• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten/Avlopp Fast svartvattentank

Håkan J

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Uppsala
Lite frågor om fast svartvattentank
1. Hur mycket färskvatten tycker ni det går åt för spolning om man jämför med kasset?
2. 120liter är det tillräckligt
3. Upplever ni problem att tömma? Tycker det verkar mycket problem
4. Har ni en extratank för att handtömma?
5. Några driftproblem? Har ni fått plocka isär pumpen o rensat den? Fastnar det lätt i den som ger problem?
6. Är det problem med papper som fastnar i kvarnen?
 
1. Hur mycket färskvatten tycker ni det går åt för spolning om man jämför med kasset?
Vi spolar som vanligt och när kassetten är full (ca 17l), då flyttas innehållet till ca 90L-tank under bilen genom knapptryckning
2. 120liter är det tillräckligt
Ja! Mer än väl...
3. Upplever ni problem att tömma? Tycker det verkar mycket problem.
Nej! Inte nu längre...
4. Har ni en extratank för att handtömma?
Nej! Behövs ej och dessutom skulle vara ganska ohygieniskt...
5. Några driftproblem? Har ni fått plocka isär pumpen o rensat den? Fastnar det lätt i den som ger problem?
Endast en gång på 7 år då jag klipte frugan och hår hamnade i kassetten och satte sig runt axeln! (Vi har en extra kvarn, fall i fall).
6. Är det problem med papper som fastnar i kvarnen?
Har hört av andra att det fungerar bra, men vi kastar varken papper eller efterföljande våtservetter i kassetten, finns ingen anledning.

Hoppas det hjälpte lite. Aldrig mer kassettömning, fast vi kan göra det också om det skulle behövas. Lätt att ta bort kvarnen och sätta på original plast-böj med lock.

PS.
Du har glömt ställa följande frågor:

7. Hur tömmer man själva svartvattentanken?
Finns fjärrstyrd motor (kul-ventil) att beställa. Detta lärde oss SirMclain en gång i tiden...
8. Hur vet man nivån i svartvattentanken?
Detta är oerhört viktigt och lite trixigt att installera. Du måste absolut veta när det är dags att tömma tanken, annars...!!!
9. Hur spolar man av själva svartvattentanken?
Jag har monterat en vattenslang med en böj exact ovanför nivåmätaren som spolar tanken genom att den spolar nivåmätaren också. Detta är för att nivåmätaren består av 2 "elektroder" som ligger nära varandra med risk att något fastnar emellan. Finns andra modeller på nivåmätare som kanske är bättre(?).
10. Något mer att tänka på?

Jag har ändrat på automatiken för spolning från kassetten till svartvattentanken. Istället för att tömnings-"timern" går igång, jag har monterat en knapp från biltema som jag håller så länge tömning pågår, annars riskerar man att motorn går torr och förstör impeller.
11. Är det värt jobbet och pengarna?

Ja, ABSOLUT! Vi har t.o.m. en extra motor som vi har med oss om den "gamla" skulle krångla. Kolla med båtbutiker (900:- till 1300:)
12. Om jag kan hjälpa till med mer instruktioner och hänvisningar?
Det blir inte lätt för mig nu när vi själva ska "ratta" oss ner till värmen samt se lite av Frankrike innan dess. Dels handlar det om tid och dels Gigabyten vi har till förfogande utomlands...
DS.
 
Senast ändrad:
1. Hur mycket färskvatten tycker ni det går åt för spolning om man jämför med kasset?
Vi spolar som vanligt och när kassetten är full (ca 17l), då flyttas innehållet till ca 90L-tank under bilen genom knapptryckning
2. 120liter är det tillräckligt
Ja! Mer än väl...
3. Upplever ni problem att tömma? Tycker det verkar mycket problem.
Nej! Inte nu längre...
4. Har ni en extratank för att handtömma?
Nej! Behövs ej och dessutom skulle vara ganska ohygieniskt...
5. Några driftproblem? Har ni fått plocka isär pumpen o rensat den? Fastnar det lätt i den som ger problem?
Endast en gång på 7 år då jag klipte frugan och hår hamnade i kassetten och satte sig runt axeln! (Vi har en extra kvarn, fall i fall).
6. Är det problem med papper som fastnar i kvarnen?
Har hört av andra att det fungerar bra, men vi kastar varken papper eller efterföljande våtservetter i kassetten, finns ingen anledning.

Hoppas det hjälpte lite. Aldrig mer kassettömning, fast vi kan göra det också om det skulle behövas. Lätt att ta bort kvarnen och sätta på original plast-böj med lock.

PS.
Du har glömt ställa följande frågor:

7. Hur tömmer man själva svartvattentanken?
Finns fjärrstyrd motor (kul-ventil) att beställa. Detta lärde oss SirMclain en gång i tiden...
8. Hur vet man nivån i svartvattentanken?
Detta är oerhört viktigt och lite trixigt att installera. Du måste absolut veta när det är dags att tömma tanken, annars...!!!
9. Hur spolar man av själva svartvattentanken?
Jag har monterat en vattenslang med en böj exact ovanför nivåmätaren som spolar tanken genom att den spolar nivåmätaren också. Detta är för att nivåmätaren består av 2 "elektroder" som ligger nära varandra med risk att något fastnar emellan. Finns andra modeller på nivåmätare som kanske är bättre(?).
10. Något mer att tänka på?

Jag har ändrat på automatiken för spolning från kassetten till svartvattentanken. Istället för att tömnings-"timern" går igång, jag har monterat en knapp från biltema som jag håller så länge tömning pågår, annars riskerar man att motorn går torr och förstör impeller.
11. Är det värt jobbet och pengarna?

Ja, ABSOLUT! Vi har t.o.m. en extra motor som vi har med oss om den "gamla" skulle krångla. Kolla med båtbutiker (900:- till 1300:)
12. Om jag kan hjälpa till med mer instruktioner och hänvisningar?
Det blir inte lätt för mig nu när vi själva ska "ratta" oss ner till värmen samt se lite av Frankrike innan dess. Dels handlar det om tid och dels Gigabyten vi har till förfogande utomlands...
DS.
Tack för riktigt bra info
 
1. Hur mycket färskvatten tycker ni det går åt för spolning om man jämför med kasset?
Vi spolar som vanligt och när kassetten är full (ca 17l), då flyttas innehållet till ca 90L-tank under bilen genom knapptryckning
2. 120liter är det tillräckligt
Ja! Mer än väl...
3. Upplever ni problem att tömma? Tycker det verkar mycket problem.
Nej! Inte nu längre...
4. Har ni en extratank för att handtömma?
Nej! Behövs ej och dessutom skulle vara ganska ohygieniskt...
5. Några driftproblem? Har ni fått plocka isär pumpen o rensat den? Fastnar det lätt i den som ger problem?
Endast en gång på 7 år då jag klipte frugan och hår hamnade i kassetten och satte sig runt axeln! (Vi har en extra kvarn, fall i fall).
6. Är det problem med papper som fastnar i kvarnen?
Har hört av andra att det fungerar bra, men vi kastar varken papper eller efterföljande våtservetter i kassetten, finns ingen anledning.

Hoppas det hjälpte lite. Aldrig mer kassettömning, fast vi kan göra det också om det skulle behövas. Lätt att ta bort kvarnen och sätta på original plast-böj med lock.

PS.
Du har glömt ställa följande frågor:

7. Hur tömmer man själva svartvattentanken?
Finns fjärrstyrd motor (kul-ventil) att beställa. Detta lärde oss SirMclain en gång i tiden...
8. Hur vet man nivån i svartvattentanken?
Detta är oerhört viktigt och lite trixigt att installera. Du måste absolut veta när det är dags att tömma tanken, annars...!!!
9. Hur spolar man av själva svartvattentanken?
Jag har monterat en vattenslang med en böj exact ovanför nivåmätaren som spolar tanken genom att den spolar nivåmätaren också. Detta är för att nivåmätaren består av 2 "elektroder" som ligger nära varandra med risk att något fastnar emellan. Finns andra modeller på nivåmätare som kanske är bättre(?).
10. Något mer att tänka på?

Jag har ändrat på automatiken för spolning från kassetten till svartvattentanken. Istället för att tömnings-"timern" går igång, jag har monterat en knapp från biltema som jag håller så länge tömning pågår, annars riskerar man att motorn går torr och förstör impeller.
11. Är det värt jobbet och pengarna?

Ja, ABSOLUT! Vi har t.o.m. en extra motor som vi har med oss om den "gamla" skulle krångla. Kolla med båtbutiker (900:- till 1300:)
12. Om jag kan hjälpa till med mer instruktioner och hänvisningar?
Det blir inte lätt för mig nu när vi själva ska "ratta" oss ner till värmen samt se lite av Frankrike innan dess. Dels handlar det om tid och dels Gigabyten vi har till förfogande utomlands...
DS.
Var hittar ni tömningsplatser? Kan ni tömma hemma?
Känns som att det underlätter med en transportabel tank. Har mailat kommun men inget svar där jag bor. Kan ev göra en tömningsplats på tomten men kräver en del grävning annart lyfta locket i gatan utanför tomten.
Hur stor tank har ni?
Måste man tömma även om det är bara 20% i tanken ? Tänker om det är lite i o man åker ut om ett par veckor igen.
Alternativet bygga om bilen till kasset
 
Var hittar ni tömningsplatser? Efter 1:a året blev det betydligt lättare leta & hitta. Kan ni tömma hemma? Ja!
Känns som att det underlätter med en transportabel tank. Har mailat kommun men inget svar där jag bor. Kan ev göra en tömningsplats på tomten men kräver en del grävning annart lyfta locket i gatan utanför tomten. Kolla vidare, du kommer att hitta ett bra ställe (även om det kan kosta lite).
Hur stor tank har ni? Som jag skrev ovan, ca 90L. Den rymmer alltså 4-5 kassetter i nödfall, men vi tömmer så fort vi hittar rätt markbrunn.
Måste man tömma även om det är bara 20% i tanken ? Varför släpa på det, all vikt kostar att frakta? Tänker om det är lite i o man åker ut om ett par veckor igen. Testa!
Alternativet bygga om bilen till kasset. Billigare och enklare och du kan ha t.ex. 2 kassetter!
 
Senast ändrad:
Jag har gått en helt annan väg.
Har en urinseparende, "komposterings" toalett. 2-3 dagar för urin, 6-9 dagar för "fast" avfall. Med utsugsfläkt slipper man lukt. Just nu bara toapapper i den fasta delen förutom skiten.. Går att komplettera med biomull eller sågspån/kutterspån men har inte känt behov av det ännu.
M&R's svar för tanklösning känns komplett.
 
Lite frågor om fast svartvattentank
1. Hur mycket färskvatten tycker ni det går åt för spolning om man jämför med kasset?
Har inte mätt men förbrukningen är högre än med kasett.

2. 120liter är det tillräckligt
Beror på.

3. Upplever ni problem att tömma? Tycker det verkar mycket problem
Mycket enkelt och klart bekvämare än med kassett.

4. Har ni en extratank för att handtömma?
Nej, men jag har en pump med 10m slang så jag kan pumpa från tanken till vanlig "kasetttömningstratt" vid nödfall. Använt tre gånger på fem säsonger.

5. Några driftproblem? Har ni fått plocka isär pumpen o rensat den? Fastnar det lätt i den som ger problem?
Nej, men vi vet att inte kasta ned något utom det vanliga samt toapapper.

6. Är det problem med papper som fastnar i kvarnen?
Nej. Vi använder vanligt toapapper som klarat denna test:

Var hittar ni tömningsplatser? Kan ni tömma hemma?
Kartan här på HBK, jag kan även pumpa ur tankarna hemma om nödvändigt, se #4 ovan.

Hur stor tank har ni?
170/180 liter.

Måste man tömma även om det är bara 20% i tanken ? Tänker om det är lite i o man åker ut om ett par veckor igen.
Beror på, vi använder samma medel i tanken som brukligt i kassetter. Högsommar tömmer vi efter var tur, höst, vinter och vår kan tex 20% ligga kvar till nästa tur. I med en ny dos bara och kör på.
1665379713954.png
Alternativet bygga om bilen till kasset
Dålig ide om du har en Morelo, Concorde eller Phoenix.
Vi som köper dessa bilar har ofta som krav att det skall vara kvarntoa, det är så jäkla bra!
(lätt eller svårsåld när du skall sälja.)
 
Förstår dig fullständigt Michael S, en så pass stor och fin husbil skall gärna ha alla bekvämligheter (inkl. restprodukt hantering), vilket förväntas och skall ingå i den prislappen! Vi däremot har bara en liten 3,5t plåtis á 5,96m där man verkligen får hushålla med både vikt och utrymmet, men vi ruckar absolut inte på "möjliga" bekvämligheter.

En skojig grej i dagens tuffa tider är att vår lilla bil tar i princip aldrig över 1l/milen (numera ca 27:-/mil). Kostnaden ökar bara när jag drar i 130km/h på hemvägen och då är vi uppe i ca 1,2l/mil. Förbrukningen är som bekant, exponentiell i förhållande till tiden där vikten bidrar med sin beskärda del. Vi är sparsamma t.ex. med transporten av färskvatten trots 130l tank och tömmer svartvattentanken (inkl. gråvatten) så ofta det bara går. Hade vi haft en kassett, då hade vi fått tömma ännu oftare. En stor HB med stora tankar och mycket vikt klarar sig mycket längre utan tömning, vilket är fantastiskt bekvämt. Den lyxen, räknat i kr & ören har tyvärr inte vi då vi väljer att satsa på "input" istället för "output" ; )
 
Senast ändrad:
Lite frågor om fast svartvattentank
1. Hur mycket färskvatten tycker ni det går åt för spolning om man jämför med kasset?
2. 120liter är det tillräckligt
3. Upplever ni problem att tömma? Tycker det verkar mycket problem
4. Har ni en extratank för att handtömma?
5. Några driftproblem? Har ni fått plocka isär pumpen o rensat den? Fastnar det lätt i den som ger problem?
6. Är det problem med papper som fastnar i kvarnen?
Fråga 6 är något jag hört mest om!
Fel papper, vissa köper billigt Handtork på rulle, ska vara poröst Toalettpapper!
 
Vi läger pappret i separat hink med lock/fotpedal. Fyller ej tanken med papper o spolningen kräver minimalt med vatten.
Lite skitsnack:
Vi däremot lägger vårt papper i hund-bajspåsar, försluter direkt och slänger bland brännbart. Duger dessa åt våra små vänner då duger dom åt oss också. Dessutom så använder vi även våtservetter Pampers i Sverige och Dodot i Spanien. Funkar dessa för småbarn så fungerar dom bra för oss också. Fins ingen anledning slänga papper i toan med smala rör och en kvarn som kan få stopp!

Vi lägger så mycket pengar på ”input” så varför inte lite på ”output”?
 
Senast ändrad:
Lite skitsnack:
Vi däremot lägger vårt papper i hund-bajspåsar, försluter direkt och slänger bland brännbart. Duger dessa åt våra små vänner då duger dom åt oss också. Dessutom så använder vi även våtservetter Pampers i Sverige och Dodot i Spanien. Funkar dessa för småbarn så fungerar dom bra för oss också. Fins ingen anledning slänga papper i toan med smala rör och en kvarn som kan få stopp!

Vi lägger så mycket pengar på ”input” så varför inte lite på ”output”?
våtservetter är knappast miljövänligt som toa papper som upplöses i fukt o vatten, se bara runt p-platser där Ni tanter kissar och torkar med Våtservetter, de ligger kvar och löses inte upp.
I HB använder man lättlösligt toa papper som köps på Dollarstore Lidel ÖoB eller annan butik, vill man så testar men en bit papper i diskhon då ser man hur snabbt det löses upp.
HB toan används som hemma, fyll lite vatten, gör det Du ska, öppna sliden 1 sek stäng! ingen Doft!

Avloppskvarnar är inte speciellt vanligt i Husbilen, men samma där lättlösligt papper aldrig Handtorkpapper som är gjort för att vara tåligt.
 
Helt rätt Erok, det ser för djävligt ut i naturen, inte bara på P-platser. Hundägarna plockar upp sitt och källsorterar men ”tanter” har väl lumbago & arterioskleros-problem och dessutom saknar rätt handväska för transport av toarullar. Trots allt har både Gucci och Louis Vuitton missat det stora behovet… :D:ROFLMAO:🤮
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen