• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Funderingar en fredagskväll

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Det här med marknadsföring har alltid intresserat mig, men inser om än en smula motvillig att det är nya tider. Det är länge sedan våra hjältar hette Leon Nordin och Alf Mork, säger bara ”Skrytbilen”.

Nu är det nya gurus som intagit scenen, som styr den digitala personaliserade marknadsföringen. Det är inga personer av kött och blod, med namn och personnummer, nej nu är det något som heter algoritmer och AI, som styr vad vi får se i våra flöden.

Men är de verkligen effektivare än den gamla reklambyrån? Blir onekligen tveksam när jag ser vad vad Herr Algoritm och Fru AI servera mig här på iHusbil, en fredagskväll i november.

Första exemplet:
E4BE1540-3030-473D-805D-6387E7CCD0B4.jpg
Ja, den här damen kom upp först när jag började kolla den riktade annonseringen. Hon frågar mig, — vill du gå ut med mogna lokala kvinnor? Ja, tackar som frågar, men jag är lyckligt gift sedan många år och är inte intresserad.

Nästa annons som dyker upp:
E41B0AD7-A654-405B-8135-65D18FA937DE.jpegVa…. Men Herr Algoritm och fru AI, vad håller ni på med? Det där huset sålde vi för 5 år sedan, inget fel på huset , tvärtom. Nej, vi är inte intresserade att köpa tillbaka vårt gamla hus för ett par miljoner mera än vad vi själva fick för det!:(

Vi försöker igen, vi ger nymodigheterna en chans till…

066E8B7D-38CD-406C-8C6B-7FC754F3DCA5.png

Men hallå, tror ni att jag är dum i huvé? Ni som är det nya, det där revolutionerande nytänkande med riktad digital annonsering? Tror ni att det räcker med att ta fram en ny mogen kvinna och sätta henne lutande mot soffans högra sida, istället från vänster som den tidigare damen presenterades? Nix, jag är fortsatt lyckligt gift, ingenting har förändrat förutsättningarna på min sida.

Ok, men det är möjligt att man är lite ringrostig, när man hade sin egen storhetstid inom marketing på 80-90-talet, men jag köper inte nymodigheterna bara sådär rakt av.

Sånt funderar jag på en fredagskväll i Altea.

Tommy

De følger hovedsaklig lovene i de land annonsørene kommer fra. Men pri ett for annonser er fra websites du har besøkt i den senere tid og innhold du har tittet på. Pri 2 er lokasjon, så jeg får nesten bare australske annonser. En sjelden gang dukker det opp noe jeg ikke kjenner til fra før. Just nå er det firma som går igjen for meg, ett jeg kjøpte meg en ny laptop fra for et par uker siden.

Jag tror att annonserna även kommer i det område man befinner sig i, vad grannarna har googlat osv..

När vi var ute på vischan med husbilen så började det komma en massa reklam om crosskläder och jag har aldrig någonsin ens googlat på crosskläder. Sen finns jag på ett annat forum "Energi/Husforum" där mogna damer kommer upp som reklam, jag misstänker att den dator som driver forumet, speglar vad som kommer ut på forumet i form av reklam.

Ska dom rikta reklam till mig så ska det vara kopparrör, snygga pannrum och smarta energilösningar. Smarta energilösningar är tyvärr oftast bara skräplösningar som ett företag försöker profitera på.

Tommy, vill bara ge dig ett varnande ord i all välmening!
En kvinna som sitter med högklackade skor i soffan lär vara en sådan dam som kräver att du ska dra hela lassets hushållssysslor, medans du då och då fyller på hennes vinglas.

Min egen livserfarenhet säger mig att ju lägre klackskor tjejen har ju mer finns det uppe i hjärnkontoret.

Hittar du en tjej med fotriktiga skor som drar en barnvagn med två hundar i så har du hittat en lottovinst.
👍

Jag tror att annonserna även kommer i det område man befinner sig i, vad grannarna har googlat osv..
Mycket möjligt att det är så. När jag surfar hemma via min fiber/bredbandsleverantör ser jag att jag ofta tycks befinna mig på helt andra platser än där jag är, det måste ha något att göra med hur leverantören "routar" min förbindelse. Så jag får väl låta bli att dra några slutsatser om just mina grannars surfvanor utifrån de annonser jag ser...

Tja, reklam och marknadsföring, jag brukar få lättklädda förslag var gång jag varit på porrsidor (under småtimmarna när Marianne sover som djupast). …men jag skyller alltid på FaceBook som ”säljer mina uppgifter” till skamliga annonsörer…

;):LOL::ROFLMAO:🤞

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen