• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Från Tomtom till Garmin

Courage

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Lyrestad
Jag brottas med en äldre tomtom. Dess information, dvs favoriterna vill jag få över i min garmin DEZL 560. Enligt Tomtom finns favoriterna i en .cfg fil. den har jag hittat och jag kan även se spår av mina favoriter, dvs namnen. Vet inte om det går o få dit som favoriter, annars är väl POI, gott nog.
(Tomtom mydrive duger inte - tomtomen för gammal).
Någon som har någon erfarenhet eller ide om hur läsa o konvertera denna fil till nåt användbart.
 
Det var länge sen jag sysslade med POI men jag har för mig att det finns gratisprogram som kan konvertera mellan dom olika fabrikaten. Det kommer säkert ett svar från våra kartgurus, om någon vet så är det dom.
 
Har aldrig stött på CFG formatet, min TomTom GO (mobilapp) fungerar med MyDrive (med POI-fil i format CSV).
Men du kan prova med denna tjänst, CFG till CSV:
testat - först i crome - se nedan - tog sen annan browser - men filen jag får innehåller samma rappakalja som förut. Min tomtom fungerar inte med mydrive (för gammal) - så mycket för de livslånga kart-uppdateringarna Men tack för försöket
 

Bilagor

  • konvertera.GIF
    konvertera.GIF
    12,2 KB · Visningar: 2
Var ikke cfg formatet for egne poi mens formatet for nedlastede var ov2. Har holdt meg unna TomTom siden en fadese med testing på en HTC mobil (en av de første windows mobil enhetene - tror det var Huawei som stod bak). OV2 formatet finnes det umti kovertere for, cfg tror jeg var et tekst basert format så en kan klippe å lime inn i nye poi registreringer.
 
Var ikke cfg formatet for egne poi mens formatet for nedlastede var ov2. Har holdt meg unna TomTom siden en fadese med testing på en HTC mobil (en av de første windows mobil enhetene - tror det var Huawei som stod bak). OV2 formatet finnes det umti kovertere for, cfg tror jeg var et tekst basert format så en kan klippe å lime inn i nye poi registreringer.
.cfg är favoriterna - det har jag fått av Tomtom-support - men det är bara vissa saker som är läsbara - har fått ett tips - på en omväg att få ov2 - och nu ska jag bara se hur jag får in det i garmin.
 
.cfg är favoriterna - det har jag fått av Tomtom-support - men det är bara vissa saker som är läsbara - har fått ett tips - på en omväg att få ov2 - och nu ska jag bara se hur jag får in det i garmin.
Jag tror att Extra POI Editor läser ov2 och då bör det gå att spara filen som en gpx-fil.
Garmins program POI Loader används för att överföra gpx-filer till GPS-en.
 
Jag tror att Extra POI Editor läser ov2 och då bör det gå att spara filen som en gpx-fil.
Garmins program POI Loader används för att överföra gpx-filer till GPS-en.
japp, har just precis testat - tog 2 punkter - och skapade gpx for ov2 - men sen kom tricket - hur få dit dem - jag la filen direkt dit utan program och jippi. - (ska skynda mig o göra medan jag kommer ihåg alla steg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen