• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Första semesterveckan

Chippen

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Södertälje
1:a dagen på semesterresan.
Besökte en bekant någonstans mellan Gnesta-Stjärnhov, vi kom från Gnestahållet och skulle sen vidare mot Sparreholm, det var en lycka att slippa grusvägarna när vi kom in mot Stjärnhov.

Kom bakvägen in till Stjärnhov via kyrkvägen och ska svänga en 90 graders sväng in under järnvägsviadukten då det kommer ett barn utfarandes från tunneln i MITT körfält på cykel, hade jag kört normalt eller med personbilen så hade jag kört över barnet, nu körde jag extremt långsamt för att hinna studera höjden på bron.

Nu hann jag stanna husbilen helt och titta på skräcken i barnets ansikte, han lyckades bromsa cykeln med fötterna i backen i rena panik strax framför vår front, det äldre syskonet som kanske var i 10 års åldern bad om förlåtelse med sina händer när jag väl började rulla igen, jag var helt lugn men efteråt började tankarna komma upp om vad som skulle kunna ha hänt vid en överkörning eller om han kört in i husbilen och skadat sig, tankarna blev jobbigare än självaste händelsen. Nu har jag fått skriva av mig så nu hoppas jag allt faller i glömska.


Åkte sen till Sparreholm för övernattning vid vattnet för att vi nästföljande dag skulle besöka Fabriken, en lågprisbutik som jag hade väldigt låga förväntningar på som vi båda tyckte var riktigt bra. Att låna deras parkeringsplats i skuggan blev något billigare än vad vi fick betala för att parkera kommande Onsdag.

Vi åkte sen ner till Fegen för en övernattning innan vi nästföljande dag skulle till Ullared. Trots att det fanns några platser lediga så var det många husbilar som bara åkte in och vände, är det hundringen eller att dom trodde att det inte fanns el som gjorde att dom lämnade?

I Onsdags besökte vi Gekås i Ullared och vi kom till parkeringen strax innan 10 på förmiddagen och alla ordinarie husbilsparkeringar var upptagna så vi blev inledd som 4:e bil på parkeringen bredvid, Gekås har målat upp nya streck så att man skulle kunna använda denna plats för husbilar eller för vanliga personbilar vid behov. Funderade en stund om vi skulle ta en rejäl paus och gå in runt 12 istället, dessutom skulle timkostnaden för att parkera på deras husbilsplatser sjunka rejält eftersom jag räknar ut tiden mot vad vi handlar för. Nu gick vi in direkt, timkostnaden för att parkera hamnade på drygt 3500/timmen, han var smart den där Boris som förstod att vi husbilsåkare är att räkna med.

När vi kommer till husbilen efter ca 2 timmar så är det smockfullt överallt på alla parkeringsplatser inkl husbilsplatserna, vet inte om jag sett så mycket husbilar på en och samma gång, när vi lämnar parkeringsområdet så upptäcker vi att det är hundratals "400" meter kö för att komma in på någon parkering så vi åker upp till idrottsplatsen för att rasta hunden och äta lunch, eftersom regnet vräker ner så verkar hela södra Sverige bestämt sig för att besöka Gekås. När vi sen skulle norrut så hamnade vi i en kö som kröp fram drygt en kilometer, extraparkeringsplatserna vi passerade var smockfulla dom med. Vid kraftigt regn, undvik Gekås! ;)

Vi åkte ändå upp till Hjo eftersom det regnade hela tiden, där vi stod 2 nätter vid Lokstallet som ligger centralt i Hjo och båda nätterna fanns det platser lediga.
Det finns vissa ställen som man fastnar lite extra för, Hjo som vi besökt tidigare med både husbil/cykel är en sådan plats för oss.

Nåväl sen blev det en tur till Kumla för att fira att grabben har fixat sitt första år och då syftar jag inte på anstalten utan på hans första levnadsår, mindre bra födelsedag då den infaller mitt i semestern för barnbarnet!
Nu är vi hemma några dagar för att ta ett beslut om vi ska åka upp till Norrland som vi båda helst vill eller om vi ska glida ner efter kusten mot Karlskrona där vi kanske klämmer in Öland någon vecka.

Kylan gör oss ingenting men regnet vill vi undvika och då ser det riktigt mörkt ut för Norrland.:cry:
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen