• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Får man med B-kort före Juli 96 vara handledare åt en som övningskör för tung husbil med C1 körkort?

Mats Lindblom

Ny Medlem
Medlem
Hej! I kunskapsbanken här iHusbil finns redogjort för ett rättsfall där 2 rättsinstanser avslog Transportstyrelsen yrkande på att man inte skall få vara handledare i detta fall. Uppfattar rättsläget därmed som avgjort.

Men finns det någon medlem här som de facto beviljats handledare tillstånd i närtid för privat övningskörning inför C1 kort med eget B-körkort tagit före 1996?

Vi är i begrepp att ansöka om handledare tillstånd och gå den obligatoriska handledareutbildningen.

Är det inte så att ska Du vara Handledare vid övningskörning ska Du inneha de behörighet fordonet kräver?
Är de facto Du som kör fordonet, Du har ansvar för att fordonet framförs på rätt sätt.
Detta måste Trp-styrelsen kunna svara till 100% på, bara att ringa.

Är det inte så att ska Du vara Handledare vid övningskörning ska Du inneha de behörighet fordonet kräver?
Är de facto Du som kör fordonet, Du har ansvar för att fordonet framförs på rätt sätt.
Om den presumtive handledaren har ett körkort utfärdat före 1/7 1996, och som aldrig varit återkallat, har han ju behörighet att framföra em husbil med en totalvikt som överstiger 3,5 ton.

Då borde han, rent logiskt, vara berättigad att vara handledare vid övningskörning med en dylik husbil.

Detta är dock hårklyverier, so nog endast experterna på TS kan svara på – helst då dkriftligt.

Pålle

Den här frågeställningen är ju redan avklarad i kunskapsbiblioteket

Man innehar behörighet för fordonet som framförs, genom "farfarsregeln".
När du övningskör så "lånar du" behörigheten av din handledare.
Samma lika, även på körskola - gör du något som ger indraget körkort, så är det handledarens körkort som åker.
Och sannolikt ditt körkortstillstånd också.

Har faktiskt blivit stannat för alokholkontroll, när min dotter övningskörde med mig.
Enbart jag som handledare fick blåsa, då jag var ansvarig för körningen menade polisen.
Själv tycker jag nog att båda skulle kontrollerats.

Man innehar behörighet för fordonet som framförs, genom "farfarsregeln".
När du övningskör så "lånar du" behörigheten av din handledare.
Samma lika, även på körskola - gör du något som ger indraget körkort, så är det handledarens körkort som åker.
Och sannolikt ditt körkortstillstånd också.

Har faktiskt blivit stannat för alokholkontroll, när min dotter övningskörde med mig.
Enbart jag som handledare fick blåsa, då jag var ansvarig för körningen menade polisen.
Själv tycker jag nog att båda skulle kontrollerats.
Kanske bästa är att kontrollera också med Ditt försäkringsbolag om detta, kan bli
problem beroende på hur bolaget tolkar "behörigheter" Övningskör man med Husbil Klass2
elller annat tungt fordon.. annat tungt fordon omfattas väl inte av den konstiga 1996 regeln.

Det stämmer att det bara är personbilsklassade tunga fordon som omfattas av övergångsregeln.
Att kontrollera med sitt försäkringsbolag, är alltid bra. Jobbigt med ytterligare överraskningar, om det händer något tråkigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen