- Ort
- Söderhamn
Det här med marknadsföring har alltid intresserat mig, men inser om än en smula motvillig att det är nya tider. Det är länge sedan våra hjältar hette Leon Nordin och Alf Mork, säger bara ”Skrytbilen”.
Nu är det nya gurus som intagit scenen, som styr den digitala personaliserade marknadsföringen. Det är inga personer av kött och blod, med namn och personnummer, nej nu är det något som heter algoritmer och AI, som styr vad vi får se i våra flöden.
Men är de verkligen effektivare än den gamla reklambyrån? Blir onekligen tveksam när jag ser vad vad Herr Algoritm och Fru AI servera mig här på iHusbil, en fredagskväll i november.
Första exemplet:
Ja, den här damen kom upp först när jag började kolla den riktade annonseringen. Hon frågar mig, — vill du gå ut med mogna lokala kvinnor? Ja, tackar som frågar, men jag är lyckligt gift sedan många år och är inte intresserad.
Nästa annons som dyker upp:
Va…. Men Herr Algoritm och fru AI, vad håller ni på med? Det där huset sålde vi för 5 år sedan, inget fel på huset , tvärtom. Nej, vi är inte intresserade att köpa tillbaka vårt gamla hus för ett par miljoner mera än vad vi själva fick för det!
Vi försöker igen, vi ger nymodigheterna en chans till…
Men hallå, tror ni att jag är dum i huvé? Ni som är det nya, det där revolutionerande nytänkande med riktad digital annonsering? Tror ni att det räcker med att ta fram en ny mogen kvinna och sätta henne lutande mot soffans högra sida, istället från vänster som den tidigare damen presenterades? Nix, jag är fortsatt lyckligt gift, ingenting har förändrat förutsättningarna på min sida.
Ok, men det är möjligt att man är lite ringrostig, när man hade sin egen storhetstid inom marketing på 80-90-talet, men jag köper inte nymodigheterna bara sådär rakt av.
Sånt funderar jag på en fredagskväll i Altea.
Tommy
Nu är det nya gurus som intagit scenen, som styr den digitala personaliserade marknadsföringen. Det är inga personer av kött och blod, med namn och personnummer, nej nu är det något som heter algoritmer och AI, som styr vad vi får se i våra flöden.
Men är de verkligen effektivare än den gamla reklambyrån? Blir onekligen tveksam när jag ser vad vad Herr Algoritm och Fru AI servera mig här på iHusbil, en fredagskväll i november.
Första exemplet:
Ja, den här damen kom upp först när jag började kolla den riktade annonseringen. Hon frågar mig, — vill du gå ut med mogna lokala kvinnor? Ja, tackar som frågar, men jag är lyckligt gift sedan många år och är inte intresserad.
Nästa annons som dyker upp:
Va…. Men Herr Algoritm och fru AI, vad håller ni på med? Det där huset sålde vi för 5 år sedan, inget fel på huset , tvärtom. Nej, vi är inte intresserade att köpa tillbaka vårt gamla hus för ett par miljoner mera än vad vi själva fick för det!
Vi försöker igen, vi ger nymodigheterna en chans till…
Men hallå, tror ni att jag är dum i huvé? Ni som är det nya, det där revolutionerande nytänkande med riktad digital annonsering? Tror ni att det räcker med att ta fram en ny mogen kvinna och sätta henne lutande mot soffans högra sida, istället från vänster som den tidigare damen presenterades? Nix, jag är fortsatt lyckligt gift, ingenting har förändrat förutsättningarna på min sida.
Ok, men det är möjligt att man är lite ringrostig, när man hade sin egen storhetstid inom marketing på 80-90-talet, men jag köper inte nymodigheterna bara sådär rakt av.
Sånt funderar jag på en fredagskväll i Altea.
Tommy