• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fordonsgas vs Motorgas

Hemmafix kan kosta liv - Rätt använd är gasol ett säkert och miljövänligt bränsle.
Felhantering kan dock innebära livsfara. Ännu större blir riskerna om du sammanblandar gasol med andra gasformiga bränslen.

Läs mer genom denna länk , hos Husvagn och Camping.
 

Bilagor

  • gas_puff-1024x576.jpg
    gas_puff-1024x576.jpg
    162,2 KB · Visningar: 34
Explosionen i Stockholm tog ett liv och en person miste ett ben och en arm...
Fyllde troligen Fordonsgas i en bil avsedd för Biogasdrift. med en adapter.
Skärmavbild 2024-10-23 kl. 09.39.18.png
 
Explosionen i Stockholm tog ett liv och en person miste ett ben och en arm...
Fyllde troligen Fordonsgas i en bil avsedd för Biogasdrift. med en adapter.
Ännu en sammanblandning av benämningar av gaser – dock inte lika ödesdiger som det som artikeln handlar om. Fordonsgas är ett drivmedel som består av biogas, naturgas eller kombinationer av de båda. (Källa: https://www.energigas.se/fakta-om-gas/fordonsgas-och-gasbilar/vad-ar-fordonsgas/).

Beträffande orsaken i det aktuella fallet, står det så här i artikeln som det länkas till: Den senaste skedde den 25 juni 2022 när ett franskt par i 60-årsåldern försökte fylla fordonsgas i gasoltanken i sin husbil på en station i Älvsjö i Stockholms södra delar. Kvinnan omkom vid olyckan medan mannen förlorade höger arm och vänster ben.

Pålle
 
Senast ändrad:
Prinsipiellt burde fordonsgas merkes som CNG og slik at det er tydligere at det ikke er LPG eller LNG (dette siste brukes ikke i fordon).
 
Det var just det som skedde i den senaste olyckan,och som väl var det som föranledde artikeln.

Pålle
Exakt, det vars därför jag påpekade att det inte går att tanka fel av misstag, i fallet ovan har mannen kontruerat en egen fulkoppling för att lyckas med detta.
Jag vet att det är många som är rädda för att tanka LPG , men använder man dom standarkopplingar som ingår till tankflaskor går det inte att tanka fel.
 
Exakt, det vars därför jag påpekade att det inte går att tanka fel av misstag, i fallet ovan har mannen kontruerat en egen fulkoppling för att lyckas med detta.
Jag vet att det är många som är rädda för att tanka LPG , men använder man dom standarkopplingar som ingår till tankflaskor går det inte att tanka fel.


Är det samma sorts koppling i hela Europa för att tanka LPG ?
 
De skall ju inte bara passa mot tankställets munstycke, de skall passa mot bilens anslutning också. Kanske en synvilla, men det ser ut att vara väldigt liten gänga på adaptrarna (M10?) i din länk, Pålle? Isåfall skulle de inte passa till anslutningen på min bil
 
Tack Pålle & Mats.
Då skulle jag inte våga tanka LPG, tycker det är tillräckligt läskigt att bara hitta rätt dieselpump.
 
Tack Pålle & Mats.
Då skulle jag inte våga tanka LPG, tycker det är tillräckligt läskigt att bara hitta rätt dieselpump.
Detta är inte svårt eller farligt, det finns 4 adaptrar för tankning att välja på, men jag har använt endast 2 av dessa dom senaste åren, dom andra euro och bajonett är inte lika vanliga.
Du kan inte tanka fel om du använder dessa.
 
Det är som sagt ganska enkelt. I anslutningen/intaget på min bil sitter en koppling av typen bajonett fast monterad så i Norge, Holland och några till passar tankmunstycket direkt. Anslutningen är invändigt gängad i ytteränden och där gängar jag fast ACME innan tankning i Tyskland m.fl., Dish i Sverige m.f.l., osv.


1000000438.png
 
Senast ändrad:
OK, jag trodde du syftade på något annat.

Man undrar ju om det överhuvudtaget finns användning för en sådan adapter i någon annan vettig situation. Har den byggts bara för användas på det sätt som skedde här tyder det på en tragisk brist på kunskap.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen