• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Flytta och montera tungt batteri

Raasken

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ljungby
Bilfabrikat
Alla
Tunga batterier och slitna ryggar är ingen lyckad kombo.
Installationsplatsen, batterilådan, är ofta inte särskilt ergonomiskt utvald heller.
Men men, då får man allt lov att bli både kreativ och klurig, då löser det sig.
Low Tech-lösningar är att föredra, av flera skäl.
Jag menar, en liten trappstege och en bit plywood, eller motsvarande,
kan nog de flesta rekvirera fram.

Bodel-Batt_1.jpg

En ramp med lagom lutning mot batterilådan, smidigt!
Lutningen grov-justeras via val av trappsteg.
Lutningen fin-justeras via en eller ett par klotsar, vid behov.
Placera, på lämligt sätt, batteriet på rampen.
Baxa, kana in batteriet till sin rätta position.
Spänn fast batteriet, och gläds åt att du var förutseende nog att lägga tillrätta
både Plus- och Minus-kabel innan batteriet stod i vägen, framför :)
Inget märkvärdigt, men nog så behändigt för den som behöver
avlastning från tunga och ergonomiskt vidriga lyft.


Bodel-Batt_2.jpg

Edit: Hoppas det syns på belastningen, i vertikal-led,
att batteriet är riktigt full-laddat! :)
 
Senast ändrad:
På våran bil satt det ett 250 Ah batteri som jag bytte mot 2 Lithium, batteri lådan sitter innanför trappen i dubbelgolvet så man måste krypa in och sedan på vänster sida under trappen, inte så kul då det vägde typ 60kg men med en snäll granne så gick det med och sparade nästan 40kg i vikt. :cool:
 
Det jag som elektroniker funderar på är ju hur generatorn klarar laddningen, lite klenare kablar och att hålla batterierna laddade är ju viktigt eftersom tomma life kan ge upphov till kortsslutningströmmar. Viktigt att kontrollera remspänningar regelbundet. Blybatterier kan ju inte ta upp så höga laddningar.
 
Mesteparten av ladetiden skjer i den flate delen av ladekurven mellom 20% og 80% SOC - motstanden i kablingen gir et spenningsfall som begrenser ladestrømmen. Men skal en være ekstra sikker så bruk en DC-DC lader som begrenser ladestrømmen i hele perioden opp til det nivå hvor kabelmotstand og generators ladespenning ville blitt en sterkere reduksjon enn maksstrøm fra DC-DC laderen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen