• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Farfarsregeln

Jag fick mitt körkort indraget i 3mån. för ett par år sedan vid en fortkörning.
På mitt nytillverkade körkort står de ursprungliga årtalen för de olika behörigheterna.
Så jag misstänker att orsaken till körkortsindragning kan skilja här.
T.ex rattfylleri kan vara en orsak till att inte återfå behörighet/rättighet, och då sätts årtal när man fick tillbaka körkortet.

Diskussionen om farfarsrättigheterna vid återkallat körkort har pågått i många år. De finns de som hävdar att Transportstyrelsen inte har rätt i att denna behörighet kan tas bort. För några år sedan pågick en lite hätsk diskussion på ett annat forum om vad som egentligen gäller och vem som har rätt. Det hela skulle lätt kunna avgöras om någon med återkallad behörighet enligt farfarsregeln blev rapporterad av polisen efter en körning och fallet blev avgjort i lägst Hovrätt. Alltså att ett prejudikat kunde fastställas.

Diskussionen om farfarsrättigheterna vid återkallat körkort har pågått i många år. De finns de som hävdar att Transportstyrelsen inte har rätt i att denna behörighet kan tas bort. För några år sedan pågick en lite hätsk diskussion på ett annat forum om vad som egentligen gäller och vem som har rätt. Det hela skulle lätt kunna avgöras om någon med återkallad behörighet enligt farfarsregeln blev rapporterad av polisen efter en körning och fallet blev avgjort i lägst Hovrätt. Alltså att ett prejudikat kunde fastställas.
Hej detta är lite utanför ämnet men jag vet en som sköt en Björn i skogen när lisens kvoten var fylld han fick körkortet indraget för att han inte ansågs vara en god svensk medborgare. När han fick tillbaka körkortet så stod det de nya datumet som det skrevs ut på och han får bara köra upp till 3500 kg även fast han fick tillbaka gevär och lisens. Så körkortet får man inte för att man kan köra utan för att man är en god samhällets medborgare.
Mvh Umebo

Jag fick mitt körkort återkallat pga medicinska skäl en månad. När jag fick tillbaka kortet står ursprungliga datumet på kortet, men vid kontroll hos Trafikverket så får jag besked att mitt körkort inte gäller för husbilar över 3,5 ton. Bara att gilla läget.

Jag fick mitt körkort återkallat pga medicinska skäl en månad. När jag fick tillbaka kortet står ursprungliga datumet på kortet, men vid kontroll hos Trafikverket så får jag besked att mitt körkort inte gäller för husbilar över 3,5 ton. Bara att gilla läget.
Det sa de till mig när jag ringde Trafikverket och frågade.
De sa att de gamla datumen står kvar på körkortet och möjligen då klarar en snabb koll av polisen men om de gör en slagning på kortet så syns det att behörigheten är borta.
Så jag lättade lite på gaspedalen......

Vem vet vad som gäller, som Jokin skriver så behöver det inte var rätt som Transportstyrelsen gör.

Hur många variabler finns det på denna fråga? Personen i fråga har ett gammalt körkort med farfarsregeln med bokstäverna B och C. Personen får körkortet indraget en månad och får sedan tillbaka körkortet med B och C med ursprungsdatum på körkortet. Den dagen då personen inte vill gå på läkarkontroll vart femte år och förlorar behörigheten C, finns då farfarsregeln kvar? Förväntar mig inte att någon här kan svara på det, om inte något varit ute för det.

Varför skulle inte försäkringen gälla? Kanske inte riktigt jämförbar fråga men för några år sedan så grottade jag ner mig i frågan om åretruntdäck och dess märkning. Före som det är nu för det blev ändrat för några år sedan. Dubbelkollade med försäkringbolaget som svarade att försäkringen gällde utan avdrag om jag drog bilen i diket då det var halt ute och hade fel däck på.

……
Varför skulle inte försäkringen gälla? ……
För CaravanClub-försäkringen hos Watercircles gäller dessa villkor:

För trafikdelen:
”B4.1 Självrisken är 1/10 av prisbasbeloppet:
• om föraren kört bilen utan giltigt körkort,”

För övriga moment i försäkringen:
”C1.3 Säkerhetsföreskrifter för förare
………
2. Fordonet får inte köras av förare som saknar giltigt och erforderligt körkort.
…….
Om säkerhetsföreskrifterna inte följs
Ersättningen minskas normalt med 100%. Regler om nedsättning av ersättningen finns i H4.4.”

Vem vet vad som gäller, som Jokin skriver så behöver det inte var rätt som Transportstyrelsen gör.

Hur många variabler finns det på denna fråga? Personen i fråga har ett gammalt körkort med farfarsregeln med bokstäverna B och C. Personen får körkortet indraget en månad och får sedan tillbaka körkortet med B och C med ursprungsdatum på körkortet. Den dagen då personen inte vill gå på läkarkontroll vart femte år och förlorar behörigheten C, finns då farfarsregeln kvar? Förväntar mig inte att någon här kan svara på det, om inte något varit ute för det.
Eftersom regeln bara gäller för B så försvinner undantaget. Förstår faktiskt inte att folk har svårt med den här regeln.

Intressant det där om Transportstyrelsen verkligen gör rätt när dom tar bort rättigheterna när kortet varit indraget en period (under 1 år).
Jag menar, man har ju fortfarande alla sina andra sina behörigheter "kvar" under spärrtiden och man behöver inte göra några nya körprov eller skriva nya teoriprov heller. Ett nytt kort tillverkas bara sen ut och köra igen utan vidare. Varför skall alla andra behörigheter finnas kvar helt opåverkade men undantaget plötsligt försvinna? Uppenbarligen är ju dom gamla genomförda körproven och teoriproven fortfarande giltiga nu precis som då.
Ingen logik.
Spontant låter det som en hastig skrivbordsformulering för länge sedan för att försöka fasa ut alla med undantag lite snabbare.
Borde ju gå att utmana :)

Det hele kunne vært unngått om politikerne hadde definert husbil som en egen kjøretøykategori løsrevet fra personbil. Men det løpet er kjørt for lenge siden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen