• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Fiats fantastiska skruv till luftfilterburken

Henrik och Ingela

Medlem
Medlem
Ort
Vedum
20230413_183826.jpgNågon som har hittat en bra ersättning till fiats original skruv till luftfilterburken. Gärna i rostfritt och med torx eller sexkantskalle.
Har redan varit på Ahlsell, Biltema, Jula och Byggmax men inte hittat något som jag gillade.
Mvh
 
Gissar att den här fungerar, en av mina favoriter hos Biltema. Finns även motsvarande med tätning.

 
20230413_205719.jpgTack för svaren. Jag tänkte att någon mer än mig har råkat ut för att skruvskallen var rostig och blev rund när man försöker skruva loss. Jag fick borra bort skruvskallen för att få av locket på luftburken, sen fick jag tag med en svetstång men skruven satt ordentligt fast i plasten, men jag vann till slut.
Lite konstig gänga på skruven, en låg en hög. Bilen har gått 3000 mil, är 5 år och filtret i burken var original så den skruven överlevde inte första filterbytet!
 
Visa bilaga 23950Tack för svaren. Jag tänkte att någon mer än mig har råkat ut för att skruvskallen var rostig och blev rund när man försöker skruva loss. Jag fick borra bort skruvskallen för att få av locket på luftburken, sen fick jag tag med en svetstång men skruven satt ordentligt fast i plasten, men jag vann till slut.
Lite konstig gänga på skruven, en låg en hög. Bilen har gått 3000 mil, är 5 år och filtret i burken var original så den skruven överlevde inte första filterbytet!
Jag har också tänkt hitta bättre skruvar men inte kommit mig för ännu. Berätta gärna typ och dimension när du hittat ersättningsskruvar.

(Skruvarna som håller ”plastbaljan” i förarhyttens insteg borde också vara av bättre kvalitet, fukt från blöta skor gör att de rostar. )
 
Jag fick lös alla mina fyra med en viss möda, sedan tog jag bågfilen och sågade ett spår rakt över för en vanlig skruvmejsel , innan återmontering fettade jag in "gängorna" rikligt, sedan dess har det fungerat , men håller med vilken skitskruv vid blöt väderlek står det vatten i PHfästet gjort för att rosta . Frågade på en Fiatverkstad men dom kunde inte få fram originalskruvar.
 
Er det skruen direkte gjenget i plasten? Gjengestigningen og doble gjenger tyder på det. En 5 mm treskruv kan være en brukbar erstatning. Et annet alternativ er å bytte de ut med rustfrie skruer og gjengepartier som smeltes ned i de gamle hullene - løsning når gjengene forsvinner i plasten. Messing gjengehylser for innsmeltning finnes i mange dimensjoner, 4 mm vil passe i hullet etter disse skruene. En loddekolv varmet til 150 til 200 grader og moderat press gir godt feste. Kombinasjonen messing og rustfritt skulle fjerne de fleste problemer.
 
Visa bilaga 24035Så här ser skruven ut som satt fast i plasten. Har idag bytt bränslefilter och det gick snabbare än att få loss luftfiltret. Ska gå in och leta skruv på optimera på måndag.
Otroligt rostig skruv på en 5 år gammal bil?? Verkar ha badat i fukt... Har själv en 12 år gammal bil, och visst är det lite rost på skallarna, men annars så fungerar de hyggligt bra. Skruvar loss dom varje vår, för att kolla att inga möss har ramlat ner i filterburken.:)
 
Jag använde skruvarna i inlägg nr 15.
De funkade bra, får se hur dom ser ut nästa gång det är dax att byta filter.
Tack för alla tips.
Är det nån som hittar den optimala skruven så kan ni lägga in den i tråden.
Rostfri, gänga halvvägs och torx.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen