• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Notis Fortkörningsböter i Europa: Så dyrt är det att köra för fort!

Avskräckande effekt av höga böter kan bli minimala om man tillhör vissa grupper t.ex. rika...
I bästa av alla världar skulle alla bilar vara försedda med "svarta lådor" som skulle kunna rapportera till oberoende och objektiva "analysatorer". Där digitalt bearbetning av inkommande data skulle resultera i automatiska (enligt lag fastställda) straff (ekonomiska + ev. ytterligare påföljder)....

Avskräckande effekt av höga böter kan bli minimala om man tillhör vissa grupper t.ex. rika...
I bästa av alla världar skulle alla bilar vara försedda med "svarta lådor" som skulle kunna rapportera till oberoende och objektiva "analysatorer". Där digitalt bearbetning av inkommande data skulle resultera i automatiska (enligt lag fastställda) straff (ekonomiska + ev. ytterligare påföljder)....
Idag med den elektronik som finns i nya bilar är det märkligt att inte
automatisk fartanpasssning finns monterad och aktiverad.
Lika märkligt att färdskrivare inte finns som standard som registrerar Hastighet, registrerar
gaspådrag, inbromsningar och växlingar lika som användning av blinkers, handhållen mobil mm.
Skulle kunna ge många bra uppgifter, skulle detta vara satt ur funktion tas bilen i beslag
och skrotas skoningslöst som man ser TV sker i Britannien under vissa premisser.
Data kunde sparas exempelvis 48 timmar och sedan raderas.

Idag med den elektronik som finns i nya bilar är det märkligt att inte
automatisk fartanpasssning finns monterad och aktiverad.
Lika märkligt att färdskrivare inte finns som standard som registrerar Hastighet, registrerar
gaspådrag, inbromsningar och växlingar lika som användning av blinkers, handhållen mobil mm.
Skulle kunna ge många bra uppgifter, skulle detta vara satt ur funktion tas bilen i beslag
och skrotas skoningslöst som man ser TV sker i Britannien under vissa premisser.
Data kunde sparas exempelvis 48 timmar och sedan raderas.
Det kanske kommer att bli att Storbritannien ska visa oss vägen...
Kanske om Jeremy Clarkson ska få chans att styra. Han just nu engagerar sig i engelska farmers protester mot nya skatt (inheritance tax)!

Automatisk fartsbegrensning er allerede lovpålagt for nye biler i Singapore. Mange biler produseres med muligheten, og for enkelte kan en selv slå det på. I veldig mange land er det påbudt med automatisk varsling om en kjører for fort. MEN det har også vært endel ulykker hvor bilen bremst grunnet skilt på sidevei. Har selv varsling i en Maxus som leser skilt, og et sted i nærheten leser den ofte skiltet på en parallell vei og varsler om 50 og vi kjører på en hovedvei med 60 grense. På en annen strekning hvor det er 110 kmh fartsgrense ser bilen et skilt på avgjøringen om 40 kmh. Iveco Daily hadde og varsling via GPS og kart så lenge SD kortet med kartverket fungerte - og jeg kjøper ikke nytt til en pris langt over hva en Android unit koster.

Automatisk fartsbegrensning er allerede lovpålagt for nye biler i Singapore. Mange biler produseres med muligheten, og for enkelte kan en selv slå det på. I veldig mange land er det påbudt med automatisk varsling om en kjører for fort. MEN det har også vært endel ulykker hvor bilen bremst grunnet skilt på sidevei. Har selv varsling i en Maxus som leser skilt, og et sted i nærheten leser den ofte skiltet på en parallell vei og varsler om 50 og vi kjører på en hovedvei med 60 grense. På en annen strekning hvor det er 110 kmh fartsgrense ser bilen et skilt på avgjøringen om 40 kmh. Iveco Daily hadde og varsling via GPS og kart så lenge SD kortet med kartverket fungerte - og jeg kjøper ikke nytt til en pris langt over hva en Android unit koster.
Ja parallella vägar, där måste signalen förfinas med olika signaler för olika vägnummer & gatunamn.

Jag har blivit fotograferad minst 2 ggr i Tyskland med husbil, deras kameror ser ju ut som soptunnor så det är ju inte lätt att hinna sänka farten.
I Sverige kommer det i alla fall en skylt som visar att strax kommer det en kamera så man hinner reagera.
.I somras passerade jag en lite poliskontrollplats med husbilen, polisen gjorde bara tecknet att jag skulle sänka farten då det var fullt i parkeringsfickan, sänkte farten och såg oskyldig ut gjorde man ju givetvis.;)
.
Civilsnutarnas bilar är inte lätta att hålla koll på längre i Sverige, dom har inte bara Volvo och Passat längre, dom har stora suvbilar och stora skåpbilar, med reklam på. Förr var det enkelt att se civilsnutarna då dom hade dubbla antenner och tonade rutor och det var bara SAAB och VOLVO.
.
.Nästa lördag ska jag gå på polisexamens firande, ska lämna över en lapp med alla registreringsnummer på mina bilar i presenten så hon tittar åt ett annat håll när jag kör om henne.o_O

Kollegans svärmor satte böter på bilen när kollegan och jag jobbade centralt i sthlm, hon visste inte att det var vi som körde den bilen.:ROFLMAO:

Jag har lite svårt att förstå varför man kör över laglig hastighet med en husbil, speciellt då bromsar, manöverförmåga m.m. är så mycket sämre jämfört med en vanlig personbil. När jag åker husbil så följer jag den tunga trafikrytmen, och spar på köpet en halv liter diesel per mil.
Undviker gärna motorväg ifall det går, finns inte mycket att se eller uppleva längs dem.
Att stressa i husbil kan inte va nyttigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen