• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fiat eller Ford chassi

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Medlem
Funderar på byte och fått en del positiva vibbar ang. Ford bl.a. 10.000 mil mellan kamremsbyte. Vill gärna höra för och nackdelar mellan de olika chassin.

Har kjørt mange 10.000 mil med Ford, min første bil var en 68" engelsk Transit med 2l V4, men når vi i fjor kjøpte en husbil til (17" brukt plåtis) så kjøpte vi en Fiat med 2,3l og manuell girkasse og Maxi chassi slik att vi fikk de store bremsene, 2100kg foraksel, 2400kg bakaksel.
Jeg vet ikke om du skal kjøpe ny eller brukt bil? Hvem bil som har hvilken feil kan variere med årsmodell.
Ford Transit:
Søk på YouTube: Transit Wet belt failure.
Ford og en del andre bilmerker har dessverre laget en konstruksjon på noen motorer som ikke er bra, for å dempe motorstøy så kjører de register-reimen i oljebad (som ett vanlig registerkjede) med det resultatet att gummitennene på registerreimen faller av og du kan få ett totalt motorhavari.
Peugeot:
søk på YouTube: Gadget John, I know why MY ENGINE BLEW UP
Han har hatt et kamaksel/register havari på en Peugeot 2l ca..... 19.000mil. Jeg er ikke helt enig med alle hans konklusjoner men filmen viser hva som kan skje med disse motorene. Han kjøpte bilen brukt fra ett firma som hadde hatt den som firmabil. Da går de ofte 3.000 mil på oljeskiftet, og da er min mening att oljen da blir veldig tørr på slutten og friksjonen øker slik att kjedet mellom kamakslene strekkes. Jeg er av den formening att det er billigere å bytte olje enn å bytte motor.
Citroen:
Den "gamle" 2,2l kunne ha problemer med oljepumpe og registerkjede fra ca......10.000mil.
NB!! Jeg har IKKE jobbet som mekaniker på noen av disse motorene så det er begrenset hvor mye kunnskap jeg har om dem, dette er bare hva jeg har lest meg til.

Den ny 2l fra Citroen og den nye 2,2l fra Fiat har jeg ingen kunnskap om.

Lykke til med bytte av bil.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen