• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Förvirrad vid en betalstation

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
På motorvägarna i Frankrike uppenbarar sig lite då och då betalstationer, i Frankrike får man betala för förmånen att köra på motorvägen. Detta är den enda förmån jag vet som är skattefri annars är alla andra förmåner skattepliktiga.

Försöken att betala med kort kan när som helst skapa ett familjegräl. Stoppa in kortet, sa hustrun. Ja det är det jag försöker, sa jag. Där vi stod vid en betalstation, men inget hände. Kön bakom oss växte och några började tuta. Tryck på knappen där det står hjälp, ur en skrovlig högtalare kom en röst som pratade som han hade gröt i munnen. Inte ens hustrun som kan franska förstod något.

Då sa hustrun, kanske skall du försöka stoppa in det på rätt håll, ”Fan vad tjejer skall vara envisa, tänkte jag, vi tekniska män vet väl hur ett kort skall stoppas in”. Du pappa, du skall nog inte försöka med ICA-kortet här, vi skall väl inte handla motorvägen, hördes från baksätet. Testade bara så ni var med, sa jag glatt. Tog upp Visa kortet men inte heller det fungerade. Kön växte och tutandet fortsatte man kunde tro att förarna somnat över ratten i sina bilar för tutandet slutade aldrig.

Plötsligt uppenbarade sig en figur som pratade franska. Han får du snacka med, sa jag till hustrun. Vad de sa till varandra vet jag inte men plötsligt var vi ute på motorvägen mot Rivieran. Vad, sa du, sa jag. Gav han Shellkortet, sa hustrun blixtsnabbt.  ”Aj fan, funkade det här, tänkte jag”. Sedan var det nästan samma visa vid varje betalstation ibland funkade det ena kortet, ibland något annat. ”Tur vi har en kortlek av kort med oss, fast med kontanter hade det inte blivit lika spännande, fast lättare, tänkte jag”.
 
Ursäkta, att jag blandar mig i din tråd, Lasse...men mitt minne från en betalstation i Frankrike dök upp så starkt.

Det här tilldrog sig för många år sedan och mitt uppdrag var hastigt påkommet, att köra ner utställningsmaterial till Paris.

Att inför denna strapats införskaffa sig en GPS visade sig i efterhand vara en mycket klok och nödvändig investering.
Som gammal i gemet och misstrogen mot alla nymodigheter, hade jag intill denna dag kört endast efter kartor och kompass.
Sånt fusk, som att köra med GPS, var bara till gagn för oerfarna rookies, som inte klarade av att orientera sig i egen byxficka.
Det var min absoluta övertygelse, men jag kröp ändå till korset inför denna resa och skaffade mig en navigator, "ifall att..."

Men redan vid passagen i höjd med Ruhr-området tackade jag min lyckliga stjärna över min kamrat "Garmin" där på instrumentbrädan.
Den höll reda på mig vid alla motorvägsavfarter och vägbyten. Min egen arbetsinsats i sammanhanget erkänner jag blev lika med noll..
Jag hade ju naivt förväntat mig stora vägskyltar nästan i neon-text med "Paris xxx-antal km" vid varje avfart utmed autobahn.
Det visade sig nu vara ett virrvarr med autobahn-kreutz och rundfarter, skyltningen inskränkte sig till närliggande lokala orter
och det hade varit stört omöjligt, att navigera på mitt gammel-modiga vis med en karta i knät.

När passerat Köln blev jag lite nervös, då GPS:n plötsligt visade, att jag befann mig ute i naturen och beordrade mig att "genast vända" (!)
och "göra om rutten". Men jag trotsade fruntimrets barska uppmaning och hängde istället på en tyst framglidande vit limousine.

Den är säkert på väg till Paris med sitt celebra sällskap... resonerade jag och anslöt mig i kölvattnet.
Slutligen blev GPS:n nöjd med, att min position återigen var på asfalterad väg och jag rullade enträget vidare
mot mitt mål, där i min ensamhet under nattens mörka timmar.

Sov några timmar i ottan på en bensinmack någonstans i Belgien, där man också kunde köpa sig en bag-in-box med vin?
I mina svenska ögon var det här en väldigt uppseendeväckande upptäckt. Köpa vin på bensinmacken?

Frankrikes gräns passerades sedan utan problem, där några ointresserade tulltjänstemän gäspade ut sin morgontrötthet
och lät mig passera utan någon som helst åtgärd. Kanske rökte de också en Gauloises för att komma iform inför dagen?

Efter några mil ser jag plötsligt hur en jättestor anläggning tornar upp sig framför mig där på vägen. Bilisterna pilar snabbt fram
till sina inhägnade fållor och utför någon manöver - för att sedan med gasen i botten anträda den åtråvärda motorvägen in mot Paris.
Vad ända in i helsefyr gör dom där, innan bommen går upp? Betalar dom något i förväg eller stoppar de in något betalkort?

Jag var tvungen att stanna till vid sidan av infarten och försöka upptäcka - hur man nu skulle bete sig där i gluggen?
Kom inte fram till något alls och gjorde sen ett tappert försök... rullade fram till automaten och "plupp" kom där ut en biljett..(!)
Bommen far upp och det var bara för mig att beträda motorvägen... samtidigt lite undrande över proceduren i andra änden..?
Men det löste sig utan problem, bara att langa fram kreditkortet till den då bemannade stationen...

Sedan är allt historia, kamraten Garmin ledde mig in till Paris och guidade mig fram till en adress i närheten av Versailles.
Även här hade jag stått mig slätt med kartan i knät. Nä, nu blev jag skam till sägandes nog helt beroende av GPS:n.

Vände åter hemåt ganska omgående för att slippa utfartstrafiken i Paris under rusningstid, hemska tanke.
Skam till sägandes, var jag ändå i närheten - men jag såg det aldrig med egna ögon ..... Eifiltornet (!)
Å andra sidan har jag sett Paris och Eifeltornet upplyst i mörker från en flygplanstol, helt magnefikt.

Åter in på betalvägen igen utanför Paris, tog min "biljett" och kastade min halsduk över axeln på franskt manér
och styrde kosan hemåt och mot den franska gränsen.

Rullar in vid betalstationen, räcker fram mitt kreditkort till damen i luckan... får tillbaka kortet - men får inget kvitto?
Ekonomisk som jag är (inte direkt snål) men vill ju gärna ha avdrag för mina utlägg i firman, så jag VILL ha ett kvitto.

Hur säger man "kvitto" på franska? Jag har inte läst en stavelse av detta språk och den enda franska jag kan,
har jag lärt mig genom att se några av Louis de Funés filmer...

Hjärnkontoret arbetar för högtryck där vid betalstationen och ur min mun kommer det slutligen och frågande: "Quitto"?
Damen ger mig en sån där särskild blick som bara det franska folket behärskar och ger mig det åtråvärda kvittot..
 
Senast ändrad:
På motorvägarna i Frankrike uppenbarar sig lite då och då betalstationer, i Frankrike får man betala för förmånen att köra på motorvägen. Detta är den enda förmån jag vet som är skattefri annars är alla andra förmåner skattepliktiga.

Försöken att betala med kort kan när som helst skapa ett familjegräl. Stoppa in kortet, sa hustrun. Ja det är det jag försöker, sa jag. Där vi stod vid en betalstation, men inget hände. Kön bakom oss växte och några började tuta. Tryck på knappen där det står hjälp, ur en skrovlig högtalare kom en röst som pratade som han hade gröt i munnen. Inte ens hustrun som kan franska förstod något.

Då sa hustrun, kanske skall du försöka stoppa in det på rätt håll, ”Fan vad tjejer skall vara envisa, tänkte jag, vi tekniska män vet väl hur ett kort skall stoppas in”. Du pappa, du skall nog inte försöka med ICA-kortet här, vi skall väl inte handla motorvägen, hördes från baksätet. Testade bara så ni var med, sa jag glatt. Tog upp Visa kortet men inte heller det fungerade. Kön växte och tutandet fortsatte man kunde tro att förarna somnat över ratten i sina bilar för tutandet slutade aldrig.

Plötsligt uppenbarade sig en figur som pratade franska. Han får du snacka med, sa jag till hustrun. Vad de sa till varandra vet jag inte men plötsligt var vi ute på motorvägen mot Rivieran. Vad, sa du, sa jag. Gav han Shellkortet, sa hustrun blixtsnabbt.  ”Aj fan, funkade det här, tänkte jag”. Sedan var det nästan samma visa vid varje betalstation ibland funkade det ena kortet, ibland något annat. ”Tur vi har en kortlek av kort med oss, fast med kontanter hade det inte blivit lika spännande, fast lättare, tänkte jag”.
Måste vara enklare att köra Gratis motorväg... :)
 
Råkade ut för detta tidigare i höstas(Frankrike), efter tredje bet.st vägrade maskinen ta mitt k.kort!! SKIT JOBBIGT ädä! Men så småningom fick jag ut en låååång remsa ur maskinen, jag skulle betala via internet....och bommen gick Ut PP! Lite krångligt var det å hitta på deras hemsida, tog några dagar innan min passering
var registrerad. Men inga ytterliga kostnader i alla fall.
 
Absolut inga problem med Nowegian betalkort. Blippar snabbt och enkelt, men igår var jag tvungen att stoppa in kortet i maskinen. Tycker ni att dieseln är dyrt?
Körde cirka 40 mil motorväg igår i Frankrike.
1976,33 SEK! Varför bygger man jättefina motorvägar med rastplatser om man inte vill att befolkningen skall köra bil?
Screenshot_20230817_202646_Maps.jpg20230817_180220.jpg
 
Absolut inga problem med Nowegian betalkort. Blippar snabbt och enkelt, men igår var jag tvungen att stoppa in kortet i maskinen. Tycker ni att dieseln är dyrt?
Körde cirka 40 mil motorväg igår i Frankrike.
1976,33 SEK! Varför bygger man jättefina motorvägar med rastplatser om man inte vill att befolkningen skall köra bil?
Visa bilaga 29251Visa bilaga 29252
Det blir ju nästan 50 kr/mil! Mycket högre kostnad än jag betalat på fransk motorväg tidigare i år. Har din bil så mycket högre avgift än en plåtis, eller har du åkt en extradyr motorväg, eller har något blivit fel?
 
Varför det var problem med betalkort tidigare på betalstationer ny EU bestämmelser betalning via magnetremsan ej tillåtet vissa tullstationer ej uppdaterad för chipläsning så blippa kortet.I mitt fall tidigare stängde handelsbanken av möjligheten att läsa magnetremsan o ta betalt samma dag som den bestämmelsen var aktuell.
 
Varför det var problem med betalkort tidigare på betalstationer ny EU bestämmelser betalning via magnetremsan ej tillåtet vissa tullstationer ej uppdaterad för chipläsning så blippa kortet.I mitt fall tidigare stängde handelsbanken av möjligheten att läsa magnetremsan o ta betalt samma dag som den bestämmelsen var aktuell.
Använder man betalkort så måste mottagaren ha kontakt med banken för att se om det finns täckning. Den funktionen hade inte betalstationerna tidigare, (nu vet jag inte).
Med kreditkort behövs inte den kontrollen eftersom Visa, Mastercard m fl garanterar betalningen.
 
Använder man betalkort så måste mottagaren ha kontakt med banken för att se om det finns täckning. Den funktionen hade inte betalstationerna tidigare, (nu vet jag inte).
Med kreditkort behövs inte den kontrollen eftersom Visa, Mastercard m fl garanterar betalningen.
När vi körde ner det året funkade korten hem var det tack vare ett klarna kort där betalning via magnetremsan var öppen.Nu sist vi var nere blippade vi korten funkade det med korten som ej funkade tidigare bra.EU bestämmelser nu är att alla inom EU skall neka betalning om kortenläsaren använder magnetremsan för att debitera ditt konto, varför så många bedrägerie med att skimma kortet nu är det chip avläsning som gäller.
 
"Ny EU-lagstiftning rörande elektroniska betalningar
Med början den 14 september och framåt, ökar skyddet för elektroniska kortbetalningar, vilket påverkar alla som tar emot kortbetalningar.
Publicerad 2019-09-12
Den nya lagen ställer krav på stark kundautenticering, (Strong Customer Authentication, SCA) för betalningar på distans, t ex via webben. Vidare stoppas betalningar som initieras (påbörjas) med kortets magnetremsa, alltså betalningar där chipet inte avläses i terminalen."
https://visita.se/nyhet/ny-eu-lagst...:text=Ny EU-lagstiftning,avläses i terminalen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen