• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Funderingar El-bil

Lasse

iValberedning
Medlem
Vi har en ren el-bil och då kommer några funderingar upp i mitt huvud.
I många städer får man inte ha bilen på tomgång mer än några minuter, men hur blir detta med el-bil
det hörs inte att den är igång, så gäller förbudet mot tomgång även el-bilar, och den släpper inte ut något.

Vet någon kunnig om man nästan skall ladda ur batteriet innan man laddar eller kan man ladda bilen varje dag fast man kanske inte använt mer än 40%.

Et par enkle prinsipper, en elbil som står stille har ikke motor igang - den er i beredskap. At klima anlegget er i gang regnes ikke som tomgang.

Når det gjelder ladning og en ikke umiddelbart skal langkjøre - lad til 80% når en har mulighet til det. Det er de øvre og nedre 10% som sliter på batteriene. Et batteri som pendler mellom 40 og 80% holder normalt veldig mange år.

Det är precis som Knut säger. På en elbil som står stilla så är motorn inte igång så i en elbil finns inte begreppet tomgång. Dessutom så är ju tomgångsförbudet till för att slippa avgasutsläpp och de är ju inte så stora från en elbil. :) Bry dig alltså inte!
För att få maximal hållbarhet på batterierna så har jag hört gränserna: undvik under 20% och ladda normalt till max 80%. Men Knuts 40% kan nog också vara en bra tumregel. Att gå över 80% kan man nog göra då och då när man t.ex. förbereder en långresa. Samma att gå under 20% när man kör långt.
Har också för mig att laddningen från 80 till 100% tar betydligt längre tid än t.ex. mellan 60 och 80%. Batterierna tar laddning sämre på slutet.

Såhär skriver Kungsörs kommun:
Min understrykning.

Tomgångskörning​

Enligt de lokala föreskrifterna för att skydda människors hälsa och miljön inom Arboga och Kungsörs kommuner får en förbränningsmotor i stillastående motordrivet fordon hållas igång utomhus i högst 1 minut.

Det är ett generellt förbud som gäller alla stillastående fordon med förbränningsmotorer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen