• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

First Camp

Tordan

Välkänd medlem
Medlem
Hade turen på min sida och var en av de lyckliga vinnarna till First Camp´s husbilspass som lottades ut för ett tag sedan.
Tänkte, att jag ville delge er läsare mina tankar och reflektioner över hur jag upplevde mötet med den här stora campingkedjan.
Har ju läst bittra kommentarer på olika forum om framförallt deras dynamiska prissättning, dvs att efterfrågan styr priset...
Ungefär som när man ska boka en flyg- eller tågresa och upptäcker att resan blir dyrare för varje gång man råkar titta på nåt spännande.

Begreppet husbilspass / rabatt hade jag egentligen ingen aning om, för jag har varit lite smått motståndare till att belägra en camping.
Tycker, att ställplatser i jämförelse är så mycket enklare på många vis och passar oss förträffligt för en enkel övernattning.
Så med en viss skepsis gav jag mig nu i kast med att registrera min vinst och mig själv som medlem på First Camp.

Möttes ute i cyberrymden på nätet av välvillig och trevlig personal, som guidade mig rätt, för att få funktionerna till husbilspasset att fungera.
Man utlovas ett fast pris på 250 kr / natt om man har husbilspasset och ytterligare lite förmåner vad det gäller att enbart nyttja tömning på deras anläggningar.
Det betyder, att man kan i princip kan tömma gråvattnet för 30 kr, om jag fattat rätt.
Jämför det med "ställplatsen", som begär 100 kr enbart för denna service...!

För drygt 40 år sedan var jag med husvagn till Strömstad... det är ungefär det enda minnet jag har kvar av den resan. ;)
Hur campingen såg ut är höljt i dimma, men jädrans vilka goa färska räkor man kunde inhandla direkt från någon fiskare vid hamnen.
Därför tänkte jag återuppleva detta minne från västkust-pärlan och gav mig i kast med att påbörja bokningen på First Camp´s hemsida.

Med husbilspass får man gå in via en särskild portal vid bokningen och man får välja plats efter eget tycke utan särskild avgift.
Lite som på flyget, men där tillkommer oftast lite extra avgift för dylika utsvävningar... så ett lite (+) för First Camp så här långt.
Sen upptäckte jag, att det var jädrans fullbokat långt framåt i tiden på många av de troligtvis trevliga platserna...

Utforskade bokningssystemet från portalen utan husbilspass och kom underfund med, att nu fanns det lite fler platser tillgängliga,
men fortfarande väldigt sporadiskt utspridda här och där. Särskilt i området där jag hade räknat ut, att jag helst ville boka min hemvist.
Upptäcker då ett annat "erbjudande" från First Camp, boka tre nätter och betala endast för två under en viss begränsad period.
Tittar i almanackan och reserverar en av väldigt få tillgängliga platser på "hyllan", dvs längst uppe på berget.
Detta till ett rabatterat pris av endast 225 kr / natt inkl el, när jag bokar in mig för tre dygn.

Fantastiskt det här med dynamisk prissättning just den här gången, när man kunde utnyttja rabatten till sin egen fördel.
Det blev ju t.o.m billigare än att stå på en t.ex grusad ställplats i någon utpost någonstans och utan varken trivsel eller service.
Så där får First Camp ytterligare (+) i kanten.

Camping-världens omständiga incheckning, som förr var både en tidsödande och tråkig upplevelse, visar sig vara ett minne blott.
Här stegar man in på receptionen och uppger sitt namn, får ett kuvert med allt jag behöver för vistelsen på campingen och
allt är avklarat på någon minut. Service-korten stoppar man i en brevlåda på vägen ut, när man åker därifrån. (+) :)

Sammantaget tycker jag, att First Camp oförtjänt har fått lite för mycket negativa omdömen på våra husbilsforum.
Jag har iallafall reviderat mina tankar om den här campingkedjan, som jag kanske ur rent ideologiska aspekter har dissat tidigare.
Så illa är faktiskt inte First Camp och man har faktiskt utvecklat campingen i Strömstad till något utöver det vanliga, enligt min mening.

Själv hade jag turen att få en plats högst uppe på bergknallen, där det i princip hela tiden är fullbokat varje dag.
Det är heller inte undra på, för här bjuds man på ett fantastiskt läge med en vidunderlig utsikt över Strömstad.
Terrasserade asfalterade platser med intilliggande trädäck och vissa med vindskydd och tomterna ligger smakfullt utspridda
utan att man upplever någon trängsel, trots att det var fullbelagt varje dag på den här nivån.
Camping i stort består ju av terrasserade tomter mot bergssidan (som faktiskt heter Oljeberget) och inbjuder till en
trevlig atmosfär att vistas i och promenera omkring frampå kvällskvisten.

Dom här dagarna bestod beläggningen till c:a 85% av husbilar och väldigt många, för att inte säga övervägande delen
av gästrena kom från grannlandet i norr. Kempetrevligt folk, som tillbringade de kyliga kvällarna till samkväm utanför sina
husbilar och glatt morsade på folk som strosade runt med sina hundar.

Ja, vi hade faktiskt en trevlig vistelse där i Strömstad och jag har full förståelse för, att First Camp bedriver sin verksamhet
under begreppet dynamisk prissättning. På den här campingen har man inga svårigheter att fylla området en bra bit in i oktober.
Har norrmännen råd att betala lite extra för att njuta av den fantastiska utsikten över Strömstad högt uppe på första parkett,
så kan jag också unna mig det någon gång nästa år. Färska räkor och varmrökt lax med hjortronsås gör inte upplevelsen sämre.
Jag har redan sett ut några favoritplatser att boka till nästa gång... ;)

IMG_0156.jpeg IMG_0184.jpeg IMG_0230.jpeg
IMG_0154.jpeg IMG_0157.jpeg

IMG_0135.jpeg

Måhända gjorde ditt husbilspass att du kunde undvika några av de negativa aspekterna andra klagat på? Som exempelvis otyget att behöva betala extra om man själv vill välja sin plats på campingkartan vid bokning på webben, vilket jag "erbjöds" men avstod inför årets besök på en av deras campingar. Det otyget är de i och för sig tyvärr inte ensamma om. Skall man står där en hel vecka är väl merkostnaden för att välja plats inte så stor del av totalkostnaden, men för bara en natt skulle det varit en löjligt stor ökning av priset.

Mats, bara för att det inte ska bli någon missförståelse, så bokade och valde jag en ledig plats på campingkartan i egenskap
av registrerad medlem och inget annat. Val av plats kostade inget extra för mig och jag använde mig inte av husbilspasset,
eftersom jag fick en klart bättre rabatterad vistelse genom att boka platsen via den ordinarie portalen.

Hur avgiften beräknas för att "välja själv" har jag ingen uppfattning om, men i mitt fall och om jag vill ha en särskild plats
och boka den framledes, så får jag kanske vara beredd att betala för den möjligheten.

Det brukar väl inte vara så vanligt på campingplatser att man överhuvudtaget får den frågan, att välja själv?
Min ringa erfarenhet säger mig, att campingvärdarna älskar att klumpa ihop så många som möjligt på en och samma fläck,
även om det finns gott om lediga tomter på övriga utrymmen.

Det är möjligt att de har olika upplägg på olika campingar, alternativt olika tider på säsongen. I mitt fall gällde det en natt på en camping i Dalarna i augusti, och för denna natt skulle ”välj plats själv” höjt priset med mer än 100 kr. Så jag bokade inte i förväg överhuvudtaget utan körde dit och kunde välja plats i receptionen istället. Platsens pris var 260kr. Det fanns massor av lediga platser, visade det sig.

Ja, dynamiken ligger väl just i att priserna är föränderliga beroende på säsong, efterfrågan
och kanske också helt andra parametrar som vi som kunder inte känner till...
Procentuellt blev det ju en stor skillnad i just ditt fall, även om det var rätt hyfsat pris ändå
i jämförelse med prisbilden på andra orter. Men det är klart, att påslaget var ju kanske lite svårsmält.

Fick du ingen återkoppling från First Camp, där du i efterhand kunde lämna dina synpunkter?
Jag fick besvara en enkät om min upplevelse redan efter några dagar, men eftersom min vistelse
gick i dur, så hade jag dessvärre (?) bara positiva omdömen att förmedla. :giggle:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen