• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fiats driftsäkerhet

Coral 670 SL

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Gimo
Träffade i Söderhamn en rolig och trevlig engelsman.Vi satt i solen med gott öl och pratade husbilar.Det visade sig att han jobbar som förman i NHS (national healt service) ambulansverkstad i London området,med ansvar för 400 Fiat ambulanser.Han berättade att Fiat är driftsäkraste ambulansen de har.Merparten av bilarna är 2,3L med manuell växellåda och rullar 24/7 med olika förare.Bilarna går hela tiden med maxvikt.Trots intensiva London trafiken brukar det inte vara större problem med bilarna.Bilarna som går i stadstrafik körs 20.000 engelska mil ca.32.000 svenska mil innan de töms på sjukvårdsutrustning och säljs.På landsbyggden rullar de lite längre.Vid frågan vad som är de mest frekventa reservdelar skrattade han och svarade,framkofångare p.g.a alla småkrockar.Så vi kan lita på våra Fiat husbilar.
 
Träffade i Söderhamn en rolig och trevlig engelsman.Vi satt i solen med gott öl och pratade husbilar.Det visade sig att han jobbar som förman i NHS (national healt service) ambulansverkstad i London området,med ansvar för 400 Fiat ambulanser.Han berättade att Fiat är driftsäkraste ambulansen de har.Merparten av bilarna är 2,3L med manuell växellåda och rullar 24/7 med olika förare.Bilarna går hela tiden med maxvikt.Trots intensiva London trafiken brukar det inte vara större problem med bilarna.Bilarna som går i stadstrafik körs 20.000 engelska mil ca.32.000 svenska mil innan de töms på sjukvårdsutrustning och säljs.På landsbyggden rullar de lite längre.Vid frågan vad som är de mest frekventa reservdelar skrattade han och svarade,framkofångare p.g.a alla småkrockar.Så vi kan lita på våra Fiat husbilar.
Skall vara 200,000 engelska mil
 
Jag pratade med en budbilsägare för några år sedan även han höjde Fiat Ducato med 2,3l motorn till skyarna pga driftsäkerheten.
När jag bannade att jag behövde köpa en Fiat till husbil senast (körde Merca innan) inför en kompis som är bilmekaniker sa han bara att jag skulle vara glad att jag blivit av med skräpet (MB) och att Fiatmotorn är mycket mer driftsäker...
 
Träffade i Söderhamn en rolig och trevlig engelsman.Vi satt i solen med gott öl och pratade husbilar.Det visade sig att han jobbar som förman i NHS (national healt service) ambulansverkstad i London området,med ansvar för 400 Fiat ambulanser.Han berättade att Fiat är driftsäkraste ambulansen de har.Merparten av bilarna är 2,3L med manuell växellåda och rullar 24/7 med olika förare.Bilarna går hela tiden med maxvikt.Trots intensiva London trafiken brukar det inte vara större problem med bilarna.Bilarna som går i stadstrafik körs 20.000 engelska mil ca.32.000 svenska mil innan de töms på sjukvårdsutrustning och säljs.På landsbyggden rullar de lite längre.Vid frågan vad som är de mest frekventa reservdelar skrattade han och svarade,framkofångare p.g.a alla småkrockar.Så vi kan lita på våra Fiat husbilar.

Som jämförelse brukar ambulanser på MB Sprinter köras 45-50K mil innan de töms och säljs vidare.
 
Träffade i Söderhamn en rolig och trevlig engelsman.Vi satt i solen med gott öl och pratade husbilar.Det visade sig att han jobbar som förman i NHS (national healt service) ambulansverkstad i London området,med ansvar för 400 Fiat ambulanser.Han berättade att Fiat är driftsäkraste ambulansen de har.Merparten av bilarna är 2,3L med manuell växellåda och rullar 24/7 med olika förare.Bilarna går hela tiden med maxvikt.Trots intensiva London trafiken brukar det inte vara större problem med bilarna.Bilarna som går i stadstrafik körs 20.000 engelska mil ca.32.000 svenska mil innan de töms på sjukvårdsutrustning och säljs.På landsbyggden rullar de lite längre.Vid frågan vad som är de mest frekventa reservdelar skrattade han och svarade,framkofångare p.g.a alla småkrockar.Så vi kan lita på våra Fiat husbilar.
Jo är ju en orsak till att Ducato är Störst i Europa!
Synd att driftsäkerheten störs av den Djävla Robotlådan som lurades på många under 10 år!
 
Som jämförelse brukar ambulanser på MB Sprinter köras 45-50K mil innan de töms och säljs vidare.
Egentligen är det nog ingen större skillnad på motorerna i några bilar.
Fordonsmotorer håller ju som bäst om de körs långa sträckor på få år och servas i tid.
Har flera vänner som köper gamla taxibilar med 60-80 000mil på mätaren för en spotstyver och kör ganska fina bilar billigt.
Och de har sällan problem.
Själv har jag haft/har bilar som passerat både 80 och 90 000mil och de har sällan problem med motor eller växellåda.
 
Egentligen är det nog ingen större skillnad på motorerna i några bilar.
Fordonsmotorer håller ju som bäst om de körs långa sträckor på få år och servas i tid.
Har flera vänner som köper gamla taxibilar med 60-80 000mil på mätaren för en spotstyver och kör ganska fina bilar billigt.
Och de har sällan problem.
Själv har jag haft/har bilar som passerat både 80 och 90 000mil och de har sällan problem med motor eller växellåda.
Att Taxibilar håller beror på att det servas med jämna mellanrum! Bolaget jag jobbade åt efter pensionen hade en SAAB 93 som gick 68 tusen mil, den gick huvudsakligen på traden Gävle-Arlanda-Gävle 135 km enkelväg.
Den gick enbart på E85 då Arlanda kräver ”miljövänligt” bränsle, inga problem att få den att dricka 2.5 l milen låg på 1.8 i genomsnitt!
När den togs ur Arlanda trafiken började den tankas med bensin då drog den i trafik 1.2 liter i genomsnitt
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen