• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kylskåp Fläkt i kylskåpet

PeterK

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Köping
Läste på ett engelskt forum om ett tips att ha en fläkt inne i kylskåpet.
Tipset gällde en liten batteridriven fläkt från Amazon som kunde laddas,/köras via usb . Flera inlägg menade att det blev bättre kyla med en fläkt i kylskåpet.

Någon här som testat detta?
 
Senast ändrad:
Delvis, har et kyl på kjøket med luftsirkulering, fungerer utmerket. Om en kan få samme effekten ut av en liten batterifläkt i et lite kyl er mer tvilsomt. Hadde i Norge et skåp på 1300 liter - også det med fläkt. Om en ser på innredningen i en husbilskyl så er det ofte tette hyller som stopper sirkulasjonen.
 
Läste på ett engelskt forum om ett tips att ha en fläkt inne i kylskåpet.
Tipset gällde en liten batteridriven fläkt från Amazon som kunde laddas,/köras via usb . Flera inlägg menade att det blev bättre kyla med en fläkt i kylskåpet.

Någon här som testat detta?
Jag läste detta för ett par år sedan, men tyvärr glömt vart jag läste det.
Men enligt artikeln så blev det jämnare och bättre temp i skåpet... Lägg en termometer när kylflänsarna och läs av, läg den sen i ett dörrfack och läs av.... Det kan då skilja på över 10° 😱
Med fläkt inne i kylen försvann different.
Alltså du fick en jämn temp i kylen... 🤗👍
 
Om intern kylskåpsfläkt (i motsats till den som sitter bakomkyl/frysen bakom gallren) gör nytta tror jag beror på två huvudsaker.
-Viktigast, hur är kylen packad.
Knökat med varor stoppar både den naturliga konvektionen och luftflödet från en fläkt.

-Om man som i mitt kylskåp har kylflänsarna i toppen av kylskåpet, fungerar konvektionen (i mitt kylskåp i alla fall) perfekt utan fläkt.


1655644676968.png
 
Om intern kylskåpsfläkt (i motsats till den som sitter bakomkyl/frysen bakom gallren) gör nytta tror jag beror på två huvudsaker.
-Viktigast, hur är kylen packad.
Knökat med varor stoppar både den naturliga konvektionen och luftflödet från en fläkt.

-Om man som i mitt kylskåp har kylflänsarna i toppen av kylskåpet, fungerar konvektionen (i mitt kylskåp i alla fall) perfekt utan fläkt.


Visa bilaga 10172
Har du kontrollerat hur stor temp skillnad du har med matvaror på alla hyllor och i dörren...
Lägg tempen på mitthyllan längs bak... Och läs av...
Lägg sen den i mitten facket i dörren... Och läs av...
Jag fick en mindre chock när jag såg skillnaden....
Jag hade ett Dometic RM7651 skåp, frys uppe och kyl ner... Totalhöjd på skåpet var 1245 mm.

Idag har jag en kompressor kyl/frys (samma höjd) ... Än så länge ser jag bara fördelar med kompressor skåp.... Men jag har ju bara kört det i ca 10 dagar...
Ända problem var att hitta rätt inställning för termostaten... Ett tag hade yougerten frysit i kylen 😱😂
 
Senast ändrad:
Här är kylens kurvor.... Vid markeringen tog jag ut allt för frukosten.. Tittar vi på kurvan så ökade inte tempen så det är synbart....stapeln blev inte högra än de andra staplar 🤗
I min gamla absorption kyl så hade tempen ökat.
 

Bilagor

  • Screenshot_20220619_162742_com.beyondtel.sensorblue.jpg
    Screenshot_20220619_162742_com.beyondtel.sensorblue.jpg
    168,5 KB · Visningar: 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen