• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Fungerar min DC/DC laddare?

ChristD

Medlem
Medlem
Bilfabrikat
Adria 670 SL Matrix Supreme 2021
Jag har en Nordelletronica NE325 40A DC/DC laddare i bilen. När jag utan att ha bilen igång mäter spänningen så mäter jag 13.0V på bilens batteri (IN) och 13.5V på bodelsbatteriet (OUT). Om jag gör samma mätning direkt efter jag startat bilen så mäter jag 12.6V på bilens batteri och 12.9V på bodelsbatteriet. De går sedan väldigt sakta uppåt och blir lika. På typ 20 min med bilen igång har spänningen ökat till 13.1V.
Är detta rätt? Det känns som den är sönder men jag vill ju inte köpa en ny utan att säkert veta det.

Jag skall lägga till att när jag startar bilen så ökar strömmen FRÅN bodelsbatteriet. Det är först efter typ 20 min som det är en liten laddning av bodelsbatteriet. D+ är inkopplad på DC/DC laddaren, så den startar när bilen startar.

Senast ändrad:
Ja det verkar som att batterierna sammankopplas men ingen nämnvärd laddning sker initialt iaf. Är bodelsbatteriet bly eller litium? Hur är DC/DC inställd?
En skiss som visar hur DC/DC är inkopplad i förhållande till andra systemkomponenter (”el-block”, ev solcellsladdare, osv) skulle öka chanserna till att du får bra svar.

Det er normal oppførsel om det ikke er en DC-DC lader involvert. Det som er litt merkelig er at det kan skje med en DC-DC installert. En fungerende DC-DC har en ladespenning ut uansett hvilken innspenning den får, hvilken utspenning er normalt styrt av hvilken type batteri som skal lades.

Ja det verkar som att batterierna sammankopplas men ingen nämnvärd laddning sker initialt iaf. Är bodelsbatteriet bly eller litium? Hur är DC/DC inställd?
En skiss som visar hur DC/DC är inkopplad i förhållande till andra systemkomponenter (”el-block”, ev solcellsladdare, osv) skulle öka chanserna till att du får bra svar.
Precis, det är min slutsats också. Men kan man förvänta sig att det ska ta så lång tid innan en DC/DC omvandlare börjar ladda? Det verkar ju också som att det går baklänges i början och bodelsbatteriet laddar bilens batteri eftersom bodelsbatteriet strömförbrukning ökar när jag startar bilen.

Det sitter ett AGM i bodelen och DC/DCn är inställd på det.
Skulle gärna vilja ha bekräftat att den är sönder innan jag köper en ny så det inte visar sig vara likadant med en ny😂.

Inkopplingen är enkel. Bilens batteri på ingången och bodelsbatteriet på utgången på DC/DC omvandlaren. Jag kollade detta genom att mäta spänningarna vid ingång och utgång och jämförde på batterierna. Till det är även D+ kopplad så den vet när tändningen är påslagen på bilen.

Det er normal oppførsel om det ikke er en DC-DC lader involvert. Det som er litt merkelig er at det kan skje med en DC-DC installert. En fungerende DC-DC har en ladespenning ut uansett hvilken innspenning den får, hvilken utspenning er normalt styrt av hvilken type batteri som skal lades.
Precis, det är det jag förväntar mig. Men kan man förvänta sig att det tar +20min innan utspänningen går upp på omvandlaren? Eller är det i början av en laddcykel så spänningen går upp långsamt?

Det normale for en DC-DC lader er at den starter en maksimal ladning så snart motoren er startet. En 40 A DC-DC burde umiddelbart gå opp i over 14 volt om batteriet ikke tar imot 40A, i så fall går spenningen opp til den får levert 40A. Dette er en brutal lading som de fleste batterier ikke klarer å ta imot i lengre tid Synker ladestrømmen så øker spenningen opp til maks ladespenning - denne er avhengig av hvilken innstilling som er gjort av ladeprofil.

Inkopplingen är enkel. Bilens batteri på ingången och bodelsbatteriet på utgången på DC/DC omvandlaren. Jag kollade detta genom att mäta spänningarna vid ingång och utgång och jämförde på batterierna. Till det är även D+ kopplad så den vet när tändningen är påslagen på bilen.
Men det finns väl ett EBL också, och hur är DC/DC isåfall kopplad i förhållande till detta?
Före, bredvid, eller efter; från generatorn sett.

Senast ändrad:
Det är inget jag sett, men hur kan den ge detta beteendet?
Oavsett generator skall den ge betydligt över 14V efter start till startbatteriet, Dcladdaren är kopplad på D+ skall börja ladda direkt, på min tar det några sekunder innan jag ser full laddning till bodelsbatteriet.
Har du D+ fram till DCladdaren mät detta först, kontrollera att motorgeneratorn ger full spänning till startbatteriet.
Troligen har du smartgenerator min ger 14.5V direkt efter start på tomgång.

Men det finns väl ett EBL också, och hur är DC/DC isåfall kopplad i förhållande till detta?
Före, bredvid, eller efter; från generatorn sett.
Jag skall kolla. Återkommer om det. Kan det göra någon skillnad? Jag vet att det är samma spänning vid DC/DCns utgång och bodelsbatteriet oavsett om motorn går eller inte, så det ligger inget mellan som stör spänningen.

Om den är ansluten bredvid (parallellt med) EBL och om även EBL sammankopplar batterierna när motorn går kan DC/DC störas och inte ge det den skall.

Det finns alltid ett antal felkopplingsscenarier, det var orsaken till att jag föreslog en skiss på hur det är gjort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen