• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fler som behövt byta fläktmotor i Truma Combi 6E?

MaJe

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Norrhult
Kring trettonhelgen skulle vi åka med husbilen (årsmodell 2018) men fick avbryta resan och åka hem efter att ha fått upp felkod E25H. Efter lite hjälp per telefon från en servicefirma som hade öppet (Truma/Alde i Färlöv hade jul-stängt) listade jag ut att det troligen var 12V-motorn till värmefläkten som gett upp. Fick igång den med hjälp av några välriktade smällar med handflatan på Trumans högersida enl. serviceteknikerns tips (kolen kan fastna/kärva) men den lät som ett tröskverk och stannade sedan igen efter några minuter.

I förra veckan fick vi fläktmotorn utbytt och de skickade mig en bild på hur den gamla såg ut:
motor.png
Någon som kan förklara vad som hänt? Kan kolen svarva ner rotorn på detta sättet?

Jag trodde kvaliteten på en sådan kritisk komponent var bättre och skulle hålla mer än 4 år.
Den har i och för sig gått periodvis under två vintrar (totalt någon månad) för att hålla husbilen frostfri mellan resorna men verkligen inte använts som om vi skulle bott i bilen, större delen av vintrarna har husbilen kallställts...
Med tanke på hur komplicerat det är att byta den borde den väl vara en induktionsmotor eller likande istället för en med kol som slits?

Är det fler som behövt byta fläktmotor redan efter 4 år?

I vår Adria sitter pannan lätt tillgänglig under en soffa men ändå behövde verkstaden 5 tim för att koppla bort gasol och el, lyfta ut hela pannan för att sedan byta fläktmotorn och återmontera - verkar inte lätt att göra själv på resa även om man skulle skaffa en reservmotor att ha med ?

Truma.JPG
 
Skulle vilja påstå att det är kolen som har varit av alldeles för hård kvalité för så ska inte en kollektor se ut även när kolborstarna har blivit utslitna.
Det kan även vara en kombination av för hög ström genom borstarna tillsammans med för hård borste. Omgivningstemperatur kan även de påverka
Nackdelen med mjukare kolborstar är snabbare slitage av dessa men även ökad förorening med koldamm överallt. Med tanke på hur ren rotorn ser ut så kan jag bara tänka mig för hårda kolborstar.

Vad jag sett av Trumas elmotorer till fläktar så är de att betrakta som engångsartiklar då de inte är öppningsbara på normalt sätt. Det är inte tänkt att man ska byta kol i dem så man har troligen valt kolborstar som ska hålla produktens förväntade livstid. Men här har det blivit fel med valet.
 
Väldigt dåligt av Truma att ha en sån gammal teknik, det ska naturligtvis sitta en borstlös trefasmotor där. En sån går ju mycket lätt att styra varvtalet på och är ganska outslitlig. Kostnaden för en sån motor och drivelektronik är inte särskilt stor skulle gissa samma ungefär som trumas motor tror jag hittade en sån på ebay för 450kr men jag tror truma vill ha en dryg tusenlapp. Verkar inte finnas någon teknikutveckling alls och det kommer förmodligen sluta med att det går dåligt för Truma och andra Märken kommer in istället.
Motorn ser likadan ut som den som sitter i fläkten på min Trumavärmare sen -89. Det vill säga 33år sedan.
Om motorn blir överbelastad så kan man få en ljusbåge mellan kollektorn och kolen och då blir inte motorn så gammal. Sitter det en centrifugalfläkt så fastnar det en massa damm på bladen och då blåser det väldigt lite luft blir en massa motstånd att bara vispa runt luften, borde sitta ett dammfilter någonstans det gör det inte på min värmare. Tysk kvalite nej gammal omodern teknik ja.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen