, ena hörnan på stoppen skall vara ganska så skarp (blir rund med åren)
Sen finns det hack med jämna mellanrum på den andra delen, där stoppen skall fastna....
Jag tog en stor vanlig skruvmejsel och en hammare, sen slog jag ner hacket så det blev djupare.... Monterade ihopa allt.... Som fungerade sen utan problem....
Lycka till....

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen