• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Fiat’s kylarfläkt bullrar

-geva-

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Ingelstad
Jag undrar varför alla Ducato’s fläkt går igång även efter kallstart.
Någon som vet?
Oavsett om motorn är varm eller inte så går den ca 10-15 sekunder, sedan tystnar ungefär lika länga, o.s.v.
Man hör tydligt, utan att se, att en Ducato närmar sig, ingen annan fabrikat låter på det viset.
Borde inte fläkten styras med hjälp av en termostat?
 
Jag undrar varför alla Ducato’s fläkt går igång även efter kallstart.
Någon som vet?
Oavsett om motorn är varm eller inte så går den ca 10-15 sekunder, sedan tystnar ungefär lika länga, o.s.v.
Man hör tydligt, utan att se, att en Ducato närmar sig, ingen annan fabrikat låter på det viset.
Borde inte fläkten styras med hjälp av en termostat?
Jag har undrat över samma sak. Däremot har jag konstaterat att det inte alls gäller alla Fiat Ducato, bl a gäller det inte min som är en 140 hästars tillverkad 2020.
 
Jag undrar varför alla Ducato’s fläkt går igång även efter kallstart.
Någon som vet?
Oavsett om motorn är varm eller inte så går den ca 10-15 sekunder, sedan tystnar ungefär lika länga, o.s.v.
Man hör tydligt, utan att se, att en Ducato närmar sig, ingen annan fabrikat låter på det viset.
Borde inte fläkten styras med hjälp av en termostat?
Det har kanske med klimatanläggningen att göra.
 
Det har kanske med klimatanläggningen att göra.
Med "klimatanläggning" menar du kanske att AC:n (dvs kylningen) är påslagen. Och då ska jag komplettera mitt tidigare inlägg med att jag sällan har AC:n på från start av bilen. Så kanske även min bils fläkt startar om AC:n är påslagen vid kallstart. Men jag förstår inte varför det skulle behövas.
 
Vet inte om det stämmer, men jag fick förklarat för mig att AC:n går igång en stund vid start oavsett om den är påslagen eller ej. Anledningen skulle vara att torka luften och undvika imma på rutorna. I mitt fall gäller det Ford men det kan kanske vara detsamma på Fiat.
 
Jag undrar varför alla Ducato’s fläkt går igång även efter kallstart.
Någon som vet?
Oavsett om motorn är varm eller inte så går den ca 10-15 sekunder, sedan tystnar ungefär lika länga, o.s.v.
Man hör tydligt, utan att se, att en Ducato närmar sig, ingen annan fabrikat låter på det viset.
Borde inte fläkten styras med hjälp av en termostat?
Ja det stämmer att det hörs tydligt att fläkten går på och av ganska frekvent när en Ducato närmar sig t.ex. sin ställplats i krypfart eller är stillastående på tomgång. Jag har alltid trott att det är termostatstyrt, det känns som att jag inte märkt samma fenomen när bilarna kallstartar och smyger iväg nästa dag. Får nog lyssna noggrannare hädanefter.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen