Nu har Folksam presenterat goda råd när det gäller vinterdäck: https://www.folksam.se/forsakringar...t_Loj_Nyhetsbrev_Folksam202307&utm_source=acs
Pålle
Pålle
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Vilka däck använder du?Imorgon så skruvar jag på mina europeiska vinterdäck på personbilen. Det blir tredje säsongen med dessa däck och hittills ca 2000mil.Har svårt att se någon anledning till att inte rekommendera detta till alla som kör runt i södra sverige. Bor själv norr om Växjö på gränsen till sydsvenska höglandet och här är det nästan aldrig is på vägarna utom på de 3 km som jag har till större väg. Men det fungerar bra det med och är ingen större skillnad mot de dubbdäck jag hade tidigare. Visserligen har jag annan bil nu, Audi Q4 vs. Audi A4 men bakhjulsdriven Q4 tar sig fram bättre än framhjulsdriven A4 i snö trots europeiska däck.
Fördelen med europeiska vinterdäck är ju att de fungerar bättre när det är torrt samt blött och lika bra när det gäller snö. Dvs. väglag som det är 95% av vintern.
Här är en väldigt intressant film om hur de olika däcktyperna, sommar, åretrunt, europeiska friktionsdäck samt nordiska presterar i olika temperaturer. Mycket bra info som förvånade mig
Absolut! Pausa och verkligen kolla hur de olika däcktyperna fungerar i olika temperaturer. Ett riktigt bra klipp enligt mig, det är det enda jag hittat genom åren då jag personligen grottat ner mig i ämnet däck.Intressant.
Tittar man för snabbt på diagrammen kan man dock få uppfattningen att skillnaderna är större än vad de faktiskt är. Eftersom de inte ritats hela vägen från nollan "överdrivs" skillnaderna, så det gäller att kolla siffrorna.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons