• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Förstår vi egentligen vad vi menar?

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Häst skjuts på torget, då undrar man på vilket torg denna häst skall skjutas, eller kan det vara så att det finns en hästskjuts på torget som man kan åka med. Det nya fenomenet särskrivningar börjar bredda ut sig i kungariket Sverige.

Utanför en restaurang stod det så här på en handtextad skylt, Grillad kyckling lever med kul potatis. Kan väl inte vara så kul att äta en kyckling som lever och hur roliga är potatisen, någon som hört skrattande potatis någon gång. Det var kanske också tillåtet att röka i restaurangen för på en annan skylt som hängde i taket stod det Rök fritt!

Hustrun och jag var på väg in i en affär då vi såg denna skylt vid ingången. Vänligen uppvisa medhavd väska för vår kassa personal. Jag viskade till hustrun vi går igen för personalen verkar inte vara så bra i denna affär. Då kom en djup suck från hustrun och djupa suckar från hustrun betyder att jag är en idiot.

Hustrun och jag skulle ta en fika på ett café, där stod en skylt Butter Kaka 15 kr. tittade på hustrun skall vi verkligen köpa en butter kaka, har de inga roliga kakor.

En brun hårig flicka stod vid en bar disk och små pratade, med en manlig Sjuk sköterska. Om man är sjuk skall man stanna hemma och inte stå i en bar. Den manliga friska sköterskan hade nog inte rakat sig på flera dagar. Han borde gå till affären över gatan där man kunde köpa en Rak apparat. Undras om man kan raka sig med en sådan, kanske med lite Rak kräm, går det

En ung civilingenjör skriver om sina arbetsuppgifter: "Jag arbetar en hel del med fel analys." Fel analys gjorde nog inte den affär som sålde, Lyx tvål, nu med skum garanti. Har någon hört att man får garanti när man köper tvål.

Tur jag har en PC för nu kan man tydligen hitta denna annons på nätet, Mac super billigt. Jag vet i varje fall var man kan handla superbillig sprit.

I morgon har jag min PC, stängd! Pga Sjuk Dom. Men själv är jag helt frisk och till lunch äter jag min favoriträtt, Stekt röd tunga. Go midda.Skärmklipp1.JPG Vems körfält är mitt körfält?
 
Häst skjuts på torget, då undrar man på vilket torg denna häst skall skjutas, eller kan det vara så att det finns en hästskjuts på torget som man kan åka med. Det nya fenomenet särskrivningar börjar bredda ut sig i kungariket Sverige.

Utanför en restaurang stod det så här på en handtextad skylt, Grillad kyckling lever med kul potatis. Kan väl inte vara så kul att äta en kyckling som lever och hur roliga är potatisen, någon som hört skrattande potatis någon gång. Det var kanske också tillåtet att röka i restaurangen för på en annan skylt som hängde i taket stod det Rök fritt!

Hustrun och jag var på väg in i en affär då vi såg denna skylt vid ingången. Vänligen uppvisa medhavd väska för vår kassa personal. Jag viskade till hustrun vi går igen för personalen verkar inte vara så bra i denna affär. Då kom en djup suck från hustrun och djupa suckar från hustrun betyder att jag är en idiot.

Hustrun och jag skulle ta en fika på ett café, där stod en skylt Butter Kaka 15 kr. tittade på hustrun skall vi verkligen köpa en butter kaka, har de inga roliga kakor.

En brun hårig flicka stod vid en bar disk och små pratade, med en manlig Sjuk sköterska. Om man är sjuk skall man stanna hemma och inte stå i en bar. Den manliga friska sköterskan hade nog inte rakat sig på flera dagar. Han borde gå till affären över gatan där man kunde köpa en Rak apparat. Undras om man kan raka sig med en sådan, kanske med lite Rak kräm, går det

En ung civilingenjör skriver om sina arbetsuppgifter: "Jag arbetar en hel del med fel analys." Fel analys gjorde nog inte den affär som sålde, Lyx tvål, nu med skum garanti. Har någon hört att man får garanti när man köper tvål.

Tur jag har en PC för nu kan man tydligen hitta denna annons på nätet, Mac super billigt. Jag vet i varje fall var man kan handla superbillig sprit.

I morgon har jag min PC, stängd! Pga Sjuk Dom. Men själv är jag helt frisk och till lunch äter jag min favoriträtt, Stekt röd tunga. Go midda.Visa bilaga 6752 Vems körfält är mitt körfält?
Det har skrivit en del om detta senaste tiden, just avstavningar stör sig många på, liksom att inte skilja på var och vart, även hen gillas inte, detta gäller tydligen den äldre 50+ generationen som jag tillhör, så det stämmer för min del.
 
Vår hjärna är så duktig på att förstå sammanhang i text även om ord saknas. Även om bokstäver byts ut mot andra tecken eller helt sonika bara utelämnas kan vi förstå vad som menas.
Att vi då skulle bli så katastrofalt oförstående över några särskrivningar, nä det tror jag inte på.
Förövrigt kan det i vissa fall uppstått pga dyslexi eller att svenskan inte är förstaspråk.
Då är förkortningar värre, vilket jag själv är slarvig med, men långt ifrån ensam.
Tex/t.ex Bla/B.la fd/f.d Sk/s.k
 
Som dyslektiker blir nästan alla texter roliga. Som när jag läste "Innan du köper vapen, ska en veterinär utföra en besiktning." Det var rubriken så jag hade inget sammanhang att rätta mig själv med. Jag satt i ett väntrum och började skratta åt mig själv, kanske lite högt, för det var fler roade miner som tittade åt mitt håll. :)🙃
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen