Tycker att denna artikeln var intressant. https://teknikensvarld.expressen.se...an-de-bara-ta-bort-min-behorighet-for-husbil/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Hej detta är lite utanför ämnet men jag vet en som sköt en Björn i skogen när lisens kvoten var fylld han fick körkortet indraget för att han inte ansågs vara en god svensk medborgare. När han fick tillbaka körkortet så stod det de nya datumet som det skrevs ut på och han får bara köra upp till 3500 kg även fast han fick tillbaka gevär och lisens. Så körkortet får man inte för att man kan köra utan för att man är en god samhällets medborgare.Diskussionen om farfarsrättigheterna vid återkallat körkort har pågått i många år. De finns de som hävdar att Transportstyrelsen inte har rätt i att denna behörighet kan tas bort. För några år sedan pågick en lite hätsk diskussion på ett annat forum om vad som egentligen gäller och vem som har rätt. Det hela skulle lätt kunna avgöras om någon med återkallad behörighet enligt farfarsregeln blev rapporterad av polisen efter en körning och fallet blev avgjort i lägst Hovrätt. Alltså att ett prejudikat kunde fastställas.
Det sa de till mig när jag ringde Trafikverket och frågade.Jag fick mitt körkort återkallat pga medicinska skäl en månad. När jag fick tillbaka kortet står ursprungliga datumet på kortet, men vid kontroll hos Trafikverket så får jag besked att mitt körkort inte gäller för husbilar över 3,5 ton. Bara att gilla läget.
Ja och inte undra på det, det är viktigt att veta vad som gäller. Det handlar inte bara om ev böter för olaglig körning. Tex vid en olycka är det inte säkert försäkringen gäller heller. Trafikskador delen borde gälla, men resten???Tydligen populärt ämne att skriva om.
https://www.husbilhusvagn.se/guide/...och-svar?utm_source=upday&utm_medium=referral
För CaravanClub-försäkringen hos Watercircles gäller dessa villkor:……
Varför skulle inte försäkringen gälla? ……
Eftersom regeln bara gäller för B så försvinner undantaget. Förstår faktiskt inte att folk har svårt med den här regeln.Vem vet vad som gäller, som Jokin skriver så behöver det inte var rätt som Transportstyrelsen gör.
Hur många variabler finns det på denna fråga? Personen i fråga har ett gammalt körkort med farfarsregeln med bokstäverna B och C. Personen får körkortet indraget en månad och får sedan tillbaka körkortet med B och C med ursprungsdatum på körkortet. Den dagen då personen inte vill gå på läkarkontroll vart femte år och förlorar behörigheten C, finns då farfarsregeln kvar? Förväntar mig inte att någon här kan svara på det, om inte något varit ute för det.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons