• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Förtält till husbil

Krille

Medlem
Medlem
Vi funderar på att skaffa ett förtält till våran husbil. Vilken prisklass ska man lägga sig på? Hur lång tid tar det att resa ett sånt? Ska man köpa ett riktigt tält eller ska man satsa på bara 2 sidor och en front. Något mer man ska tänka på?

Krille

Det finns såna som rest omkring mycket med förtält utan att använda dom för de varit jobbiga att sätta upp och man blir ju totalt låst och kan inte åka någonstans utan att riva allt vilket kan ta timmar. Finns ju fristående förtält och fristående luftält som man kan köra iväg ifrån och handla annars måste man ju gå eller använda cykel. Man får ju bara använda dom på campingar aldrig på ställplatser. En markis med några väggar blir ju enklare.

Det finns såna som rest omkring mycket med förtält utan att använda dom för de varit jobbiga att sätta upp och man blir ju totalt låst och kan inte åka någonstans utan att riva allt vilket kan ta timmar. Finns ju fristående förtält och fristående luftält som man kan köra iväg ifrån och handla annars måste man ju gå eller använda cykel. Man får ju bara använda dom på campingar aldrig på ställplatser. En markis med några väggar blir ju enklare.
Tack för svaret.

Hej Krille

Vi har ett uppblåsbart tält sen ett par år tillbaka. Ett Kampa Motor Ace Air 3x4 meter.

Det är ett bra tält, håller hög kvalitet i alla detaljer. Skulle säga att det tar runt 20 minuter att sätta upp, från att du lyfter ut tältbagen ur garaget till dess sista stormlinan är på plats. Det är inte särskilt svårt eller jobbigt, men det underlättar om man är två. Det väger ändå en del och ska träs i spåret i framkanten av markisen. Jag har nog aldrig satt upp det enbart för en natt, däremot om jag vet att jag ska vara på samma ställe två eller fler nätter.

Tillvägagångssätt vid montering:
  • Ta fram bagen med tältet, packa upp tält med tillbehör
  • Veva ut markisen en bit
  • Trä tältet i spåret längst fram på markisen
  • Veva in markisen
  • Pumpa upp tältet - tar 1 - 2 minuter
  • Justera tältet mot sidan av bilen, brukar finnas pinnar eller sugkoppar till det
  • Sätt fast tältpinnar runt om
  • Montera stormlinor
  • Lägg ut tältmatta
Jag köpte med ett innertak till mitt tält som jag dock aldrig använt, men det är bra om det är fuktigt och vatten kondenseras på insidan av tältet.

Bra att veta är att om din markis sitter monterad direkt ovanför dörren så kan du få problem med att dörren tar i de uppblåsbara takbalkarna, beroende på utformning. Också viktigt att du köper rätt höjd på tältet så att det lirar med markisen.

Finns gott om klipp på youtube. Ställ gärna fler frågor =)

Det som är perfekt för den ene kanske bara blir använt en enda gång av den andre. Börja med att tänka efter hur ni brukar stå och hur länge. Har själv erfarenhet av markissidor och tält som står för sig själv. Tältet låg oanvänt många år. Får numera stå uppställt på en plats vi återvänder till flera gånger under året. Markissidorna har blivit använda en hel del. Ibland för ett enda dygn. De nya uppblåsbara tälten går ju tämligen snabbt att sätta upp men jag skulle tänka efter hur ofta jag står kvar på samma ställe flera dygn när vädret motiverar tält.

Jag är/var också på G att köpa ett förtält.
Dock ligger vi sällan mer än en natt på samma ställe utom vintertid.
Så förra vintern fick jag låna ett tält och det var helt perfekt.
Lånade även med det i somras och då orkade vi inte använda det alls trots att vi stod några dagar på samma camping.
Så i vintras tittade vi ut ett tält vi skulle köpa men med tummen på beställningsknappen ångrade vi oss.
Har kört husbil i 10år utan förtält och dessförinnan husvagn i 15år med förtält som användes en gång.

Vi hoppar förtält i år också med plats för gummibåt med motor istället....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen