• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Försäkringar på husbil vilken Djungel!

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Nu har jag jagat en ny försäkring sedan i måndags, har kollat så att villkoren är ungefär lika, kan skilja lite på vagnskada självrisken då bolagen har olika nivåer.

Fiat Multijet 130 år 2019, 7,41 m, 3850 kg, upp till 1000mil. Vi kör 6 månader per år som kommer ställa av HBen!

Folksam med Rabatt Ihusbil 12300 kr avställning försäkring 180 kr/månaden. Här har de som övervintrar fördel men vi har ingen nytta av den än. (1025 kr månaden)

Varsam med Rabatt från annan klubb 5894 kr hel år (491 kr månaden)

LF Älvsborg med silver kunds rabatt 10500 kr av avställning försäkring 219 kr månaden (875 kr månaden)

Gjesidige 5280 kr hel år (440 kr månaden)

Dina Försäkringar 7553 kr hel år avställnings försäkring 150 kr månaden (629 kr månaden)

Efter 30 år med LF Älvsborg kommer vi ha Dina försäkringar på vår Husbil, den passar oss bäst och är mycket billigare än LF

OBS ! Priserna är efter vart vi bor och våra förutsättningar!

Trygghansa hamnade vi på 15900 kr året, där tacka jag nej direkt!

Dina månadskostnader ser inte ut att vara beräknade som: (6 månader påställning + 6 månader avställning)/12 ?
Om jag förstår första inlägget rätt är det så ni tänker använda bilen och då blir det ju andra prisskillnader för er mellan de bolag som tillämpar avställningsförsäkring och de som inte gör det.

Min erfarenhet är också att det inte finns någon större logik i prisskillnaderna mellan bolagen. Inte heller i prisskillnaden mellan olika bilar på samma bolag. En äldre billigare bil utan gällande maskinskada kan vara dyrare än en nyare dyrare bil.
Gissar att det är relativt få parametrar som vägs in när premien sätts.

Dina månadskostnader ser inte ut att vara beräknade som: (6 månader påställning + 6 månader avställning)/12 ?
Om jag förstår första inlägget rätt är det så ni tänker använda bilen och då blir det ju andra prisskillnader för er mellan de bolag som tillämpar avställningsförsäkring och de som inte gör det.
Yes vi kör bara 6 månader

Ett viktigt villkor är självrisken på glasförsäkringen på en husbil, då dessa glas är mycket dyra, fast självrisk utan tillägg är det som man bör ha.
Satt och kollade igenom de olika avtalen och 1 hade 35 % i självrisk på Rutan, kontaktade Carglass och frågade vad kostnaden blir på en Fiat ducato år 2019, självrisken blir 2320 kr= 520 kr dyrare än vid fasta självrisk på 1800 kr.
Tror att de helintegrerade bilarna är betydligt dyrare!

Vi tog Varsam ungefär likvärdig bil vårat problem vi brukar vara borta cirka 3 månader utlandet på hösten och då måste vi ha tilläggsförsäkring utöver 45 dagar som ingår i deras.Då kan man teckna extra reseförsäkring 182dagar för 1995kr via Varsam, andra bolaget som man kan teckna bara reseförsäkring tar hutlöst betalt bara för några veckor så det blev det billigaste alternativet.
Bilen påställd 7 månader denna Varsam Försäkring kräver medlem annan förening.6000kr plus 1995kr

Vi tog Varsam ungefär likvärdig bil vårat problem vi brukar vara borta cirka 3 månader utlandet på hösten och då måste vi ha tilläggsförsäkring utöver 45 dagar som ingår i deras.Då kan man teckna extra reseförsäkring 182dagar för 1995kr via Varsam, andra bolaget som man kan teckna bara reseförsäkring tar hutlöst betalt bara för några veckor så det blev det billigaste alternativet.
Bilen påställd 7 månader denna Varsam Försäkring kräver medlem annan förening.6000kr plus 1995kr
Men varsam har väl ingen avställnings försäkring, utan man betalar hela året om jag fattade rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen