• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Filosofiskt funderande på söndagseftermiddagen

C41F63DE-FE9C-4E95-894D-B53A6FCCD31A.jpeg

Vi skall visa att vi är en närande besökare.

Redan i vår vision har vi fastslagit att iHusbil skall verka för att ge oss en ny image ute i samhället, att genom vederhäftig information om vårt fritidsintresse och genom handling visa att vi inte är en tärande utan närande besökare.

Traditionellt görs det med siffror, i vårt fall hur mycket vi spenderar per person och dag, brukar vara redovisningsformen som man inom besöksnäringen och kommunerna värderar de olika besöksgrupperna..

Men i framtiden tror jag att det kommer att vägas in flera parametrar.

De senaste åren har vi lite till mans blivit mera miljömedvetna och jag tror den två år långa pandemin också fått många av oss att tänka nytt, tänka annorlunda. Något som även påverkar vårt sätt att resa på ett mera hållbart sätt..

Det finns en ökad medvetenhet om vilken påverkan vårt resande har hos oss själva, men även ute i samhället. Såg en trendrapport för något år sedan där ett påstående som jag läste har etsat sig in i mitt minne och som jag tror kommer att bli reellt inom en snar framtid för många av oss.

Påståendet var att vi går från att ”resa till något” till att ”vara en del av något”, att vi medvetet söker resmål där vi är en del av en intressegrupp, ett evenemang som intresserar mig.

Tror att en del av oss inom en snar framtid ibland kommer att söka oss till platser där vi aktivt kan vara med och göra konkret skillnad. Eftersom vi är medvetna om vår egen påverkan vill vi kanske bidra något för orten och samtidigt planetens väl. Kan t.ex. vara olika lokala välgörenhetsprojekt tillsammans med ortsbefolkningen.

Du har väl hört talas om ”plogging” och ”pladdling”?

Idag är det här ingen stor sak, men jag tror att det är en trend som kommer att öka och jag är därför glad att se iHusbil i sin programförklaring och i den diskuterade CoC, redan finns där mellan raderna.

iHusbil känns modernt och framsynt.

Tommy

- Ploggning (eller plogging, att plogga) är en motionsform där man kombinerar joggning med skräpplockning.[1] Termen är ett teleskopordav plocka och joggning.[2] I träningssyfte innehåller ploggning varierande kroppsrörelser, då det innehåller böjande, sätta sig på huk och sträckande, samt huvudaktiviteten springa.[3][4][5]
Källa: Wikipedia
Plogning startades i Sverige, men finns nu runtom världen, bl.a. i Spanien och behållit det svenska
namnet ”ploggning”.

- Pladdling innebär att man får låna en kajak gratis, mot att man samtidigt plockar skräp ur vattnet för att bidra till renare sjöar och hav.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen