• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Från A till B, eller

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Många HB-veteraner kör faktiskt ganska inrutat, från hemmet till andra ”hemmet” (inga namn) på kortast möjliga tid, av någon anledning(?). Kan det bero på att dessa åkare redan har sett det mesta och använder husbilen som bekväm övernattnings objekt, eller vad kan detta bero på?. Vi väljer fortfarande ”eller” alternativet så att A till B får vänta ett tag till.

I år har vi tänkt ossatt se Europas högsta toppar på nära håll. Tittar man på kartan ser det ut som Treriksröset (redan sett) fast långt söderut (Frankrike-Schweiz-Italien)… Ska bli spännande se Mont Blanc, Matterhorn m.fl. om vi så ska åka ner på sista dieselångor…

1666718218722.png

Just nu ska vi frikampa i Annecy, Frankrikes ”Venedig”, ett mysigt ställe vid en vacker sjö med kristallklart vatten och historiska byggnader? Maten? …det får vi se, här finns mest glassbarer ca 5 st på samma kvadratmeter. Måste vara mycket god glass med hänsyn till alla köer!
1666718793638.jpeg

Många HB-veteraner kör faktiskt ganska inrutat, från hemmet till andra ”hemmet” (inga namn) på kortast möjliga tid, av någon anledning(?). Kan det bero på att dessa åkare redan har sett det mesta och använder husbilen som bekväm övernattnings objekt, eller vad kan detta bero på?. Vi väljer fortfarande ”eller” alternativet så att A till B får vänta ett tag till.

I år har vi tänkt ossatt se Europas högsta toppar på nära håll. Tittar man på kartan ser det ut som Treriksröset (redan sett) fast långt söderut (Frankrike-Schweiz-Italien)… Ska bli spännande se Mont Blanc, Matterhorn m.fl. om vi så ska åka ner på sista dieselångor…

Visa bilaga 17249

Just nu ska vi frikampa i Annecy, Frankrikes ”Venedig”, ett mysigt ställe vid en vacker sjö med kristallklart vatten och historiska byggnader? Maten? …det får vi se, här finns mest glassbarer ca 5 st på samma kvadratmeter. Måste vara mycket god glass med hänsyn till alla köer!
Visa bilaga 17252
Hej. Jag tycker oxå att det är trevligt att åka olika vägar när man är ute och reser efter att ha tillbringat 15 år på Spanska syd kusten på vinter halvåret så tar det längre och längre tid att komma ner för man vill gärna se nya platser varje år.
Mvh Lasse

Jag inser att jag missat en hel del men det beror mycket på vädret, om man åker tidigare på året så blir det ju lättare att stanna till lite. Nu när mörkret och regnet slår till och vintertiden med så vill man bara ner så fort som möjligt. Det är ju lite trygghet att stanna på samma platser och man är lite lat man behöver inte jaga runt efter saker när man hittar själv.
Många människor tycker det är roligt att köra bil men är man ensam har man inte mycket tid att titta på naturen och själv fick jag nog av bilkörning när jag fick köra hela dagarna och det sitter i fortfarande.
Väldigt många stannar ju på en camping som ett andra hem, ska försöka köra runt lite själv men man blir lätt lat och fastnar i ekorrhjulet med fasta punkter men mat och marknader och prat med såna man känner. Det stora problemet är ju mycket att med åldern avtar äventyrslusten hos de flesta och man har som främsta mål att slippa vintern.
Men jag kommer ta med tält liggunderlag och sovsäck utifall? Och ska försöka hitta några varma källor att bada i men allt sånt är väl exploaterat.

Jag håller med Er. Det är unikt tillfälle att kunna se något nytt, något spännande om man avviker från den snabbaste vägen mot målet.
När vi kör söderut brukar vi ta det snabbaste vägen genom Tyskland, om vi inte stannar ett par tre dagar hos vänner. Sedan, i Italien eller Spanien tar vi mindre vägar för att besöka några mindre kända orter. I år på vägen till Spanien har vi ägnat lite tid att se närmare på östra delen av Loire dalen. För länge sedan var vi där med våra Söner och då hade vi bara 4 veckors semester och ville helst tillbringa längre tid vid Medelhavskusten. Då såg man inte mycket av den vackra delen av Frankrike. Nu begränsas vi inte av tid. Så blev det en del sevärdheter: slott, kyrkor, kloster, museer; i Gien, Aubigny-sur-Nere, Le Bussiere, St-Brisson, Sully-sur-Loire, Orleans, Blois, Chambord, Cheverny, Loches, Montresor, osv. Och när man kommer till spanska målet så kan man ta det lugnt och koppla av och njuta av värme och sol...

Ja det står var och en fritt att köra dit lusten tar en 👌🏽. Vi själva tycker inte alls att vi stressat på vägen. Tvärtom tycker vi att vi tagit det lugnt. Har det varit dåligt väder så har vi kört på. Är det bättre Väder så har vi stannat tidigare. Nu mera är våra resor mer en transport mellan två länder och några större utsvävningar blir det inte OM vi inte är intresserade av det.
Just nu står vi vid Spätzle Fritz som vi läst så mycket om...Det känns lite som att se filmen när man läst en bra bok. Höga förväntningar, som inte riiiiiiktigt motsvarades.

Har ju stannat till där två gånger men inte mycket att skriva hem om bara ett ganska tråkigt ställe att stå över natten på och maten går att äta men någon lyxkrog är det inte. Personalen lämnar en del övrigt att önska.
Nu är det bara 30mil kvar till hemmet i altea.

Ja det står var och en fritt att köra dit lusten tar en 👌🏽. Vi själva tycker inte alls att vi stressat på vägen. Tvärtom tycker vi att vi tagit det lugnt. Har det varit dåligt väder så har vi kört på. Är det bättre Väder så har vi stannat tidigare. Nu mera är våra resor mer en transport mellan två länder och några större utsvävningar blir det inte OM vi inte är intresserade av det.
Just nu står vi vid Spätzle Fritz som vi läst så mycket om...Det känns lite som att se filmen när man läst en bra bok. Höga förväntningar, som inte riiiiiiktigt motsvarades.
Vad roligt att läsa en kommentar från Dynér’s ”bättre” halva, skoj! Du har så rätt Carola, ”det står var o en fritt”, vilket är det fina med husbilsåkande. Det finns inga rätt och fel…
Spätzle Fritz har vi inte hört talas om, verkar vara klassisk restaurang enligt bilderna (jag kan inte Spanska). Vi brukar stanna och övernatta (gratis) i Tyskland utanför en klassisk restaurang med berömda snitslar, men är lite besvikna. Allt är friterat och med dricka rätt dyrt, tyvärr, men det jag saknar mest är den klassiska surkål med fläsklägg. Den rätten åt jag när jag jobbade i Sthlm, men än s länge har jag inte kunnat finna den i Tyskland.
Hur som helst, ha en fortsatt bra resa så hörs vi i Altea :cool::love:

Visa bilaga 17249

Visa bilaga 17252
Det skulle var intressant att höra lite om er tur i högalperna, vi planerade denna väg i September men valde sedan Napoleon rutten,tänkte åka hela vägen till Menton vid Medelhavet.

Vi startar rutten snart, ska bara smälta frukosten och självklart avrapporterar vi intressanta händelsen Olof G. Vi planerar inte att köra hela sträckan, ska fortsätta mot Napoleon rutten var det tänkt, men allt beror på vädret. Vi har varit i Norge mitt i sommaren då det snöade…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen