• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fricampingens AirBnB, satsar på framtiden

4CA93D4B-1BBB-4F19-836A-7F871B12F015.jpeg
Nya trender i samhället har nu nått även oss som är intresserad av mobil fritid. Ställplatsernas AirBnB är det senaste, affärsidén utgår från delningsekonomins principer där privatpersoner står som både leverantör och kund.

I de nya trender ingår en ökad medvetenhet för miljösmart, hållbar och säker fritid. Faktorer som talar för fortsatt ökat intresse för husbilen som är just ett hållbart och miljösmart alternativ i konkurrensen med andra fritids-/semesteralternativ.

Det ökade antalet husbilar på våra vägar, digitaliseringens frammarsch generellt och de nya trenderna i marknaden har upptäckts av kreativa entreprenörer. Personer som kommit utifrån och tittat på värld med helt nya ögon, sett de nya trenderna, behoven och utifrån det utvecklat nya affärsidéer, produkter riktade till oss som åker omkring i våra husbilar.

Har hittat ett par nya produkter som är utvecklade för oss med husbilar och som bygger på Naturturism, önskan om friheten, naturen, bort från stressen. Samtidigt som ser jag en paradox i upplägget, som på sina håll kan upplevas som framtida hot mot friheten och vårt sätt att använda husbilen.

En av de nya aktörerna är Acamp som startade sin verksamhet 2020, är just ett sådant företag – med syftet att koppla samman husbilsåkarna/camparna med privata markägare och företag som har mark att hyra ut och upplevelser att dela med sig av. Deras samlade utbud finns på en digital plattform och lanserades som en app våren 2021.

Bakom Acamp står en kändis i startup-världen, Öjje Holts som var med och grundade Acast, han har även arbetat för Microsoft, Apple och Spotify, men nu var det dags att göra någonting eget, som då blev Acamp.

Sedan starten har kändisar som Salem Al Fakir, Vincent Pontare och AgnesCarlsson, satsat pengar på idén.

Nu ska Acamp ta nästa steg i sin expansion genom en större nyemission på 25 miljoner kronor som leds av riskkapitalbolaget Spintop ventures. Där pengarna bland annat ska användas för att ta bolaget ut i Norden.

Vi är verkligen imponerade över hur teamet bakom Acamp har byggt en snabbväxande plattform med ett aktivt community. Lägg till grundarnas dokumenterade erfarenhet av att skala små startups till globala företag så ser vi hur Acamp kan komma att bli en gamechanger i hela campingindustrin”, säger Isabel Nilson på Spintop Ventures.

Acamp har också tagit in LRF Ventures som en strategisk investerare, vilket bland annat kan innebära en enklare väg in till förbundets 130.000 medlemmar, som kan sitta på outnyttjad mark att hyra ut.

Med LRF Ventures nätverk och kunskap inom skogs- och jordbruk blir de en helt perfekt partner för oss då vi nu expanderar till hela Norden och etablerar en stark närvaro där, säger Öjje Holt.

Utöver att hyra ut mark ska de ansluta värdarna alltså även kunna använda Acamps plattform för att erbjuda olika typer av aktiviteter och upplevelser. Under 2020 hade bolaget ännu inga intäkter och visade upp ett litet minusresultat på 1,8 miljoner kronor.

C3786093-370A-45AF-BD17-48EA58455930.jpeg

För många av oss är det här en paradox. Vart tog fricampingens tjusning vägen, det spontana, oplanerade, friheten från bokning och kostnaden som här är 2-300 kr med liten eller ingen kringservice, ja jag vet att många ruskar på huvudet och tänker att nu går det för långt……. Eller är det här framtiden? Vi blir flera, vilket innebär att saker som våra övernattningar på sina håll måste styras upp, den nya generationen husbilsägare har redan mobilen i handen och förväntar sig att även fritiden administreras digitalt i den och markägaren, skogsägarna genom de moderna digitaliserade lösningarna, enkelt kan börja ta betalt och tjäna en slant på sitt smultronställe. Ett annat argument för oss är att det här öppnar platser som vi annars inte nått och genom att betala några hundralappar så vet vi att vi är välkomna, viktigt för många, bland annat vi själva.

Ja, det ökade intresset för vårt fritidsintresse, tillsammans med digitaliseringen och nya trender är det ett hot eller möjlighet för morgondagens resor med husbilen?

Tommy
 
Som det ser ut är det ännu en parkeringsapp på gång. Redan nu ser man att fina parkeringar för pb1 (och i vissa fall pb2 också) administreras av parkeringsbolag med app. Inga kostnader för automater behövs, endast bevakning är nödvändig.
Tycker detta är en tråkig utveckling, men som alltid, allting kommer att kosta.
 
Camp aktive utanför Lidköping försökte för ett antal år sedan att få husbilsägare att ställa sin husbil hos dom och att de där skulle hyras ut. Tanken var att husbilsägare skulle kunna tjäna lite på den ”oanvända” husbilen. De lyckades inte alls med försöket och det lades ner.
 
Jag fick en tanke i huvudet. Även om någon äger mark så finns det väl terrängkörningslagen att ta hänsyn till. Nu kanske det inte står en polis bakom varje buske..men det kan kanske finnas grannar som har åsikter. Jag vet inte...mera en reflektion.
Terrängkörningslagen är inte omöjlig att förstå..men inte helt lätt heller. Ibland fick jag stanna upp och läsa om flera gånger.
Länken leder till en sida som ..försöker förklara.
Regler i terräng NTF.

https://ntf.se/konsumentupplysning/lagar-och-regler/terrangkorning/regler-i-terrang/
 
Ja det har blivit lite sammanblandningar. Kommer ihåg att jag läste om det för ett bra tag sedan. Iden är bra sen att det ska vara ett vinstdrivande företag som förmodligen jobbar mot provision. Det får ju inte bli för dyrt. Men det kan ju utmynna i en bra kontakt för mer långvarigt boende eller uppställning. Jag tror knappast att det konkurrerar med fricamping utan det är sådana platser man normalt inte skulle komma åt.
 
Jag är för fricamping utan appar och beställda planerade tider då jag skall vara framme.

Jag har hittils inte haft några problem att hitta en övernattningsplats. Men det kan ju bero på att jag inte ställer några krav på service, för jag har det som jag behöver i min HB.

Nu denna vinter har jag övernattat i Tyskland, Frankrike, Spanien och Schweiz.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen